Bij de aanschaf speelde in eerste instantie het bewezen goede brandstofverbruik een belangrijke rol. Maar ook de voorkeur van de chauffeur telde mee.  

Chauffeurs Albers breed inzetbaar

“Een chauffeur heeft bij ons een vaste auto”, vertelt mede-eigenaar en directeur Martijn Albers. "Maar het werk kan wisselend zijn. Natuurlijk proberen we zoveel mogelijk met ieders voorkeur rekening te houden. Onze chauffeurs hebben een eigen trekker, maar moeten wel kunnen bijspringen waar het nodig is. Zij beheersen dan ook meerdere disciplines. Een mesttank is anders dan een walkingfloor of een zeiltrailer. Dat maakt het werk wel afwisselend. Tegelijkertijd brengt die gevraagde veelzijdigheid ook met zich mee dat al ons trekkende materieel juist weer zo universeel mogelijk moet zijn. Dat betekent dat wij al onze trucks zoveel mogelijk gelijkwaardig uitrusten met een hydrauliekpomp, een schuifschotel en de juiste stekkerverbindingen. Dan passen er zoveel mogelijk verschillende trailers achter.”

Vlakke vloer

Ook de nieuwe Scania 450S kregen een hydrauliekpomp die opgebouwd is door Jansen Hydrauliek in Oss. “We hebben deze keer bewust gekozen voor een S vanwege de vlakke vloer en het nog grotere comfort”, zegt Albers. “We hebben ook R-cabines, maar samen met onze andere twee merken kunnen we zo een goed vergelijk maken. We kozen deze keer ook voor Scania omdat de chauffeurs aangaven daar een voorkeur voor te hebben. Bij ons mogen de chauffeurs binnen de merken waarmee wij rijden een voorkeur aangeven. Dat Scania binnen onze bedrijfsvoering het door ons gewenste brandstofverbruik waarmaakt, maakte het besluit natuurlijk wel een stuk makkelijker.”

Lees verder onder de foto.

 
Twee Scania's bij transportbedrijf

Coachingpakket

Om de prestaties van zijn mensen op het niveau te houden dat Albers verlangt, heeft hij voor deze nieuwe trucks een extra coachingpakket met Scania afgesloten. “Ik zie een chauffeur als een professional die voor ons elke kilometer opnieuw het beste uit zijn truck moet halen. Aan de andere kant moet je hem dan wel de tools geven zodat hij dat ook kan. Elk nieuw voertuig is doorgaans toch weer net even anders en kan meer. Dat moet hij of zij wel optimaal kunnen bedienen.”

Uitrusting

De door Gacon in Nijmegen in de huiskleuren gespoten 450S trekkers zijn rijk uitgerust. “Wij letten erg op veiligheid. Dus breiden wij de standaard veiligheidssystemen als EAB, LDW en ESP altijd verder uit met een retarder en zorgen we dat elke truck bij ons ACC heeft. Ook moet er natuurlijk voldoende werklicht op want boerenerven zijn krap en wij rijden ook in het donker. Daarom hebben we voor deze voertuigen voor het premium ledpakket gekozen. Dat heeft behalve ledkoplampen ook bochtverlichting. Dat wij verder Alcoa’s laten monteren, heeft ook te maken met het laadvermogen.”

Over Albers

Albers is, afgezien van een stukgoedafdeling met schuifzeilentrailers, voor het grootste deel in de agrarische sector actief. Het familiebedrijf komt daar ook uit voort. “Wij rijden nationaal en internationaal met meststoffen, veevoeders, compost en stukgoed”, vertelt Albers. "Een belangrijk deel van het werk zit in het transport van onze eigen handel. Want wij hebben ook een varkenshouderij, een akkerbouwbedrijf en een fabriek waar wij mest omzetten in hoogwaardige compost die wij exporteren.”