De zorgen over de stikstofcrisis leven veel breder dan alleen bij bouwbedrijven. Ook de transportsector wordt geraakt, aangezien ongeveer 30 procent van alle transport in Nederland te maken heeft met de bouw. Dan gaat het vooral om het afleveren van bouwmaterialen.

Stikstofcrisis: dubbel geraakt

Daarbij worden deze vervoerders bij het uit- of afstellen van infrastructuurprojecten, zoals een wegverbreding, dubbel geraakt. Eerst omdat de bouw of verbreding van de weg niet doorgaat. En het feit dat die weg niet verbreed wordt, betekent vervolgens dat vervoerders ook nog meer in de file staan.

Tijdelijke oplossing

De werkgevers, verenigd in VNO-NCW, willen binnen een maand op z'n minst een tijdelijke oplossing van het kabinet. Gehoopt wordt op invoering van een zogenaamde drempelwaarde voor de stikstofuitstoot. Volgens kunnen daarmee projecten die geen of nauwelijks stikstof uitstoten, snel weer worden opgestart. Tenminste, als de stikstofuitstoot onder die drempelwaarde ligt.

Stikstofmeldpunt

VNO-NCW heeft samen met MKB-Nederland een stikstofmeldpunt in het leven geroepen. Hier kunnen ondernemers die getroffen zijn door de stikstofuitspraak van de Raad van State hun casus aanmelden. VNO-NCW en MKB-Nederland maken van alle verzamelde voorbeelden een zwartboek voor de overheid. De twee organisaties vinden namelijk dat door de stikstofuitspraak veroorzaakte schade niet tot het normale ondernemersrisico kan worden gerekend.