De Scania G410 werd getest begin mei 2018 met oplopende temperaturen tot 24 ⁰C. Enkele geduchte files bij Antwerpen en Brussel, zelfs met een korte omleiding. Inmiddels is het gebruikelijk dat alle verkeerslichten in de route na de Ardennen ons volledig tot stilstand brengen. Er zit een grens aan uitrollen, zonder het achteropkomende verkeer te irriteren. De files, extra stops en de uitzetting van de diesel door opwarming zijn in het testresultaat verwerkt."/>

Verbruiksmeting Scania G410

‹ Terug naar overzicht

De Scania G410 werd getest begin mei 2018 met oplopende temperaturen tot 24 ⁰C. Enkele geduchte files bij Antwerpen en Brussel, zelfs met een korte omleiding. Inmiddels is het gebruikelijk dat alle verkeerslichten in de route na de Ardennen ons volledig tot stilstand brengen. Er zit een grens aan uitrollen, zonder het achteropkomende verkeer te irriteren. De files, extra stops en de uitzetting van de diesel door opwarming zijn in het testresultaat verwerkt.

De volledige tekst van deze test is gepubliceerd in Transport & Logistiek 11 2018.

Metingen
Geluidsproductie bij 80 km/u: 63 dB(A)
Aantal omw/min bij 80 km/u: 1.120
Acceleratie 0-80 km/u: 51,2 sec
Totaal gewicht: 39.460, gewicht trekker: 7.260 kg
Frontoppervlak (bxh): 2,55 x 3,95 m

Technische specificaties
Motor: Scania DC13 141 410 pk
Cilinderinhoud: 13 liter
Vermogen: 302 kW / 410 pk bij 1.300 tpm
Koppel: 2.150 Nm bij 1.000-1.300 tpm

Versnellingsbak
Scania OptiCruise GRS895R
Geautomatiseerd 2-pedaalsversnellingsbak met 12 overbrengingen
Overbrengingsverhoudingen in de laagste en in de hoogste versnelling respectievelijk 11,32 :1 en 1,00 :1
Eindoverbrenging achteras: 2,59 :1

Banden en wielen
Rondom op Michelin X-Line Energy in de maat 315/70R22,5. Op de vooras een ‘Z’- en op de aangedreven as een ‘D’-versie. De banden waren gemonteerd op lichtmetalen Alcoa-wielen in de maat 9,00×22,5 inch.

Voertuig
De testcombinatie was geleverd door de Zweedse Scania-fabriek. De trailer was voorzien van stroomlijnbeplating die onder meer de onderzijde afdichtte.