Voor de redactie van Transport & Logistiek komt deze toekenning niet als een verrassing. Eerder dit jaar kon zij de nieuwe TGX al goed beproeven en er ook een verbruiksmeting mee doen op de vaste meetroute door België. Tijdens die rit stelden wij vast hoe goed de nieuwe ontwerpfilosofie van MAN zich liet herkennen. Bij de presentatie had MAN benadrukt dat de nieuwe MAN-truckgeneratie is ontworpen met de chauffeur voor ogen en tegelijkertijd met aandacht voor de ondernemer. Bij de huidige en vorige generaties MAN stond die ondernemer altijd sterk op de voorgrond. Dat resulteerde in voertuigen met een heel zakelijke uitstraling en een aantrekkelijke Total Cost of Ownership. Aan die TCO heeft de vrachtwagenfabrikant niet getornd, zo bleek tijdens de verbruiksmeting. Hij legde de route af met een gemiddeld verbruik van minder dan 23 liter en is daarmee tot nu toe de zuinigste auto op de meetroute.

MAN TGX speelt in op chauffeur

In de cabine geven de gebruikte materialen duidelijk aan dat hier de werk- en leefruimte van de chauffeur is. Mooie materialen, prettige kleuren, maar wel robuust. Want het blijft een MAN. Met deze uitmonstering speelt de Duitse fabrikant in op het toenemende tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Wie deze nieuwe truck ziet en ervaart, zal weinig bedenkingen hebben om er mee op pad te gaan. Natuurlijk ook voor meerdaagse reizen, want daar is deze auto helemaal op ingericht. Met de IToY Award wordt de juistheid van de MAN-koers onderstreept.

Connectivity

De jury benadrukte ook het hoge veiligheidsniveau, dat met functies als de radargebaseerde bocht- en rijstrookveranderingsondersteuning, Lane Return Assist en assistentie bij het rijden in files niet alleen de bestuurder ontlast, maar ook een aanzienlijke bijdrage levert aan de veiligheid van de andere weggebruikers. Tot slot heeft de nieuwe MAN TGX bij de IToY-experts bijzonder veel indruk gemaakt met de hoge mate van connectiviteit die wordt geboden door de elektronische architectuur, die de eerste in zijn soort is in de bedrijfswagensector, en het daarmee samenhangende aanbod van digitale diensten. 

Toekomstgerichte vrachtwagen

“De nieuwe MAN TGX markeert een grote stap voorwaarts op het gebied van comfort van de chauffeur, het brandstofverbruik, de connectiviteit en de mens-machine-interface. Het is dus duidelijk waarom de nieuwe MAN TGX tot Truck van het Jaar 2021 werd verkozen. “Het is een toekomstgerichte vrachtwagen die voldoet aan de transportbehoeften van vandaag én morgen”, aldus IToY-voorzitter Gianenrico Griffini, die het oordeel van de juryleden tijdens de prijsuitreiking samenvatte. 

In overeenstemming met de regels van de International Truck of the Year Award wordt de jaarlijkse onderscheiding toegekend aan een truck die gedurende de afgelopen twaalf maanden op de markt is gekomen en die de grootste bijdrage heeft geleverd aan de duurzame ontwikkeling van het goederenvervoer over de weg. De beoordelingscriteria zijn technische innovaties en verfijningen, maar ook innovaties die bijdragen aan de algemene kostenefficiency, de veiligheid en het milieu.

International Truck of the year 

De International Truck of the Year-verkiezing werd gelanceerd in 1977 door de Britse journalist en redacteur Pat Kennett van Truck magazine. Vandaag de dag vertegenwoordigen de 24 juryleden vooraanstaande tijdschriften voor bedrijfswagens in heel Europa. Bovendien heeft de IToY Group de afgelopen jaren zijn invloedssfeer uitgebreid door leden te benoemen in de groeiende truckmarkten China, India, Zuid-Afrika, Australië, Brazilië, Japan, Iran en Nieuw-Zeeland.