'Learning by using' is door de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) in het leven geroepen om bedrijven die samen kennis willen opdoen met de inzet van zero-emissievrachtwagens een kans te geven. De subsidie staat garant voor een deel van de kosten voor de experimentele ontwikkeling, de aanschaf van de voertuigen en de tank- en laadinfrastructuur. 

Green Planet wil zero-emissietransport realiseren

De RVO heeft verschillende zogenoemde DKTI-subsidies, die staan voor Demonstratie Klimaattechnologieën en Innovaties. De subsidie geeft bedrijven de mogelijkheid samen ervaring op te doen en kennis te delen op het gebied van zero-emissietransport. In tegenstelling tot de eerdere DKTI’s gaat het dit keer niet om een proeftuin, aldus Emile Keuter, adviseur New Energy bij Green Planet. “Het gaat om het daadwerkelijk realiseren van impact en het opdoen van ervaring met het inzetten van meerdere waterstoftrucks en batterij-elektrische trucks bij één bedrijf. Tot nu toe gaat het vaak om een enkele auto.” 

Subsidie

Voor het inzetten van meerdere zero-emissietrucks is genoeg animo, merkt Keuter. “De bedrijven die we benaderen zijn ontzettend enthousiast. Dat is een goed teken vanuit de markt. We zien dat de grotere spelers interesse hebben, maar ook kleinere bedrijven vinden duurzaamheid een belangrijk thema. Een subsidie kan hen helpen bij het realiseren van hun doelstellingen.”

Samenwerkingsverband

Binnen de plannen werkt Green Planet samen met transportbedrijf Sent Waninge, verzekeraar TVM en de ING. Het samenwerkingsverband zet zich in voor het wegnemen van zoveel mogelijk barrières. “Het aanschaffen van een zero-emissievrachtwagen kan een grote stap zijn en er zijn flinke kosten aan verbonden”, zegt Keuter. “We hebben daarom gekeken waar de knelpunten liggen en hoe we die kunnen oplossen.” 

Zo biedt TVM voor dit bijzondere risico op maat gemaakte oplossingen, wil ING geïnteresseerden helpen met het financieren van het niet-subsidiabele deel van de aanschaf tegen een aantrekkelijke rente en zorgt Green Planet voor voordelige tarieven voor het tanken van waterstof en het opladen van de voertuigen. 

TCO-tool

Daarnaast heeft Green Planet een TCO-tool (Total Cost of Ownership) ontwikkeld, waarmee het bedrijf voor transporteurs kan berekenen hoe het volledige financiële plaatje eruit gaat zien. Ook kunnen de kosten worden vergeleken met het rijden op diesel. 

Interesse in deelname?

Half januari moeten de plannen worden ingediend bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Transporteurs die interesse hebben in deelname aan de plannen van Green Planet kunnen contact opnemen met adviseur Emile Keuter: [email protected].