De verbruiksmeting met de Volvo FH 420 werd eind augustus 2018 gereden, bij een temperatuur die opliep van 15 naar 24 ⁰C. Er stond die dag amper wind. Bij Antwerpen en Brussel was de gebruikelijke drukte in de ochtendspits, maar wij konden bijna overal rustig doorrollen. Met enkele volledige, ongeplande stops die het verbruik wat drukten, was de boordcomputer iets pessimistischer over het verbruik dan wat wij uiteindelijk vaststelden. Wij verrekenen de extra stops en houden ook rekening met het uitzetten van de brandstof door het opwarmen tijdens de rit. Met dat laatste houden de meeste boordcomputers tegenwoordig ook al rekening. "/>

Verbruiksmeting Volvo FH 420

‹ Terug naar overzicht

De verbruiksmeting met de Volvo FH 420 werd eind augustus 2018 gereden, bij een temperatuur die opliep van 15 naar 24 ⁰C. Er stond die dag amper wind. Bij Antwerpen en Brussel was de gebruikelijke drukte in de ochtendspits, maar wij konden bijna overal rustig doorrollen. Met enkele volledige, ongeplande stops die het verbruik wat drukten, was de boordcomputer iets pessimistischer over het verbruik dan wat wij uiteindelijk vaststelden. Wij verrekenen de extra stops en houden ook rekening met het uitzetten van de brandstof door het opwarmen tijdens de rit. Met dat laatste houden de meeste boordcomputers tegenwoordig ook al rekening.

De volledige tekst van deze test is gepubliceerd in Transport & Logistiek 12 2018.

Metingen

Geluidsproductie bij 80 km/u: 61,5 dB(A)
Aantal omw/min bij 80 km/u: 1.050
Acceleratie 0-80 km/u: 52,15 sec
Totaal gewicht: 39.501 , gewicht trekker: 7.560 kg
Frontoppervlak (bxh): 2,55 x 3,95 m

Technische specificaties
Motor: DK13 420
Cilinderinhoud: 12,8 liter
Vermogen: 309 kW / 420 pk bij 1.400-1.800 tpm
Koppel: 2.100 Nm bij 860-1.400 tpm

Versnellingsbak
Geautomatiseerde iShift AT2612F met 12 overbrengingen
Overbrengingsverhoudingen in de laagste en in de hoogste versnelling respectievelijk 14,94 :1 en 1,00 :1
Eindoverbrenging achteras: 2,31 :1

Banden en wielen
Rondom op Michelin X-Line Energy in de maat 385/55 R22,5. Op de vooras een ‘Z’- en op de aangedreven as een ‘D’-versie. De banden waren gemonteerd op lichtmetalen Alcoa-wielen in de maat 9,00×22,5 inch.

Voertuig
De testcombinatie was geleverd door de Zweedse Scania-fabriek. De trailer was voorzien van stroomlijnbeplating die onder meer de onderzijde afdichtte.