Renault Trucks Nederland had de Renault T480 beschikbaar voor de verbruiksmeting medio juli 2018, op een dag dat de temperatuur opklom van 20 naar 29 ⁰C. Ondanks de vakantierust in grote delen van het land, was er op de testroute veel verkeer. Zo was er ’s ochtends al vertraging voor Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Ten slotte was er in de middag een fors oponthoud voor de Moerdijkbrug."/>

Verbruiksmeting Renault T480

‹ Terug naar overzicht

Renault Trucks Nederland had de Renault T480 beschikbaar voor de verbruiksmeting medio juli 2018, op een dag dat de temperatuur opklom van 20 naar 29 ⁰C. Ondanks de vakantierust in grote delen van het land, was er op de testroute veel verkeer. Zo was er ’s ochtends al vertraging voor Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Ten slotte was er in de middag een fors oponthoud voor de Moerdijkbrug.

Bijna doorlopend bleef de Renault wel rollen, zodat het meerverbruik wel zal meevallen. We hebben de Renault hiervoor in ieder geval niets in mindering gebracht op zijn brandstofverbruik. Het tijdverlies is wel verrekend. Behalve de files had de T480 ook wat hinder van de wind; vooral in de middag stond er een straffe bries vanuit het westen. Ondanks deze hindernissen kwam de T480 uit op een gemiddeld verbruik van 26,45 liter op 100 km.

De volledige tekst van deze test is gepubliceerd in Transport & Logistiek 14 2018.

Metingen
Geluidsproductie bij 80 km/u: 62-64 dB(A)
Aantal omw/min bij 80 km/u: 1.050
Acceleratie 0-80 km/u: 42,5 sec
Totaal gewicht: 39.720 kg, gewicht trekker: 8.120 kg
Frontoppervlak (bxh): 2,60 x 3,95 m

Technische specificaties
Motor: Renault Trucks DTi 13
Cilinderinhoud: 12,8 liter
Vermogen: 353 kW / 480 pk bij 1.400-1.800 tpm
Koppel: 2.400 Nm bij 950-1.400 tpm

Versnellingsbak
Geautomatiseerde Optidriver AT2412 F met 12 overbrengingen
Overbrengingsverhoudingen in de laagste en in de hoogste versnelling respectievelijk 14,94 :1 en 1,00 :1
Eindoverbrenging achteras: 2,47 :1

Banden en wielen
Rondom op Michelin X-Line Energy, op de vooras in de maat 385/55 R22,5 en achter een 315/70 R22,5. Op de vooras een ‘F’- en op de aangedreven as een ‘D’-versie. De banden waren gemonteerd op lichtmetalen 9,00×22,5 inch Alcoa-wielen.

Voertuig
De testcombinatie was geleverd door de Renault-fabriek. De trailer was voorzien van een indrukwekkende stroomlijnbeplating die onder meer de onderzijde afdichtte en de luchtgeleiding aan de achterzijde verbeterde.