De test met de MAN TGX 18.460 werd midden april 2018 gereden onder enigszins miezerige omstandigheden. De wind was matig, de temperatuur kwam de hele dag niet boven 15 ⁰C en regelmatig viel er lichte regen. Het water bleef niet in plassen liggen, dus de invloed ervan op het brandstofverbruik is gering geweest. Bij Antwerpen en Brussel was de gebruikelijke vertraging in de ochtendspits, maar het verkeer bleef rollen. Op de N636 vanuit de Ardennen hadden wij de vier verkeerslichten allemaal tegen. Ook op de A2 zorgde grote verkeersdrukte van enkele volledige stops."/>

Verbruiksmeting MAN TGX 18.460

‹ Terug naar overzicht

De test met de MAN TGX 18.460 werd midden april 2018 gereden onder enigszins miezerige omstandigheden. De wind was matig, de temperatuur kwam de hele dag niet boven 15 ⁰C en regelmatig viel er lichte regen. Het water bleef niet in plassen liggen, dus de invloed ervan op het brandstofverbruik is gering geweest. Bij Antwerpen en Brussel was de gebruikelijke vertraging in de ochtendspits, maar het verkeer bleef rollen. Op de N636 vanuit de Ardennen hadden wij de vier verkeerslichten allemaal tegen. Ook op de A2 zorgde grote verkeersdrukte van enkele volledige stops.

De volledige tekst van deze test is gepubliceerd in Transport & Logistiek 8 2018.

Metingen
Geluidsproductie bij 80 km/u: 62 dB(A)
Aantal omw/min bij 80 km/u: 1.080
Acceleratie 0-80 km/u: 48 sec
Totaal gewicht: 39.440, gewicht trekker: 7.680 kg
Frontoppervlak (bxh): 2,55 x 3,95 m

Technische specificaties
Motor: MAN D2676LF51 6 cilinder lijn
Cilinderinhoud: 12,4 liter
Vermogen: 338 kW / 460 pk bij 1.800 tpm
Koppel: 2.300 Nm bij 930-1.350 tpm

Versnellingsbak
Geautomatiseerde MAN Tipmatic DD Profi met 14 overbrengingen
Overbrengingsverhoudingen in de laagste en in de hoogste versnelling respectievelijk 16.41:1 en 1.00:1
Eindoverbrenging achteras: 2.53:1

Banden en wielen
Rondom op Michelin X-Line Energy in de maat 315/70R22,5. Op de vooras een ‘Z’- en op de aangedreven as een ‘D’-versie. De banden waren gemonteerd op lichtmetalen Alcoa-wielen in de maat 9,00×22,5 inch.

Voertuig
De testcombinatie was geleverd door de MAN-fabriek in München. De trailer was voorzien van stroomlijnbeplating die onder meer de onderzijde afdichtte. De gemonteerde aerodynamische spoilers aan de achterzijde zijn tijdens de testrit niet gebruikt.