Door de montage van deze relatief lichte motor neemt het draagvermogen toe met ongeveer 360 kilo. Hij is verkrijgbaar in drie verschillende vermogens: 220, 250 en 280 pk. Tot nu toe was de L-serie leverbaar met de bekende 9 liter- vijfcilinderlijnmotoren. Daarmee richtte het bedrijf zich aanvankelijk op iets zwaardere toepassingen. "Maar wat al vanaf het begin werd aangenomen, werd later bevestigd. Er is ook vraag naar oplossingen op basis van de lichtere en flexibelere 7 liter-motor”, aldus Stefan Lindholm, senior productmanager bij Scania Trucks. Daarmee is deze nieuwe variant een oplossing voor distributie, afval en bouw in drukke stedelijke gebieden waar de focus ligt op veiligheid, ergonomie en een laag gewicht. 

Scania L met DC07-motor

De Scania DC07-motor werd geïntroduceerd in 2017 en werd aanvankelijk alleen aangeboden in combinatie met cabines uit de P-serie van Scania. Het is een lichtgewicht, robuuste en moderne motor met zescilinders in lijn met een netto cilinderinhoud van 6,7 liter. Hij biedt al 1.200 Nm koppel vanaf 1.050 tpm in de krachtigste 280 pk-versie. Hij beschikt over het intern ontworpen nabehandelingssysteem voor uitlaatgassen van Scania, met uitsluitend SCR-technologie en kan worden voorzien van motoraangedreven PTO's. 

Kleinste motor

De DC07 werd door media en klanten direct geprezen vanwege de soepele prestaties, weinig geluid en de brandstofefficiëntie. "Het is de kleinste vrachtwagenmotor van Scania sinds lange tijd. Maar het beschikt nog steeds over alle bekende merkkarakteristieken: toonaangevende brandstofefficiëntie, onze filosofie van een laag toerental en de mogelijkheid om te draaien op 100 procent hvo of fame, met een reductie van koolstofdioxide tot 90 procent”, aldus Lindholm.

Gemaakt voor de stad

Lokale regelgeving en een groeiend bewustzijn op het gebied van veiligheid zijn een drijvende kracht achter de toegenomen vraag naar ‘stadsoplossingen’. Lindholm: “Vervoerders die in stedelijke gebieden actief zijn, worden geconfronteerd met strengere – en volledig gerechtvaardigde – eisen met betrekking tot lawaai, emissies en de mogelijkheid om te integreren in het veeleisende verkeer en om te gaan met voetgangers en fietsers. Een kiepwagen uit de L-serie met een kraan, aangedreven door een DC07, met camera's en een Scania City Safe Window in de passagiersdeur, kan het ideale onderhoudsvoertuig zijn."  

Knielfunctie

Cabines uit de L-serie zijn altijd zo’n 2 meter lang (CL20) en leverbaar met drie verschillende dakhoogtes: laag, normaal en hoog. Indien besteld met de knielfunctie, kun je met slechts één stap de cabine binnen gaan, die een vloerhoogte van ongeveer 80 centimeter heeft. Typische asconfiguraties voor stedelijke toepassingen zijn 4x2 of 6x2*4 (met de elektropneumatisch aangestuurde sleepas van Scania).