“We zien op de langere termijn veel mogelijkheden voor zware elektrische trucks in regionaal transport en de bouw”, aldus Roger Alm, president Volvo Trucks. "Met onze concepttrucks willen we verschillende oplossingen voor de toekomst verkennen, demonstreren en bekijken hoeveel interesse er bestaat in de markt en in de samenleving. Als we de vraag naar trucks met een elektrische aandrijving willen vergroten, moet de infrastructuur voor opladen snel worden uitgebreid. Ook moeten er hogere subsidieregelingen worden gecreëerd voor transporteurs die als pioniers kiezen voor nieuwe voertuigen die minder impact hebben op het milieu en klimaat."

Volvo: elektrische trucks verbeteren werkomgeving

Zware elektrische trucks kunnen de werkomgeving van chauffeurs en bouwvakkers verbeteren omdat ze een laag geluidsniveau en nul uitlaatemissies produceren tijdens de werkzaamheden. Dit laatste zal een aanzienlijk en positief effect hebben op de luchtkwaliteit in steden met veel bouwprojecten, aldus de vrachtwagenfabrikant. Door het ontbreken van geluidsoverlast wordt het ook mogelijk om meer uren per dag transportactiviteiten uit te voeren. Dit biedt nieuwe mogelijkheden voor het stroomlijnen van activiteiten, bijvoorbeeld bij grote bouwprojecten en transporten in en rond steden.
Volvo elektrische concepttrucks

Een reductie van de totale impact op het klimaat van de transportsector is mogelijk door het gebruik van zware elektrische voertuigen in de regionale distributie. “In Europa wordt een enorm aantal trucks gebruikt voor regionale goederentransporten, met een gemiddelde jaarkilometrage van 80.000 kilometer”, zegt Lars Mårtensson, director Environment and Innovation bij Volvo Trucks. "Dit betekent dat een toenemend gebruik van elektrische voertuigen voor regionale distributie zal leiden tot aanzienlijke winst voor het klimaat, op voorwaarde dat deze elektriciteit fossielvrij is.”

Pilot bij klanten

Het plan van Volvo Trucks om zware elektrisch aangedreven trucks in te zetten voor de bouw en de regionale distributie, begint met een pilot met een klein aantal voertuigen bij een aantal Europese klanten. Een uitgebreidere marktintroductie volgt op een later tijdstip.

“De snelheid van elektrificatie hangt af van een aantal factoren”, legt Mårtensson uit. "Enerzijds vraagt het om een uitbreiding van de infrastructuur voor opladen en anderzijds moet ervoor worden gezorgd dat regionale elektriciteitsnetwerken uiteindelijk voldoende capaciteit kunnen overbrengen. Financiële subsidieregelingen zijn nodig om meer transporteurs ertoe aan te zetten te investeren in elektrische voertuigen. Verladers kunnen ook een bijdrage leveren door langere contracten aan te bieden en een grotere bereidheid om te betalen voor duurzame transporten. Veel transportbedrijven hebben zeer kleine marges, dus elke nieuwe investering moet winstgevend zijn.”

Parallel aan de toenemende elektrificatie van de transportsector zal voortdurende verbetering van de efficiency van verbrandingsmotoren nog vele jaren een sleutelrol blijven spelen bij internationale transporten. “De huidige truckmotoren maken zeer efficiënt gebruik van de energie en werken op diesel of verschillende hernieuwbare brandstoffen zoals vloeibaar biogas of hvo. Deze technologie heeft nog steeds potentieel voor verdere ontwikkelingen”, aldus Mårtensson.

Volvo’s met alternatieve brandstof/aandrijflijn

Volvo heeft inmiddels een aantal trucks in productie die rijden op een alternatieve brandstof en/of zijn voorzien van een alternatieve aandrijflijn: 

Volvo FL Electric en Volvo FE Electric. Beide trucks zijn geheel elektrisch en bedoeld voor bijvoorbeeld lokale distributie en afvalinzameling in stedelijke omgevingen;

Volvo FH LNG en Volvo FM LNG. De Volvo FH voor zwaar internationaal transport en de Volvo FM voor zwaar regionaal transport op vloeibaar aardgas of biogas;

Volvo FE CNG. De Volvo FE voor gecomprimeerd aardgas of biogas is bedoeld voor lokale distributie en afvalinzameling.