Botrans Bulk is – evenals moederbedrijf R. Vos Transporten in Schaijk – al jaren actief in het los gestort- en bulktransport voor de veevoederindustrie. Het bedrijf werkt internationaal met een concentratie op Noordwest-Europa. “Wij verzorgen zowel de transport van de grondstoffen naar de veevoederfabrieken als vervoer van het kant-en-klare veevoer naar de agrarische bedrijven”, vertelt Rick Vos van Vos Transporten.

Diverse werkzaamheden voor de Scania

Bij Vos hebben de meeste voertuigen één taak en blijft de trailer die daarbij hoort, doorgaans achter dezelfde trekker. “Maar deze nieuwe Scania gaat binnen Botrans verschillende werkzaamheden doen”, zegt Vos. “Zo moet hij bijvoorbeeld met kalk voor kippenvoer van de producent daarvan naar de fabriek die het eigenlijke kippenvoer maakt, kunnen rijden. Dat zijn volle ladingen dus daarvoor hebben we bulktrailers met één compartiment. Maar we hebben ook kiptrailers die we van bovenaf kunnen vullen en waarmee we het product in een silo kunnen blazen, en bulkopleggers met meerdere compartimenten waarmee we naar de boerenbedrijven gaan. Daarom heeft deze Scania twee PTO’s zodat we zowel hydraulisch kunnen heffen als met de compressor kunnen blazen. Dat maakt de auto multifunctioneel inzetbaar.”

Ook de chauffeur beslist mee

Dat Vos opnieuw voor Scania kiest, komt door de gunstige TCO van het merk en de korte lijnen met de dealer in Veghel. “Daarnaast is Scania een gewaardeerde auto bij onze chauffeurs”, weet Vos. "Ook zij hebben een inbreng bij de keuze van een nieuwe truck. Hun input is belangrijk. Want ten eerste zijn het vaklui die je graag aan je wilt binden. Daarnaast zijn wij een familiebedrijf wat toch een iets andere band met je medewerkers met zich meebrengt. En uiteindelijk moeten zij er mee werken en er in leven. Want veel van de jongens zijn wekelijks toch een paar dagen van huis.”

De tekst gaat verder onder de foto.

Dat is ook de reden dat Vos nu voor het eerst een standkoeling af fabriek heeft laten monteren. Want een goed uitgeruste chauffeur is een veilige chauffeur, stelt Vos. “Verder is licht en zicht natuurlijk heel belangrijk in ons werk. De meeste werklampen zetten wij op de trailers. Maar deze auto hebben we ook een ledpakket en twee extra breedstralers in de opstap meegegeven. En verder kunnen we drie camera’s aansluiten.”

Brandstofverbruik

Ook het brandstofverbruik is belangrijk voor Vos. "Al is dat bij ons nog niet het makkelijkste om te tackelen. Het probleem is dat wij veel relatief korte ritten met zwaarbeladen trucks hebben en heel veel PTO-uren maken. Het scheelt al wel dat Scania die PTO-uren nu wel uit het verbruik kan filteren, wat een beter beeld geeft. Binnen wat bij ons gebruikelijk is, doet Scania het goed. Maar het kan altijd nog beter.”

Connectivity

Vos rijdt zeven tot acht jaar of 1 miljoen kilometer met een truck. “Het onderhoud doen we tot nu toe voor het grootste deel zelf, maar zo langzamerhand gaan we ook steeds meer op onderhoudscontract rijden. Dat heeft ook te maken met de steeds verdergaande connectivity van Scania”, vertelt Vos. “Dat gaat verder dan alleen de wekelijkse uitdraaien over de prestaties van het voertuig en de chauffeur. Wat Scania goed doet, is dat de dealer de auto ook op afstand kan uitlezen. Laatst kreeg een van onze chauffeurs een storing in het dashboard te zien. De dealer las de computer uit en kon hem direct geruststellen dat hij daarmee veilig kon doorrijden. Dat voorkomt paniek en de volgende dag hadden ze de sensor, want dat was het, al in huis en was alles in no-time weer in orde.”