“Iedere crimineel heeft transport nodig”
Infiltreren
In de meeste gevallen blijken transportondernemers en medewerkers totaal niet op de hoogte of betrokken bij criminele activiteiten. Het zijn naar zeggen van Torensma vooral de criminelen die op slinkse wijzen weten te infiltreren of mensen voor hun karretje te spannen. “In een enkel geval blijkt de directie, een planner of chauffeur wel op de hoogte en betrokken. Die rotte appels halen we eruit en dan kan het bedrijf schoon weer door. Waar het ons om gaat, is die ondernemers, planners en chauffeurs de signalen te leren herkennen, waaraan hij of zij zou kunnen afleiden dat er sprake kan zijn van criminele inmenging. Als ze maar alvast zo ver zijn, dan zijn we als TFOC al heel erg ver. Want wij kunnen best veel doen via het strafrecht, zoals met aanhoudingen, het intrekken van vergunningen van bedrijven en het sluiten van locaties. Alles om de criminele netwerken zo veel mogelijk te stoppen.”
Terughoudend
Op de vraag of ondernemers terughoudend zijn met het melden van mogelijke criminele activiteiten van personen en bedrijven die met hen (willen) samenwerken, knikt Torensma. “Dat zijn ze zeker. Maar dat is niet nodig. Natuurlijk hebben ze die gewelddadige afpersing van fruithandel De Groot in Hedel nog vers in hun geheugen. Maar dat was een uitzonderlijke case. De Groot ontvangt rechtstreeks ladingen fruit uit Zuid-Amerika en dan loop je inderdaad nogal wat risico dat daar op een goed moment drugs in verstopt zitten. Dat was dus ook het geval. Maar na onderzoek bleek dat de afpersers niets te maken hadden met de drugscriminelen. Dat zou ook niet heel logisch zijn.”
“Een ondernemer die niet weet dat er drugs in voor hem bestemde lading zit, die ga je niet afpersen. Dat is anders wanneer een directeur, planner of chauffeur wel bij de criminele activiteiten betrokken is en zich dan niet aan de afspraken met de criminelen houdt. Wij proberen dus de angst en onzekerheid voor het onbekende weg te nemen. En dat werkt. We hebben al veel tips en meldingen binnengekregen. Waar het om gaat, is te allen tijde het belang voorop te blijven stellen om je bedrijf schoon te willen houden. Je moet echt beseffen dat je kwetsbaar bent als transportondernemer, chauffeur of planner. Die crimineel heeft nu eenmaal altijd en overal transport nodig. We hebben dan ook maar één boodschap en dat is: hoe ga jij ervoor zorgen dat je criminelen geen onderdeel laat worden van jouw bedrijf?”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Lange adem
TFOC is nu ruim drie jaar operationeel, en druk om het bewustzijn binnen de sector te vergroten. Torensma: “We hebben inmiddels al honderden transport- en logistieke bedrijven bezocht, evenals duizenden chauffeurs gesproken in wegrestaurants, chauffeurscafés, op parkeerplaatsen enzovoorts. Voor het bereiken van alle betrokkenen is lange adem nodig, want er zijn ruim 40.000 transportbedrijven en nog veel meer chauffeurs. Maar ons werk zet absoluut zoden aan de dijk. Zo zijn er inmiddels tientallen verdachten aangehouden, duizenden kilo’s drugs in beslag genomen en enkele bedrijven bestuurlijk gesloten.”
Infiltreren
In de meeste gevallen blijken transportondernemers en medewerkers totaal niet op de hoogte of betrokken bij criminele activiteiten. Het zijn naar zeggen van Torensma vooral de criminelen die op slinkse wijzen weten te infiltreren of mensen voor hun karretje te spannen. “In een enkel geval blijkt de directie, een planner of chauffeur wel op de hoogte en betrokken. Die rotte appels halen we eruit en dan kan het bedrijf schoon weer door. Waar het ons om gaat, is die ondernemers, planners en chauffeurs de signalen te leren herkennen, waaraan hij of zij zou kunnen afleiden dat er sprake kan zijn van criminele inmenging. Als ze maar alvast zo ver zijn, dan zijn we als TFOC al heel erg ver. Want wij kunnen best veel doen via het strafrecht, zoals met aanhoudingen, het intrekken van vergunningen van bedrijven en het sluiten van locaties. Alles om de criminele netwerken zo veel mogelijk te stoppen.”
