"/>

Drent verhuist nu met lzv naar Scandinavië

‹ Terug naar overzicht

Internationaal transport- en verhuisbedrijf Drent uit het Friese Ureterp zet sinds kort een lzv-combinatie in voor transporten naar Scandinavië. 

Drent ziet de meerwaarde van de Ecocombi vooral in het toegenomen volume waardoor hij meerdere zendingen kan combineren. Zowel de dolly als de gesloten oplegger werd geleverd door Krone.

Lzv voor nichemarkt

“Wij doen veel verhuizingen naar Scandinavië”, vertelt Drent-eigenaar Willem Drent. “Vaak zijn dat volle vrachten maar soms zijn dat ook kleinere partijen die we dan combineren. Dat geldt zowel voor de heen- als de terugreis. Het verzorgen van verhuizingen naar Scandinavië is een nichemarkt en daarin zijn wij gespecialiseerd. We werken dan ook vaak samen met andere verhuizers die zelf niet naar het Noorden rijden.” Drent begon samen met zijn partner Djoeke de Vegt het bedrijf in 2007. Sindsdien groeide de vloot gestaag naar de huidige omvang van vijf combinaties.

Ecocombi

De mogelijkheid van het rijden met een Ecocombi door Duitsland biedt nieuwe kansen voor Drent. “Soms hebben we complete ladingen maar vaak combineren we verschillende verhuizingen en stukgoed. Door de inzet van een motorwagen met afzetbak en laadklep én de dolly met oplegger hebben we nu een derde meer aan volume beschikbaar. Dat maakt ons nog flexibeler. We hebben in Oslo een terrein tot onze beschikking waar we overslag kunnen doen en waar we omkoppelen. Daar staan ook afzetbakken waardoor we bijzonder efficiënt kunnen plannen. Met de nieuwe Krone Ecocombi verwachten we nog slagvaardiger op te kunnen treden in onze nichemarkt.”

Starre dolly

Voor de nieuwe Ecocombi koos het transport- en verhuisbedrijf voor Krone vanwege de ervaringen met dat merk. “Die zijn prima. Daar komt bij dat dit merk al veel expertise in huis heeft voor de toelating van ‘Langfahrzeuge’ in Duitsland. We hebben in overleg gekozen voor een starre dolly met een draaikrans. Dat draait bijzonder soepel en bovendien is dat een eis in Zweden. Door middel van het Krone DWC-systeem worden de assen van de oplegger deels ontlast in de bochten. In combinatie met de Scania-motorwagen met de sturende naloopas zorgt dat er voor dat we keurig binnen de Duitse draaicirkel van 12,50 meter blijven. De combinatie is volledig overeenkomstig de Duitse eisen opgebouwd, met alle extra veiligheid systemen zoals een achteruitkijkcamera.”

Krone Dryliner

De gesloten oplegger is een Krone Dryliner Li, en dat staat voor licht geïsoleerd. De oplegger is inwendig 280 cm hoog en is voorzien van drie rijen bindrails die in de wanden geïntegreerd zijn. De oplegger is volledig gebouwd in de Krone-fabriek in Lübtheen. De starre dolly is voorzien van extra brede 445/45R22,5-banden. 

Aansluitingen naar achterzijde

Op verzoek van Drent zijn in de werkplaats van Boonstra Transport de aansluitingen van licht en lucht naar de achterzijde van de dolly verplaatst. “Daardoor voorkom je dat al die slangen altijd tegen het kopschot hangen waardoor het er slordig uitziet.” Verder liet Drent Transport de wielen in twee kleuren spuiten en werd de combinatie voorzien van de fraaie reclame van het bedrijf. Uitstraling is belangrijk voor Drent Transport en het resultaat is dan ook een prachtige combinatie, zeker in combinatie met de fraaie Scania R650 Highline-motorwagen. Deze werd geleverd door Scania-dealer Rinsma in Drachten.