De Volvo FH – het belangrijkst model van de Zweedse fabrikant– heeft een metamorfose ondergaan. Daarbij heeft de truck echter zijn vertrouwde uiterlijk behouden. Zo is het nieuwe Iron Mark-logo nadrukkelijker op de voorkant aanwezig. Door wat functionele wijzigingen en een andere belijning is de aerodynamica verbeterd. Ook de in- en uitstaptreden zijn vernieuwd. Ze zijn gemaakt van slijtvast kunststof met aluminium elementen voor meer grip.

De nieuwe grille is in de basis zwart, maar zal over het algemeen altijd in de cabinekleur (of een andere gewenste kleur) worden geleverd. Door de zwarte rand is toch altijd duidelijk het grilleprofiel zichtbaar. Voor de FH16 grijpt Volvo Trucks terug op de vrachtwagens van zo'n vijftig jaar geleden. De 16 liter-variant kent namelijk een zogenoemde watervalgrille met verticale lamellen.

De nieuwe Volvo FM en FMX hebben een gloednieuwe cabine en veelal dezelfde instrumentendisplayfuncties als hun grotere broers FH en FH16. Het binnenvolume is met maximaal 1 m3 vergroot. Volgens de fabrikant zorgen de grotere ramen, een verlaagde deurlijn en nieuwe spiegels voor een beter zicht.

Volvo Trucks: hoger bed, meer opbergruimte

Het onderste bed in de slaapcabine is hoger geplaatst dan voorheen; er is dus extra opbergruimte eronder. Het cabinecomfort is extra geïsoleerd tegen koude, hitte en geluid, terwijl een sensorgestuurde klimaatunit met koolstoffilter een goede luchtkwaliteit bevordert.

Nieuwe chauffeursinterface

Het dashboard heeft een volledig nieuwe interface voor informatie en communicatie. Het instrumentendisplay is digitaal, met een 12 inch-scherm waarmee de chauffeur op elk gewenst moment eenvoudig de benodigde informatie kan kiezen. Binnen handbereik van de chauffeur bevindt zich een secundair 9 inch-display voor onder meer navigatie en camerabewaking. Daardoor is het makkelijker te bedienen en kan de chauffeur de focus zoveel mogelijk op de weg houden.

Volvo streeft ernaar om het leven op de weg veiliger, eenvoudiger en comfortabeler te maken. Het merk wil zijn klanten helpen om de beste vakmensen te kunnen werven en hen de weg op te sturen met beste materiaal. Dat vertaalt zich onder andere in een nieuw instrumentenpaneel in een iets anders vormgegeven dashboard, met dat volledig digitale display. Nieuw en standaard voor het hele gamma is verkeersbordherkenning. Dat kan handig zijn, zeker in geval van inhaalverboden of tijdelijke snelheidsbeperkingen.

Interieur

In het interieur zijn andere materialen gebruikt en in het midden is nu plaats voor drie bekers. Een nieuw opbergvak is uitgerust met sensorgestuurde verlichting. De afwerkingslijsten zijn in verschillende uitvoeringen te verkrijgen en qua bekleding zijn ook meerdere combinaties mogelijk. Met een optioneel dubbel accupakket en diverse comforsystemen wil Volvo Trucks dat de chauffeur zich zoveel mogelijk thuis voelt. Tijdens het ontwikkelingsproces zijn chauffeurswensen meegenomen. Zo is er nu een er ergonomisch schuimmatras op het tot 95,5 centimeter brede uitschuifbare onderbed verkrijgbaar, zjn er meerdere USB-aansluitingen aanwezig en is er, naast de al bekende koelkast, ook een dubbele koelkast mogelijk.

Veiligheid

Het meest in het oog springend aan het front van de FH en FH16 zijn de nieuwe, strakker vormgegeven koplampen. De al bekende V-vorm is nog herkenbaarder en loopt in lijn door naar de zijkant van de cabine. Wat vanuit de personenautowereld al bekend is, is nu ook verkrijgbaar op deze truckgeneratie: adaptief grootlicht is beschikbaar voor de FH en FH16. Automatisch geselecteerde segmenten van het ledgrootlicht worden uitgeschakeld wanneer de truck tegenliggers of een ander voertuig van achteren nadert. De trucks beschikken ook over een verkeersbordherkenningssysteem. Het verblinden van andere weggebruikers is daarmee niet meer aan de orde.

Efficiënte motoren en alternatieve aandrijflijnen

Bij het Zweedse merk blijven ook in de nabije toekomst verschillende aandrijflijnen naast elkaar bestaan. De FH en FM zijn ook verkrijgbaar met een lng-motor. De brandstofefficiency en prestaties van deze motor zijn vergelijkbaar met die van gelijkwaardige Volvo-diesels, maar hebben een veel lagere klimaatimpact.

Volgende week is de redactie van Transport & Logistiek uiteraard aanwezig bij de perspresentatie. In Transport & Logistiek 5 besteden we vervolgens uitgebreid aandacht aan deze introductie.

Volvo liet eerder deze week zijn nieuwe trucks in gestapelde vorm zien met Volvo-ceo Roger Alm erbovenop. Kijk hieronder hoe dat in z’n werk ging.