vrachtwagens, bussen en touringcars. "/>

Bergnet schaft zijn eerste Renault-bergingstruck aan

‹ Terug naar overzicht

Autohulpdienst Bergnet heeft een Renault Trucks C 520 8×4-bergingstruck in gebruik genomen. Het voertuig wordt ingezet voor het bergen en repatriëren van vrachtwagens, bussen en touringcars. 

Het is de eerste Renault-truck in de vloot van Bergnet. Het bergingsbedrijf is als allround autohulpdienst actief voor diverse opdrachtgevers zoals alarmcentrales, overheidsinstellingen, Rijkswaterstaat, fleetowners, particulieren en dealers. “Dat doen we onder andere voor Volvo Group Truck Center, waar we zeer plezierig mee samenwerken”, zegt eigenaar Sander Vlaar. “Door deze samenwerking hebben we, toen we op zoek waren naar een nieuwe truck, kennisgemaakt met Renault Trucks.”

Complete Renault-bergingstruck

Tijdens de oriëntatie maakten diverse chauffeurs van Bergnet een proefrit met een Renault-truck. “Iedereen was zeer enthousiast over het rijcomfort en de uitrusting”, vertelt Vlaar. In nauwe samenwerking met Volvo Group Truck Center en Renault Trucks Nederland werd vervolgens een zeer complete bergingstruck gespecificeerd. Vlaar: “Gelet op de inzet van deze truck, waren wij op zoek naar een vierassige truck met een krachtige motor en een robuuste aandrijflijn. De nu geleverde truck voldoet in alle facetten aan de eisen.”

De Renault Trucks C 520 8×4 heeft een DTI 13 liter-motor die een maximaal koppel van 2.550 Nm levert. De truck heeft een GVW van 37 ton. Het chassis biedt in combinatie met de gekozen asconfiguratie een solide basis voor de Omars-bergingsopbouw van het type Recovery 110 T, opgebouwd door de Gebr. Ligthart. Dankzij twee hydraulische lieren met een trekcapaciteit van 20 en 12 ton, een arm die tot 4,5 meter uitschuifbaar is en twee hydraulisch uitschuifbare stempelpoten kunnen alle typen gestrande voertuigen worden geborgen. De installatie kan radiografisch worden bediend. 

Optidriver Xtended

De truck is voorzien van de geautomatiseerde versnellingsbak Optidriver Xtended, gespecificeerd voor zware inzet. De chauffeur heeft hierbij de beschikking over een extra kruipversnelling vooruit en vijf versnellingen achteruit. Daarvan is er één een korte kruipversnelling, om zo op lage snelheid te kunnen rijden en manoeuvreren waardoor rijden met slippende koppeling tot het verleden behoort. Verder is het voertuig voorzien van een Optibrake+ in combinatie met een retarder waardoor de truck altijd ruim voldoende remvermogen heeft bij zware sleepactiviteiten.

Lees verder onder de foto.

Het chassis van de bergingstruck is zorgvuldig geconfigureerd om tot een zo robuust mogelijke basis te komen. Het is voorzien van een volledige innerliner versterking en de zwaarst mogelijke achterassen, zonder concessies te doen aan het rijcomfort. Tevens zijn de componenten zo geplaatst om maximale ruimte aan het chassis te genereren voor de aluminium kastruimte, om alle materialen die nodig zijn bij bergingswerkzaamheden te kunnen opbergen op een ergonomische en slimme manier.

Comfort, uitstraling, veiligheid

Een comfortabele en veilige werkomgeving voor de chauffeurs was ook een belangrijk criteria bij de keuze voor de Renault-truck. Vlaar: “De truck is ultraluxe uitgerust om chauffeurs een prettige werkomgeving te bieden. We hebben met het oog op de uitstraling en het comfort gekozen voor de Sleeper Cab.” Daarnaast is de truck onder meer voorzien van automatische airconditioning, standkachel, uitgebreide cabine-isolatie, warmtewerende en 100 procent blinderende gordijnen, cabineverlichting – nacht en direct –, 24-literkoelkast, luchtgeveerde cabine, lederen bekleding, luxe luchtgeveerde chauffeursstoel, luchtgeveerde bijrijdersstoel Easy Access en veel opbergruimtes. Voor optimaal zicht en veiligheid is de truck onder meer voorzien van xenonverlichting, extra bochtverlichting en automatische koplampen met lichtsensor.

Tijdens het verblijf in de cabine kan de chauffeur gebruikmaken van Roadpad+, het audio,- navigatie- en entertainmentsysteem. Dat bestaat onder andere uit een 7 inch-multimedia kleurenscherm met touchscreenbediening, TomTom-trucknavigatie en DAB+-radio. Met dit systeem kan handsfree worden gebeld en kunnen er twee telefoons tegelijkertijd worden gekoppeld. Verder is het geïntegreerde Roadpad+-systeem gekoppeld aan twee camera’s (er kunnen maximaal vier camera’s worden gekoppeld), waarbij één camera zicht naar achteren biedt bij achteruit manoeuvreren en één naar rechts (dodehoek) waarbij de camera automatisch inschakelt wanneer de richtingaanwijzer handmatig naar rechts wordt geactiveerd.

Over Bergnet

Autohulpdienst Bergnet is in 2002 opgericht door Sander en Nicole Vlaar. Het bedrijf heeft vestigingen in Almere, Amersfoort, Amsterdam, Blaricum, Haarlem en Lelystad. Vanuit deze vestigingen verzorgt Bergnet met honderd medewerkers 24/7-bergingspechhulp en transportwerkzaamheden van vrachtwagens en personenauto’s in Groot-Amsterdam, ‘t Gooi, Flevoland en de regio Amersfoort. Het wagenpark omvat zestig voertuigen, waarvan vier zware bergingstrucks.

Over Renault Trucks

Renault Trucks biedt een uitgebreid voertuigengamma – van 2,8 tot 120 ton – geschikt voor leveringen in de stad, goederendistributie, constructie en lange afstandsvervoer. Het volledige gamma, van de Renault Master tot de zwaarste bouwvoertuigen, is in meer dan honderd landen verkrijgbaar. Renault Trucks is onderdeel van de Volvo Group, een van ’s werelds vooraanstaande fabrikanten van trucks, bussen, uitrusting voor de bouw en aandrijfsystemen voor scheepvaart en industriële toepassingen. De Volvo Group levert bovendien complete oplossingen op het gebied van financieringen en service.