"/>

DAF-trucks voor Pakistaanse joint venture Don Trucking

‹ Terug naar overzicht

ESA Trucks in Marum heeft 22 nieuwe DAF XF480 FT Super Space Cab-trekkers afgeleverd aan Don Trucking en DAK Transport. Met de DAF-trucks wordt de joint venture tussen Don Trucking en het Pakistaanse AK Transport zichtbaar op de weg. 

Don de Jong (Don Transport) en Klaas Elema (ESA) met de Pakistaans-Poolse delegatie.

Don Trucking rijdt met 150 trucks door Europa. Het transportbedrijf maakt al sinds de oprichting gebruik van DAF-trucks en voelt zich thuis bij het internationaal georiënteerde ESA Trucks. Eigenaar Don de Jong: “ESA heeft niet alleen vestigingen in Nederland maar ook in Denemarken en Polen. Zelf ben ik eigenaar van het Poolse Don Trucking en vanuit Polen is ook het contact met ESA ontstaan. Wij zijn uitstekend te spreken over de ESA-organisatie, het DAF-product en de service. Voor ons is dit de truck met de beste kilometerkostprijs en de hoogste betrouwbaarheid.”

DAF-trucks in Pakistan

transportbedrijf Polen Don Transport DAF-trucksEen privéreis bracht De Jong in contact met het Pakistaanse AK Transport en dat leidde tot een joint venture. “Ik was onder de indruk van het land, de mensen en de ambities. AK Transport heeft een vloot van zo’n vijfhonderd, vooral kleinere trucks, maar het bedrijf heeft ook trekker-opleggercombinaties. Die zijn echter niet te vergelijken met de trucks in West-Europa. Daar moet nu verandering in komen door het openstellen van de CPEC-route: een transportcorridor tussen West-China en de havens in Pakistan. Wegvervoer over deze Zijderoute zorgt ervoor dat goederen van daaruit tien dagen sneller in de haven van Rotterdam zijn dan via de Chinese havens. Daar ligt een enorme kans, ook voor Rotterdam.”

3.000 kilometer Zijderoute

Zijderoute Rotterdam DAF TrucksAK Transport heeft niet alleen het transportbedrijf, maar ook warehouses en zes eigen service- en tankstations langs de 3.000 kilometer Zijderoute. De eigenaar van AK Transport zocht dan ook naar een partner met Europese knowhow, maar ook met toegang tot de Europese markt voor het natransport vanuit Rotterdam. Met de oprichting van DAK heeft dat nu vorm gekregen. De Jong: “De kansen voor DAK Transport zijn enorm, want er ontstaat een grote logistieke stroom over de CPEC-route. In de aanvangfase is er wkelijks sprake van vijfhonderd containers. Er kan daar gereden worden met roadtrains die drie 40 ft-containers meenemen en daarvoor moet AK Transport overschakelen op modern materieel. Voor hun is dit bezoek aan Nederland dan ook bijzonder interessant en leerzaam.” 

Delegatie Pakistaanse ambassade

Van de 22 nieuwe DAF-trucks is de helft in de kleuren van de nieuwe joint venture uitgevoerd en daarmee wordt DAK nu voor het eerst zichtbaar op Europese bodem. Voor de Pakistanen een historisch moment en dat was reden voor de directie om met een delegatie naar Marum te komen voor de overhandiging. Dat de openstelling van de CPEC-route van groot belang is voor Pakistan en de havens van dat land blijkt uit het feit dat er een delegatie van de Pakistaanse ambassade aanwezig was in Marum.