Terughoudend
Op de vraag of ondernemers terughoudend zijn met het melden van mogelijke criminele activiteiten van personen en bedrijven die met hen (willen) samenwerken, knikt Torensma. “Dat zijn ze zeker. Maar dat is niet nodig. Natuurlijk hebben ze die gewelddadige afpersing van fruithandel De Groot in Hedel nog vers in hun geheugen. Maar dat was een uitzonderlijke case. De Groot ontvangt rechtstreeks ladingen fruit uit Zuid-Amerika en dan loop je inderdaad nogal wat risico dat daar op een goed moment drugs in verstopt zitten. Dat was dus ook het geval. Maar na onderzoek bleek dat de afpersers niets te maken hadden met de drugscriminelen. Dat zou ook niet heel logisch zijn.”
“Een ondernemer die niet weet dat er drugs in voor hem bestemde lading zit, die ga je niet afpersen. Dat is anders wanneer een directeur, planner of chauffeur wel bij de criminele activiteiten betrokken is en zich dan niet aan de afspraken met de criminelen houdt. Wij proberen dus de angst en onzekerheid voor het onbekende weg te nemen. En dat werkt. We hebben al veel tips en meldingen binnengekregen. Waar het om gaat, is te allen tijde het belang voorop te blijven stellen om je bedrijf schoon te willen houden. Je moet echt beseffen dat je kwetsbaar bent als transportondernemer, chauffeur of planner. Die crimineel heeft nu eenmaal altijd en overal transport nodig. We hebben dan ook maar één boodschap en dat is: hoe ga jij ervoor zorgen dat je criminelen geen onderdeel laat worden van jouw bedrijf?”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Deze zomer deed de douane de grootste drugsvangst ooit in Nederland in de Rotterdamse haven. Het ging om een partij van 8.064 kilogram cocaïne in een container met bananen. “Dat is een enorme vangst, maar mij, of beter gezegd TFOC, gaat het niet om de hoeveelheden die in beslag worden genomen”, zegt Tom Torensma, kernlid van TFOC.
Onbewust misbruikt
“Natuurlijk geven de hoeveelheden wel de omvang van het probleem aan, maar inbeslagnames op zich zijn niet ons doel. Het gaat ons er vooral om de criminele netwerken, die achter deze drugshandel zitten, te stoppen. Daarvoor moeten we ondernemers, chauffeurs, planners enzovoorts bewust maken van het risico dat zij lopen om -meestal onbewust- te worden misbruikt door deze criminelen. Daarvoor moeten ze de signalen herkennen en die aan ons melden, zodat wij daarop snel actie kunnen ondernemen.”
Zoals bekend is Nederland een transportknooppunt voor de hele wereld. Niet alleen voor legale zaken, maar ook voor illegale goederen, zoals drugs, wapens, geld, tabak en mensen. Deze vorm van criminaliteit brengt geweld met zich mee en ondermijnt de transportsector. Om dit tegen te gaan, is er aandacht voor het bestrijden en voorkomen van georganiseerde criminaliteit in de transportsector onder de noemer #strong logistics.
Alle modaliteiten
Samen met de branche werken onder meer politie, douane, belastingdienst en gemeenten sinds drie jaar samen in het programma TFOC. Het doel is het weerbaar maken van de logistieke sector tegen criminele inmenging en om deze criminaliteit beter aan te kunnen pakken. “Dat we in de strijd tegen deze criminaliteit bij de sector transport en logistiek uitkomen, is niet verbazingwekkend”, aldus Torensma. “Ons credo is niet voor niets: iedere crimineel heeft als het gaat om drugs, tabak, mensen enzovoorts, transport nodig. En dat gebeurt niet alleen vervoer over de weg, maar ook over water en spoor en door de lucht. Vandaar dat wij ons focussen op alle modaliteiten.”
Omdat drugscriminaliteit, wapenhandel en mensensmokkel internationale aangelegenheden zijn, is het belangrijk het TFOC-concept ook internationaal uit te rollen. Torensma: “Veel drugs gaan vanuit Nederland naar Engeland en Scandinavië. Het is daarom goed dat Groot-Brittannië inmiddels een eigen TFOC heeft opgericht en er sinds 2022 een pilot loopt om daarin samen op te trekken. Datzelfde willen we ook gaan doen met Scandinavië. Scandinavië is voor drugscriminelen een aantrekkelijk afzetgebied, omdat drugs daar erg duur zijn. Daar valt dus veel te verdienen.”
