De supermarktketen zet met de aanleg van een ABB-snellaadplein voor het laden van elektrische vrachtwagens bij het 210.000 m2 regionale distributiecentrum – inclusief 41.500 m2 loodscapaciteit – in Pijnacker een belangrijke stap in het emissievrij transporteren van goederen naar zijn supermarkten. Daarmee sorteert de grootgrutter voor op de doelstelling van de Europese Unie om tussen 2020 en 2030 de CO2-emissie voor zware voertuigen terug te brengen met ongeveer 54 miljoen ton.

High power-snelladers

elektrisch rijden albert heijnVoor het laadplein installeerde ABB 175 kW Terra High Power-snelladers. De modulaire opbouw van ABB biedt Albert Heijn de mogelijkheid om in een later stadium op te waarderen naar snelladers van 350 kW om trucks in de toekomst zelfs met het dubbele vermogen te kunnen laden.

Het realiseren van snellaadinfrastructuur voor elektrische trucks die 24/7 operationeel zijn, is door de hoge vermogensvraag een uitdagende opdracht met meerdere complexe invalshoeken. Daarom hebben projectmanagers, engineers en specialisten van Albert Heijn, Daimler, ABB, Simon Loos, Batenburg Installatietechniek en aannemer Van Ooijen gezamenlijk het laadplein tot in detail uitgedacht en gedurende de uitvoering continu met elkaar samengewerkt.

Oplaadplein Albert Heijn

“Innovatie maakt deel uit van ons DNA en we richten ons op het bouwen van een slimmere, veiligere en duurzamere toekomst”, vertelt Frank Muehlon, hoofd van ABB's wereldwijde activiteiten voor infrastructuuroplossingen voor e-mobiliteit. "Het Albert Heijn-oplaadplein is een geweldig voorbeeld van innovatief design, gekoppeld aan een partnerschapsbenadering, om een innovatieve oplossing te creëren die de CO2-uitstoot vermindert en onze klant helpt zijn doelstelling van zero-emissie te realiseren. Het is ook een toekomstbestendige oplossing, die meegroeit met de behoeften van het bedrijf en de veranderende eisen op het gebied van uitstoot."

De door ABB geleverde Terra High Power-snelladers zijn onlangs in gebruik genomen met het laden van de eerste volledig batterij-elektrische Mercedes-Benz truck van Daimler Trucks in Nederland: de eActros. Albert Heijn-vervoerder Simon Loos gebruikt deze prototypetruck, die een bereik heeft van ongeveer 200 kilometer, dagelijks om goederen in Rotterdam, Den Haag en Delft te distribueren. In Amsterdam en omgeving test Albert Heijn samen met Peter Appel een elektrische DAF als bevoorradingstruck.

Positief voorbeeld

Met de ingebruikname van het nieuwe ABB-laadplein kan Albert Heijn meer CO2-neutrale ritten plannen. De elektrische vrachtwagens kunnen nu in veel kortere tijd kunnen worden opgeladen, waardoor de stilstand tussen de ritten tot een minimum wordt beperkt. Peter Leegstraten, manager Transport Expertise bij Albert Heijn: “We richten ons op een toekomst waarin we al onze goederen op een duurzame manier en zonder uitstoot in de binnensteden, vervoeren. De installatie van dit nieuwe snellaadplein is een positieve stap voorwaarts op weg naar een klimaatneutrale toekomst. Het stelt ons in staat om elektrische vrachtwagens snel op te laden en geeft ons de ruimte om onze laadcapaciteit verder uit te breiden naarmate ons wagenpark groeit. Het is een positief voorbeeld dat anderen kunnen volgen."

Over ABB

ABB is naar eigen zeggen een wereldleider op het gebied van elektrische voertuiginfrastructuur. Het bedrijf biedt een scala aan oplaad- en elektrificatieoplossingen voor elektrische auto's, elektrische en hybridebussen en -trucks, evenals voor schepen en spoorwegen. ABB betrad de markt voor het opladen van elektrische auto's in 2010 en plaatste sindsdien meer dan 17.000 snelladers in meer dan tachtig landen.