Brexolution voor de transportsector. De portal biedt het hoofd aan de verwachte toename van het aantal aangiften bij export na een harde brexit. "/>

Brexit: nieuwe douanetool voor transportsector

‹ Terug naar overzicht

Douanedienstverlener Gaston Schul lanceert de online-uitvoeraangifteportal Brexolution voor de transportsector. De portal biedt het hoofd aan de verwachte toename van het aantal aangiften bij export na een harde brexit. 

Op dat moment moeten logistieke bedrijven vanaf dag één al douaneaangifte doen van alle goederen die van en naar het Verenigd Koninkrijk worden vervoerd.

Onzekerheid rond brexit

Gaston Schul komt met Brexolution vanwege de onzekerheid rond de brexit. In deze portal kunnen verladers, transporteurs en logistieke dienstverleners zelf uitvoeraangiften doen voor zendingen met het Verenigd Koninkrijk als bestemming. In het dashboard in de portal krijgen zij 24/7 inzicht in de statussen van alle aangiften. De uitvoeraangifteportal is in het bijzonder geschikt voor bedrijven die meerdere keren per maand zendingen naar het Verenigd Koninkrijk sturen. Het gaat om goederen die de Europese Unie verlaten vanuit Nederland, België of Duitsland.

Alle douanekennis aanwezig

Volgens Marc van Gent, director Information & Innovation bij Gaston Schul, is de portal voorzien van een kennissysteem. “Alle douanekennis die nodig is voor een exportaangifte zit daarin verwerkt. Daardoor hoeven klanten alleen de relevante vragen te beantwoorden over hun zending naar het Verenigd Koninkrijk. Dat is minutenwerk. Investeren in douanetrainingen voor eigen medewerkers is dus niet nodig.”

One-stop-brexit-shop

Het doen van een uitvoeraangifte is nodig om goederen uit de Europese Unie te krijgen. Als een overeenkomst tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU op 1 november 2019 ontbreekt, wil de Britse douane weten wat voor goederen er binnenkomen en welke waarde die vertegenwoordigen. Daarom is aan de Britse zijde straks een invoeraangifte vereist. “De Brexolution bespaart klanten veel tijd en geld omdat de data uit de Nederlandse uitvoeraangifte kan worden gebruikt voor het doen van de Britse invoeraangifte”, aldus Van Gent. “Dat gaat door middel van geautomatiseerde gegevensuitwisseling.”

Om een one-stop-Brexit-shop te kunnen garanderen, werkt Gaston Schul strategisch samen met het Britannia Bureau en KSI Portlink. Beide douane-expediteurs zijn gevestigd in het Verenigd Koninkrijk en zijn volledig toegerust op het afhandelen van de verwachte douaneaangiftestroom die via de portal van Gaston Schul loopt.

Anders werken

De slimme technologie die het hart van de Brexolution-portal vormt, raakt ook de dienstverlening van Gaston Schul. “Klanten zijn op zoek naar transparantie over de status van hun aangiften. Ook willen zij meer en meer zelf aan de knoppen zitten om niet afhankelijk te zijn van de openingstijden van een douane-expediteur”, zegt Van Gent. “De portal biedt Gaston Schul mogelijkheden om verder te bouwen en aanvullende toekomstige diensten te kunnen bieden, ook naar andere landen dan alleen het Verenigd Koninkrijk.” Tegelijkertijd verandert digitalisering ook de werkzaamheden van Gaston Schul’s medewerkers. In plaats van pakbonnen en factuurgegevens om te zetten naar een aangifte zullen zij meer gaan sturen op afwijkingen en risico’s.