De truck is uitgerust met zowel een emissieloze VDL-aandrijflijn als met een volledig elektrische VDL-opbouw voor het inzamelen van vuilnis. Rova zal de CF Electric inzetten in Zwolle.

DAF CF Electric in stadsdistributie

Voor binnenstedelijke distributie maken enkele Nederlandse en Duitse transportbedrijven en supermarktketens sinds eind 2018 gebruik van de DAF CF Electric 4x2. Terwijl in Nederland, België en Duitsland de beperkte verkoop van deze elektrische trekkers op gang komt, begint DAF nu een veldtest met vier volledig elektrische 6x2-bakwagens voor het ophalen van afval. Deze drieassige voertuigen bieden een hoog laadvermogen (GVW tot 28 ton) en – dankzij een gestuurde sleepas – een hoge wendbaarheid. Voor voertuigen die in dichtbevolkte, stedelijke gebieden afval verzamelen is dat een groot voordeel. 

Gebruikelijke routes  

De VDL E-power-aandrijflijn van de elektrische vuilniswagen is goed voor een vermogen van 210 kW en levert 2.000 Nm koppel – net als in de CF Electric-trekker. De aandrijflijn wordt gevoed door een batterijpakket met een (bruto)vermogen van 170 kWh – genoeg voor het rijden van normale afvalinzamelingsroutes. Vuilnisauto’s keren meestal om de paar uur terug naar hun depot om het verzamelde afval te storten; een uitgelezen moment voor de elektrische vuilnisauto om zijn batterij in slechts dertig minuten weer tot 80 procent op te laden. 

Onderdeel van Rova’s duurzaamheidsplan 

Voor Rova is het gebruiksgemak van de elektrische DAF van het grootste belang, stelt Marco van Lente, directeur bij het afvalverwerkende bedrijf. “De DAF CF Electric is net zo goed en eenvoudig in te zetten als elke andere conventioneel aangedreven truck. We geloven oprecht dat het belangrijk is om vanaf het allereerste moment te participeren in de energietransitie, omdat de natuurlijke bronnen steeds zeldzamer worden. Het zit in ons DNA om te zorgen voor de toekomst van onze planeet. Het inzetten van voertuigen met weinig uitstoot is onderdeel van ons duurzaamheidsplan.”