Mercedes-Benz voert de spanning flink op

‹ Terug naar overzicht

In plaats van op de IAA voor een wereldwijd publiek, heeft Mercedes-Benz dit jaar voor een tamelijk klein gezelschap zijn plannen voor de komende jaren onthuld. De fabrikant laat er niet langer twijfel over bestaan: elektrificatie is het sleutelwoord in de strategie.

In zijn presentatie gaat Daimler-topman Martin Daun nauwelijks in op de mogelijkheden van de dieselmotor. Hij richt zich op de mogelijkheden van elektrische aandrijving en ziet drie sporen. De eerste is die van vrachtwagens die worden ingezet in stedelijke distributie; deze kunnen met batterijen worden gevoed. 

Lees verder onder de afbeelding.

De batterij-elektrisch aangedreven distributietruck eActros.

Mercedes-Benz eActros

Zo’n elektrische vrachtwagen kan Mercedes-Benz als vanaf 2021 aanbieden in de vorm van de eActros. Deze elektrische distributietruck werd in 2018 werd gepresenteerd en is sindsdien intensief getest door een geselecteerde klantengroep in het dagelijkse transport. Op basis van alle ervaringen heeft Daimler Trucks nu een definitief ontwerp vastgesteld en start volgend jaar met de serieproductie.  Het bereik van de in serie geproduceerde eActros op één acculading zal aanzienlijk groter zijn dan dat van het prototype van ongeveer 200 kilometer.

Lees verder onder de afbeelding.

De Mercedes-Benz eActros LongHaul.

2024: eActros LongHaul 

Het tweede spoor waarop Daun doelt, is de vrachtwagen in een regionale inzet en goed planbare routes. Die kan dankzij voortschrijdende techniek ook op batterijen rijden. Deze puur batterijaangedreven langeafstandstruck, de Mercedes-Benz eActros LongHaul, is ontworpen om regelmatige ritten op planbare routes op een energie-efficiënte manier af te leggen. Daimler Trucks verwacht de eActros LongHaul in 2024 klaar te hebben voor serieproductie. De actieradius op één acculading zal ongeveer 500 kilometer bedragen. 

Lees verder onder de afbeelding.

De GenH2-truck, die door een brandstofcel wordt gevoed.

Conceptvoertuig GenH2

Ten derde komt Mercedes-Benz met een elektrisch aangedreven vrachtauto voor de langere afstand, gevoed door een brandstofcel. Voor die inzet heeft Daimler Trucks een visie ontwikkeld dat uitmondde in een concepttruck die tijdens de perspresentatie op 16 september zijn wereldpremière beleefde. Met deze GenH2-truck demonstreert het merk met welke specifieke technologieën de fabrikant op volle snelheid vooruit rijdt, zodat heavy duty-brandstofcelvrachtwagens flexibele en veeleisende langeafstandstransporten kunnen uitvoeren met een actieradius tot 1.000 kilometer en meer op een enkele tank waterstof. Daimler Trucks is van plan om in 2023 te beginnen met klanttesten met de GenH2-truck; serieproductie start in de tweede helft van het decennium. 

De ontwikkelingsingenieurs van Daimler Trucks hebben de GenH2-truck gebaseerd op de conventionele Mercedes-Benz Actros langeafstandstruck met betrekking tot trekkracht, bereik en prestaties. De in serie geproduceerde versie van de GenH2-truck moet bijvoorbeeld een totaalgewicht van 40 ton en een laadvermogen van 25 ton hebben. Twee speciale tanks met vloeibare waterstof en een krachtig brandstofcelsysteem maken dit hoge laadvermogen en grote bereik mogelijk en vormen daarom de kern van het GenH2-truck-concept. Dankzij het gebruik van vloeibare in plaats van gasvormige waterstof met zijn hogere energiedichtheid, zullen de prestaties van het voertuig gelijk zijn aan die van een vergelijkbare conventionele dieseltruck.

Samenwerking met Volvo Trucks

Daun erkent dat er grote investeringen nodig zijn om de waterstoftechnologie te ontwikkelen tot een veilige betrouwbare brandstof. Om die reden was het merk blij dat het eerder dit jaar een overeenkomst sloot met Volvo Trucks om gezamenlijk op te trekken. Tegelijkertijd ziet hij er ook het bewijs in dat Mercedes-Benz met zijn ontwikkeling op de goede weg is. Anders zou Volvo zich hierbij nooit hebben aangesloten.

Natuurlijk waren er bij de presentatie vragen over de productie van het benodigde waterstof om de brandstofcel te voeden. Door gebruik te maken van zonne-energie kan in zijn visie voldoende groene waterstof worden gemaakt. Dat kan ook in erg zonnige gebieden worden gedaan; transport van waterstof is relatief eenvoudig en goedkoop. Het kan immers vrij simpel via leidingen worden getransporteerd. Daun neemt nadrukkelijk afstand van bijvoorbeeld gasaandrijving, omdat daarvoor vrijwel zeker nog lang fossiel gas zal worden gebruikt.