De weg die de autonome vrachtwagen uiteindelijk gaat rijden, is volledig mixed-traffic, aldus Rob Koppejan, programmamanager bij Zeeland Connect. “Die route heeft alles in zich: een tweebaansweg, een fietspad ernaast, een rotonde… Daar rijdt dus van alles.” 

Autonoom rijdende vrachtwagen

Zeeland Connect – een logistiek netwerk van ondernemers, overheid en onderwijs en dat de Zeeuwse logistiek wil versterken – heeft onder meer voor dit project een OPZuid-subsidie gekregen van de Europese Unie. De proef met de autonoom rijdende vrachtwagen valt onder het project Living Lab Autonoom Transport Zeeland. Hierin wordt een open innovatiesysteem ontwikkeld, waarin logistieke bedrijven, technologieaanbieders voor autonome voertuigen, wegbeheerder en kennisinstellingen gezamenlijk innoveren en experimenteren met autonome voertuigen met mixed-traffic in real-life logistieke operaties en op de openbare weg. Koppejan: "Dat is innovatief en niet eerder in Nederland uitgevoerd. Naast partijen uit de regio nemen ook innovatiebedrijven Terberg en VDL deel aan dit project.”

Zero emissie

Het doel van het tweede project – Zero Emissie – is het ontwikkelen van een  ‘Innovation Community Zero Emissie Transport’ binnen het platform Zeeland Connect waarbinnen overheid, het bedrijfsleven en HZ University gezamenlijk innoveren op het gebied van Zero Emissie Transport.

Eerste locatie in Nederland

Zeeland wordt de eerste locatie in Nederland waar een dergelijke proef wordt gehouden. "Er is nog één andere plaats in Europa, ik geloof in Zweden, waar dit ook wordt gedaan. Dit zou er toe kunnen leiden dat we in de toekomst veel meer zelfrijdende auto's gaan zien op de weg", aldus John Dane, voorzitter bij Zeeland Connect, bij Omroep Zeeland.