De Actros 1845 LS van de nieuwste generatie wordt onder meer ingezet in het transport voor de luchtvracht en de industriële bouwsector. De trekker werd geleverd door Mercedes-Benz truckdealer Baan Trucks. 

truck die we op het oog hadden”, vertelt directeur-eigenaar Wim Hertgers. “Maar de nieuwe Actros blijkt veel zuiniger. Op sommige trajecten haalt deze wel 1 op 5, terwijl de trucks van het andere merk uit ons wagenpark dat niet halen. Door het lage brandstofverbruik verdien je op termijn het verschil in aankoopprijs terug.” 

Aan de basis van deze brandstofprestaties liggen onder meer de nieuwe achterasoverbrenging, de verbeterde aerodynamica en de doorontwikkelde Predictive Powertrain Control. Deze intelligente cruisecontrol integreert een aan de topografie aangepaste rijstijl in de schakelautomaat en maakt in combinatie met de precies afgestemde schakelstrategie een brandstofbesparing tot 5 procent mogelijk.

Maximale veiligheid

Met de nieuwe Actros laat Hertgers Transport en Expeditie niets aan het toeval over. De nieuwe truck beschikt namelijk over een uitgebreid veiligheidspakket, waaronder de automatische afstandsregeling met stop-and-gofunctie. Bij het naderen van een voertuig vermindert de cruisecontrol automatisch snelheid en houdt hij de vooraf ingestelde afstand aan. Indien de voorganger afremt tot stilstand, zal de Actros ook volledig automatisch tot stilstand komen. Trekt de voorganger binnen twee seconden weer op, dan komt de Actros vanzelf weer in beweging. Active Brake Assist 5 (ABA 5) kan op overstekende, tegemoetkomende of in het eigen spoor lopende personen met een automatische noodstop reageren.  

MirrorCam

De MirrorCam vervangt de traditionele zijspiegels. Doordat de camerabeelden meedraaien in de bochten, heeft de bestuurder altijd goed zicht over de hele combinatie. Samen met detectiesysteem Sideguard Assist zorgt de MirrorCam voor een significante verkleining van de dode hoek. Volgens Hertgers zijn deze systemen absoluut geen overbodige luxe. “Er gebeuren namelijk nog altijd veel ongelukken met vrachtwagens. Als transportondernemer kun je bijdragen aan een veiliger situatie voor de chauffeur en medeweggebruikers door te investeren in dit soort systemen. Als je de mogelijkheden hebt, moet je dat ook doen.”

Active Drive Assist

De nieuwe Actros van het transportbedrijf zit boordevol vernieuwende technieken. Active Drive Assist (ADA) is daar een voorbeeld van. Dit nieuwe systeem maakt gedeeltelijk autonoom rijden tot niveau 2 mogelijk. Daarmee is het een uitbreiding op de automatische afstandsregeling, ondersteunt ADA actief bij de rijstrookgeleiding en ontlast het de chauffeur. Voor ADA wordt de verder ontwikkelde radar- en cameratechnologie van de nieuwe ABA 5 gebruikt, in combinatie met de elektrisch ondersteunde stuurinrichting ServoTwin en de Lane Keeping Assist. Hertgers: “Tijdens een demorit heb ik deze techniek zelf mogen ervaren. Ik was direct onder de indruk. Het zorgt ervoor dat je heel ontspannen kunt rijden.”

Nieuw digitaal dashboard

“Ik vind het belangrijk dat ons personeel in goed materieel rijdt”, vervolgt de ondernemer. "De grote, moderne cabine biedt de chauffeur bovendien een fijne werkplek.” Daarmee doelt hij op onder meer de Multimedia Cockpit Interactive: het digitale dashboard in de BigSpace-cabine. De functies van de vele knoppen zijn overgenomen door twee displays. Deze schermen geven onder andere de rij- en voertuiggegevens weer en bieden plek aan de unieke Mercedes-Benz Trucks App en trucknavigatie met verkeersbordherkenning. “Al met al is het een complete truck, waar wij erg trots op zijn. We zijn goed begeleid door Baan Trucks. Ze komen na wat ze beloven, zijn flexibel en de service is goed. We zijn zeer tevreden.”