Drugs herverdelen
De bulkpartijen drugs die Nederland binnenkomen via de verschillende zeehavens en ook Schiphol, gaan nooit één op één naar andere bestemmingen in Europa. De bulk vertrekt vanuit de havens en luchthaven naar andere locaties in Nederland, zoals een loods of bedrijfspand. Daar worden de drugs dan herverpakt en herverdeeld voor verdere distributie. Vaak komen daar ook nog partijen bij van andere bulkzendingen.
“Om deze drugs te kunnen op- en overslaan en vervoeren, richten de criminele organisaties vaak ondernemingen op. Vanuit die hoedanigheid bieden ze dan als charter hun diensten aan aan bonafide transportbedrijven, of geven bonafide transporteurs de opdracht een paar pallets voor hen te transporteren”, vertelt Torensma.
De criminelen zijn vooral actief in de deelmarkten (koel)vers en sierteelt. Dat heeft volgens hem alles te maken met de snelle doorlooptijden waarmee in deze markten wordt gewerkt. “Ze willen er zeker van zijn dat de drugs snel op de plaats van bestemming zijn.”
Lees ook: Ondermijnende criminaliteit nieuw onderdeel van opleiding Criminaliteitspreventie
Lange adem
TFOC is nu ruim drie jaar operationeel, en druk om het bewustzijn binnen de sector te vergroten. Torensma: “We hebben inmiddels al honderden transport- en logistieke bedrijven bezocht, evenals duizenden chauffeurs gesproken in wegrestaurants, chauffeurscafés, op parkeerplaatsen enzovoorts. Voor het bereiken van alle betrokkenen is lange adem nodig, want er zijn ruim 40.000 transportbedrijven en nog veel meer chauffeurs. Maar ons werk zet absoluut zoden aan de dijk. Zo zijn er inmiddels tientallen verdachten aangehouden, duizenden kilo’s drugs in beslag genomen en enkele bedrijven bestuurlijk gesloten.”
Infiltreren
In de meeste gevallen blijken transportondernemers en medewerkers totaal niet op de hoogte of betrokken bij criminele activiteiten. Het zijn naar zeggen van Torensma vooral de criminelen die op slinkse wijzen weten te infiltreren of mensen voor hun karretje te spannen. “In een enkel geval blijkt de directie, een planner of chauffeur wel op de hoogte en betrokken. Die rotte appels halen we eruit en dan kan het bedrijf schoon weer door. Waar het ons om gaat, is die ondernemers, planners en chauffeurs de signalen te leren herkennen, waaraan hij of zij zou kunnen afleiden dat er sprake kan zijn van criminele inmenging. Als ze maar alvast zo ver zijn, dan zijn we als TFOC al heel erg ver. Want wij kunnen best veel doen via het strafrecht, zoals met aanhoudingen, het intrekken van vergunningen van bedrijven en het sluiten van locaties. Alles om de criminele netwerken zo veel mogelijk te stoppen.”
Terughoudend
Op de vraag of ondernemers terughoudend zijn met het melden van mogelijke criminele activiteiten van personen en bedrijven die met hen (willen) samenwerken, knikt Torensma. “Dat zijn ze zeker. Maar dat is niet nodig. Natuurlijk hebben ze die gewelddadige afpersing van fruithandel De Groot in Hedel nog vers in hun geheugen. Maar dat was een uitzonderlijke case. De Groot ontvangt rechtstreeks ladingen fruit uit Zuid-Amerika en dan loop je inderdaad nogal wat risico dat daar op een goed moment drugs in verstopt zitten. Dat was dus ook het geval. Maar na onderzoek bleek dat de afpersers niets te maken hadden met de drugscriminelen. Dat zou ook niet heel logisch zijn.”
“Een ondernemer die niet weet dat er drugs in voor hem bestemde lading zit, die ga je niet afpersen. Dat is anders wanneer een directeur, planner of chauffeur wel bij de criminele activiteiten betrokken is en zich dan niet aan de afspraken met de criminelen houdt. Wij proberen dus de angst en onzekerheid voor het onbekende weg te nemen. En dat werkt. We hebben al veel tips en meldingen binnengekregen. Waar het om gaat, is te allen tijde het belang voorop te blijven stellen om je bedrijf schoon te willen houden. Je moet echt beseffen dat je kwetsbaar bent als transportondernemer, chauffeur of planner. Die crimineel heeft nu eenmaal altijd en overal transport nodig. We hebben dan ook maar één boodschap en dat is: hoe ga jij ervoor zorgen dat je criminelen geen onderdeel laat worden van jouw bedrijf?”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?