In het openbaar vervoer en de distributie lijkt volgens MAN de beslissing te zijn genomen: elektrische voertuigen met accu's zijn daar het ultieme vervoermiddel. Daarom levert MAN Truck & Bus de serieproducten MAN Lion's City E stadsbus en eTGE bestelwagen, plus de 26-tons elektrische distributietruck eTGM. De volledig elektrische truck op basis van de nieuwe truckgeneratie gaat vanaf 2023 de weg op.

MAN bouwt prototypen

Naast de snelle ontwikkeling van de accutechnologie is waterstof (H2) een goede aanvullende optie als alternatieve brandstof voor het langeafstandsvervoer. Daarom presenteert MAN Truck & Bus hiervoor nu zijn R&D-roadmap. Volgens dit plan moeten er volgend jaar al prototypen worden gebouwd in lijn met de huidige ontwikkelingsprojecten. MAN test zowel het gebruik van een brandstofcel als een H2-verbrandingsmotor.

De voordelen liggen volgens de fabrikant voor de hand: enerzijds is deze vorm van elektrische mobiliteit zeer milieuvriendelijk. Brandstofcellen veroorzaken bij gebruik geen schadelijke emissies, de enige uitstoot is waterdamp. Anderzijds is de actieradius van ongeveer 800 kilometer dankzij de stroomopwekking aan boord groot genoeg voor trekkers in het langeafstandsvervoer.

Waterstofverbrandingsmotor als overbrugging

De waterstofverbrandingsmotor daarentegen biedt dankzij de bekende basistechnologie een betere en robuustere oplossing en kan zo als overbruggingstechniek dienen.

Voor 2023/2024 zijn praktijkproeven gepland in samenwerking met geselecteerde Beierse klanten. Het doel is om het complete waterstofecosysteem in transport en logistiek te testen. Als onderdeel van een zogenoemde Beierse vloot wil MAN in een consortiumproject samen met Beierse infrastructuurbeheerders en transportpartners waterstof testen voor gebruik in het langeafstandsverkeer van goederen. De eerste gesprekken hierover hebben al plaatsgevonden met de Beierse deelstaatregering. Ook is een samenwerking met de universiteiten gepland.

Infrastructuur

“Wij nemen onze verantwoordelijkheid ten opzichte van het milieu en de maatschappij zeer serieus”, zegt Frederik Zohm, lid van de raad van bestuur bij MAN Truck & Bus en verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling. "Daarom werken we met een maximale energie aan de ontwikkeling van alternatieve aandrijfsystemen. Waterstof kan op dit vlak een interessante oplossing zijn, maar dan moet de infrastructuur wel aanzienlijk worden uitgebreid. We leveren graag onze bijdrage door de juiste voertuigen te ontwikkelen.”