transportsector. "/>

MAN onthult nieuwe smart truck-generatie

‹ Terug naar overzicht

MAN Truck & Bus introduceert voor het eerst in twintig jaar een nieuwe truckgeneratie die klaar is voor de veranderende eisen in de transportsector. 

 

De nieuwe smart truck-generatie zet wat MAN betreft een nieuwe norm als het gaat om de chauffeurswerkplek, digitalisering, connected assistentiesystemen en verbruik.

MAN in het nieuw 

De nieuwe truckgeneratie biedt volgens de fabrikant alles wat ondernemers en chauffeurs nu en in de nabije toekomst wensen en verwachten van hun voertuig. De vertrouwde sterke eigenschappen worden aangevuld met nieuwe technologieën die het dagelijkse werk moeten vergemakkelijken. MAN richt zich daarbij vooral op de rust- en werkplek van de chauffeur en de efficiency en uptime van het voertuig.

Smart Cabin-concept

De nieuwe trucks bieden chauffeurs het nodige comfort dankzij het Smart Cabin-concept. Hiermee wil de vrachtwagenfabrikant zorgen voor de ideale werkplek: alles draait om bedieningsgemak, comfort, digitalisering en connectiviteit. Voorbeelden zijn de virtual cockpit, het grootste 12,3 inch-mediascherm in dit segment, de MAN SmartSelect-bediening en de belangrijkste smartphoneapps via Android Auto & Apple Carplay.

Comfortverbetering

Andere highlights van de cabine zijn het multifunctionele en verstelbare stuurwiel, een elektrische handrem geïntegreerd in het dashboard, een stuurhendel die veilig schakelen mogelijk maakt en een sterk verbeterde in- en uitstap. Met deze belangrijke comfortverbetering claimt MAN dat het de grootste deuropeningshoek (89°) biedt van alle truckmerken. Ook de instap is het laagst van alle truckmerken en de onderste twee treden zijn vast, volledig antislip en schoenreinigend. Eveneens zijn de stapafstanden verder aangepast.

Elektrische standairco

Ook rusten en slapen spelen een belangrijke rol in het Smart Cabin-concept. Denk daarbij aan een bed met lattenbodem, een optrekbaar hoofdeinde en 11 centimeter dikke matrassen. Daarnaast dragen een volautomatische airco, elektrische standairco, veel opbergruimte, een draaibare Vario-bijrijdersstoel, het 230Vstopcontact en de MAN Driver App bij aan het comfort.

Het centrale scherm van het optionele, volledig digitale instrumentenpaneel toont informatie over de assistentiesystemen en indien van toepassing informatie over naderend verkeer.

Smart Efficiency-concept

Verder bespaart de nieuwe truckgeneratie volgens de importeur op lange afstanden tot wel 10 procent brandstof vergeleken met zijn Euro 6c-voorganger. Dit is te danken aan een combinatie van nieuwe motoren, MAN EfficientCruise 3, verbeterde aerodynamica en een nieuwe achteras. Hiermee wordt eveneens een indrukwekkende CO2-reductie gerealiseerd. Dankzij verdere ontwikkeling van de gps-ondersteunende cruisecontrol, MAN EfficientCruise, verbruikt de nieuwe truckgeneratie nog eens 2,5 procent mínder brandstof.

Lees hier over de prijswinnende MAN CitE.