De drie voertuigen trekken een 36-tons RMO-oplegger. Het zijn de eerste nieuwe Scania’s in lange tijd die TGG in gebruik neemt en de eerste resultaten hebben de directie blij verrast wat betreft het verbruik. “Wij zijn momenteel bezig met het stroomlijnen van ons wagenpark”, vertelt algemeen directeur Sander Keuper. “Toen ik nu bijna twee jaar geleden aantrad in deze functie, trof ik een wagenpark van 22 voertuigen verdeeld over vijf merken. Daar waren wel redenen voor, maar het is niet efficiënt met betrekking tot de service. We hebben daarom besloten dat gefaseerd terug te brengen naar twee, maximaal drie merken.” 

Scania G410 past bij bedrijf

TGG koos voor de G-cabine in de slaapuitvoering en met normale dakhoogte. “Die cabine verenigt comfort, een goede in- en uitstap met de uitstraling waarvan wij vinden dat hij bij ons bedrijf past. Het was binnen het pakket dat wij aan onze chauffeurs voorgesteld hebben ook hun keuze. De auto’s zijn af fabriek al redelijk compleet. We hebben er alleen de meest luxe chauffeursstoel in laten zetten die Scania biedt. Daar moet je met onze kilometrages niet op bezuinigen.”

Volledig luchtgeveerd

Een andere bijzonderheid is dat de trekkers volledig luchtgeveerd zijn uitgevoerd. “Tot nu toe reden wij altijd met bladgeveerde voorassen. Ik heb mij laten vertellen dat dat niet gebruikelijk is in de RMO. Maar we willen het toch een keer proberen vanwege het grotere comfort en eigenlijk verwacht ik er geen problemen mee.”

De Scania’s gaan zwaar ingezet worden. “Gemiddeld rijden wij 180.000 kilometer per jaar in twee shifts per auto. Door de diversiteit aan melkstromingen, bijvoorbeeld Vlog en Planet Proof, rijden wij steeds meer kilometers. Want de verschillende melkproducten worden op diverse productielocaties in Nederland verwerkt. Zo rijden wij het afgelopen jaar veel vaker richting bijvoorbeeld Rotterdam. Mede dat maakt dat wij momenteel met stijgende interesse naar lng kijken. Dat gaat er echt komen.”