"/>

MAN eTGM gaat daadwerkelijk in productie

‹ Terug naar overzicht

MAN Truck & Bus start een kleinschalige productie en verkoop van de MAN eTGM. Hierbij zet de fabrikant een volgende stap op weg naar klimaatneutrale distributie. 

MAN voert sinds de herfst van 2018 samen met negen Oostenrijkse klanten van het consortium CNL (Council for Sustainable Logistics) praktijktests uit met e-trucks. De negen bedrijven exploiteren elk een elektrische MAN eTGM. CNL is van plan om vanaf dit jaar het gebruik van etrucks voor in en rond de stad te verhogen. Het consortium wil hiermee bijdragen aan een vermindering van stedelijke uitstoot.

MAN eTGM: emissievrij en stil

De eTGM voldoet volgens de fabrikant aan alle essentiële eisen voor het stedelijke distributieverkeer van de toekomst. Het model is emissievrij en produceert geen motorgeluid. De e-truck voor middelzwaar en zwaar distributieverkeer is geschikt als koelwagen met elektrische transportkoeling, als wissellaadbaktruck of voor andere distributieopbouwen.

Accupakketten van Volkswagen

MAN biedt de elektrische eTGM-distributietruck aan in een 26 tons drieassige gestuurde naloopasconfiguratie met volledige luchtvering. Voor de aandrijving zorgt een 264 kW sterke elektromotor met een maximumkoppel van 3.100 Nm. De energieopslag zit in krachtige lithium-ionaccupakketten van de Volkswagen Groep, die zijn geplaatst op de plek waar anders de motor zou liggen. Aan de zijkant van het chassis zijn extra accupakketten geplaatst. De actieradius bedraagt maximaal 200 kilometer, afhankelijk van het inzetgebied, de klimatologische omstandigheden en de rijstijl.

Bij het afremmen en remmen wordt de aandrijfkracht van de truck omgezet in elektrische energie en teruggeleid naar de accu. Deze recuperatietechnologie kan de actieradius van de eTGM vergroten. Een display in de cockpit informeert de bestuurder over het huidige energieniveau van de accu’s. Links en rechts achter de vooras zitten de aansluitingen om de accu’s te kunnen opladen. Dit kan op meerdere mogelijkheden; met de 150 kW-aansluiting is de truck in korte tijd weer op te laden.

Nevenaggregaten, zoals de stuurbekrachtigingspomp, de luchtcompressor voor remmen en vering en het airconditioningsysteem, worden elektrisch bediend en aangestuurd door het energiemanagementsysteem en werken energiebesparend.

Rijtraining

Uiteraard wil MAN zijn klanten helpen bij de weloverwogen aanschaf van een eTGM. Wanneer er op aanschaf wordt overgegaan, krijgen de MAN eTGM-chauffeurs een rijtraining die is afgestemd op de eisen van het rijden met een volledig elektrisch voertuig.