"/>

Van der Wal Transport heeft er weer een MAN TGX bij 

‹ Terug naar overzicht

Van der Wal Transport uit Heerenveen heeft de vloot uitgebreid met een nieuwe MAN TGX 26.470 6×2-motorwagen. 

Deze rijk uitgeruste MAN is voorzien van een VDL-haakarmsysteem en een XXL-cabine. De motorwagen werd op aangeven van de vaste chauffeur op de nieuwe MAN voorzien van diverse opties waardoor de TGX een opvallende maar stijlvolle verschijning is geworden.

Vierde MAN voor Van der Wal Transport

Van der Wal Transport uit Heerenveen heeft een vloot van inmiddels 54 trekkende eenheden. Een groot deel daarvan bestaat uit motorwagens met aanhangwagens voor het vervoer van containers voor losgestorte lading. De nieuwe MAN is inmiddels de vierde truck van dit merk in de vloot van dit bedrijf, en de tweede in deze uitvoering. Albert van der Wal: “Wij werken met meerdere merken en de MAN-trucks vallen op door hun betrouwbaarheid en de lage kosten. Daar komt bij dat een aantal chauffeurs bewust kiest voor een MAN, zo ook in dit geval.” Chauffeur Henk Kootstra reed met een ander merk, maar toen hij tijdelijk op een MAN reed, was hij meteen om. “Ik vond vooral de ruimte fantastisch, maar het is ook gewoon een fijne truck om mee te werken. Ik heb toen meteen gezegd dat mijn volgende wel een MAN mocht worden.”

Laag eigen gewicht

De nieuwe MAN is voorzien van de 470 pk sterke D26-motor in combinatie met de MAN TipMatic geautomatiseerde versnellingsbak met twaalf overbrengingen. Dankzij de distributie-PTO is er constant hydraulische kracht aanwezig voor de opbouw als dat nodig is. De drieasser is uitgevoerd met een 9-tonsvooras, een 11,5-tonsaangedreven achteras en een sturende en liftbare sleepas met wettelijk 7,5 ton op kenteken. Technisch is de luchtgeveerde sleepas echter goed voor 9 ton, en daarmee ideaal voor toepassing met het 21-tonshaakarmsysteem van VDL. Het voordeel van de gestuurde sleepas is de grote wendbaarheid en de verminderde bandenslijtage. Daarbij komt het voordeel van een laag eigen gewicht. De MAN-motorwagen weegt inclusief het haakarmsysteem slechts 11,8 ton.

Compleet uitgerust

De MAN werd geheel naar de wensen van de chauffeur opgebouwd. Zo werd er een speciale zonneklep gemonteerd met een camerasysteem in plaats van een frontspiegel. Ook achterop werd een camera gemonteerd waardoor het aanpikken van containers eenvoudig is. Verder is extra verlichting, zijn luchthoorns gemonteerd en zijn diverse extra details aangebracht zoals de MAN-spatlappen onder de voorbumper. De MAN TGX XXL-cabine werd voorzien van een koelkast, airconditioning, een standairco en alle veiligheidssystemen, waaronder ACC. Het voertuig werd afgeleverd door Wierda Bedrijfswagens in Heerenveen.