Het actief kunnen terugdringen van emissies, het verder verduurzamen van de vloot en het leveren van een concrete bijdrage aan een schonere leefomgeving zijn voor Renewi de voornaamste redenen om te investeren in een zwaar elektrisch voertuig.

Volvo FE Electric

De Volvo FE Electric voor Renewi heeft een GVW van 27 ton. Het is daarmee het zwaarste elektrische voertuig dat in serie is geproduceerd. De truck wordt in het voorjaar 2020 geleverd en komt na het opbouwen van een kraakpers rond de zomer op de Nederlandse wegen. Het voertuig is voorzien van vier lithium-ionaccupakketten van 50 kW elk. De accu’s laden op tijdens het remmen wat de Volvo FE Electric zeer geschikt maakt voor inzet met veel stop-and-go. Opladen gaat met een 400 V AC-oplader met 22 kW gedurende de nacht of DC-snelladen tot maximaal 150 kW. De bekende CCS/Combo2-aansluitingen worden toegepast.

Bijdragen aan circulaire economie

Als waste-to-productbedrijf geeft Renewi dagelijks nieuw leven aan gebruikte materialen. Ongeveer 90 procent van het afval dat Renewi verwerkt, krijgt een tweede leven als grondstof of energie waarmee het een aanzienlijke hoeveelheid CO2 bespaart. Het aanschaffen van het elektrische voertuig waarmee de recycler nog verder de emissies kan terugdringen en de vloot kan verduurzamen, komt dan ook niet als een verrassing.

“Op een duurzame manier van afval naar product start met een duurzame inzameling”, aldus Meinderdjan Botman, managing director Commercial Waste Nederland. "Afvalinzameling verandert in de komende jaren met de urgentie om de uitstoot van CO2 verder te verminderen. Renewi draagt hierin als een leider bij door zijn vloot aan te vullen met moderne Euro 6-trucks. Wij zijn verheugd over de samenwerking met Volvo Trucks waarmee we als eerste organisatie wereldwijd een elektrisch inzamelvoertuig, dat af fabriek wordt geleverd, in gaan zetten. We zijn vastbesloten een leider te zijn in duurzame afvalinzameling als ook in het omzetten van afval naar secundaire materialen waarbij we ook een belangrijke speler willen zijn in de introductie van zero-emissievoertuigen.”

Speciale software

Om de batterijcapaciteit zo efficiënt mogelijk te benutten, ondersteunt Volvo Trucks Renewi in een compleet systeem. Wijnand van den Brink, manager Special Products & Innovation bij Volvo Trucks Nederland, legt uit: “Het is een uitdaging om het laadvermogen te maximaliseren en tegelijkertijd het rijbereik te optimaliseren. Elektrisch rijden betekent eigenlijk anders werken. Om te voorkomen dat transporteurs teveel accucapaciteit kopen wat ten koste gaat van het laadvermogen en bovendien te duur is, bieden wij ondersteuning voor de beste inzet en het optimaal laden van de batterijen.” Volvo Trucks heeft speciale software, waarin de route, het aantal stops en de gewichten kunnen worden ingegeven. Het systeem toont vervolgens of de route mogelijk is, hoeveel energie er per kilometer wordt verbruikt, hoeveel batterijcapaciteit er nog overblijft, wat de gemiddelde transportsnelheid zal zijn en hoe lang de rit duurt.

Lichtere Volvo FL Electric

Onlangs is ook de verkoop van de lichtere Volvo FL Electric gestart. Van den Brink: “Met onze elektrische voertuigen kunnen transporteurs niet alleen de luchtkwaliteit verbeteren, ze leveren ook een bijdrage aan het verminderen van de overlast door verkeerslawaai en het voorkomen van files in de spits. De werkzaamheden kunnen namelijk stil en zonder schadelijke uitlaatgassen 's ochtends vroeg of 's avonds laat worden uitgevoerd. Naast stil zijn elektrische voertuigen bovendien trillingsvrij. Dit heeft ook voor de chauffeur en beladers grote voordelen met betrekking tot het comfort. Met de serieproductie van de Volvo FL en Volvo FE Electric tonen we aan dat we zowel aan de strenge milieu-eisen als aan de hoge commerciële eisen van onze klanten voldoen.”