De verbruiksmeting met de Scania G410 LNG werd gereden aan het begin van de zomer van 2019. Nederland had toen al diverse dagen met hoge temperaturen achter de rug, maar eind juni was het even over met de tropische hitte. Bij de start van de rit om 7.00 uur was het nog maar net 13 ºC. Rond de middag steeg het kwik naar 24 ºC. Het was droog en in de loop van de dag trok de wind uit het noordwesten wat aan. "/>

Verbruiksmeting Scania G410 LNG

‹ Terug naar overzicht

De verbruiksmeting met de Scania G410 LNG werd gereden aan het begin van de zomer van 2019. Nederland had toen al diverse dagen met hoge temperaturen achter de rug, maar eind juni was het even over met de tropische hitte. Bij de start van de rit om 7.00 uur was het nog maar net 13 ºC. Rond de middag steeg het kwik naar 24 ºC. Het was droog en in de loop van de dag trok de wind uit het noordwesten wat aan.

Files waren er op deze zaterdag niet; maar andere verkeerdrukte zorgde wel voor wat vertragingen. Zo was er wat vertraging in België na het verlaten van de A4 door wegwerkzaamheden. Ook rond Luik liep het verkeer niet soepel en kwamen we enkele keren volledig tot stilstand. Voor de rest liep de rit soepel en kwamen wij uit op een gemiddelde snelheid van ruim 74 km/u.

De volledige tekst van deze test is gepubliceerd in Transport & Logistiek 12 2019.

Scania G410 LNGMetingen
Geluidsproductie bij 80 km/u: 62 dB(A)
Aantal omw/min bij 80 km/u: 1.008
Acceleratie 0-80 km/u: 54 sec
Totaalgewicht: 39.460, gewicht trekker: 7.800 kg
Frontoppervlak (bxh): 2,55 x 3,90 m

Technische specificaties
Motor: Scania OC13 101 410
Cilinderinhoud: 13 liter
Vermogen: 302 kW / 410 pk bij 1.900 tpm
Koppel: 2.000 Nm bij 1.100-1.400 tpm

Versnellingsbak
Geautomatiseerde Scania Opticruise GRS0905R met 12+2 overbrengingen.
Overbrengingsverhoudingen in de laagste en in de hoogste versnelling respectievelijk 9,16:1 en 0,80:1 Eindoverbrenging achteras: 2,92:1.

Banden en wielen
Rondom op Michelin X-Line in de maat 315/70 R22,5. Voor een Z-serie, achter een D-uitvoering. De banden waren gemonteerd op lichtmetalen Alcoa wielen in de maat 9,00 x 22,5 inch.

Voertuig
De testcombinatie was geleverd door de Scania-fabriek. De trailer was voorzien van stroomlijnbeplating die onder meer de onderzijde afdichtte.