De meting met de Iveco Stralis NP 460 LNG werd gedaan onder uitzonderlijk zomerse omstandigheden begin juli 2018. Met de lng-testauto is de gebruikelijke route gereden, maar met een start bij Eindhoven/Leenderheide. Daar kon lng worden getankt zonder veel van de route af te wijken. De extra kilometers van en naar het Shell-tankstation in Eindhoven zijn van de gereden afstand afgetrokken. "/>

Verbruiksmeting Iveco Stralis NP 460 LNG

‹ Terug naar overzicht

De meting met de Iveco Stralis NP 460 LNG werd gedaan onder uitzonderlijk zomerse omstandigheden begin juli 2018. Met de lng-testauto is de gebruikelijke route gereden, maar met een start bij Eindhoven/Leenderheide. Daar kon lng worden getankt zonder veel van de route af te wijken. De extra kilometers van en naar het Shell-tankstation in Eindhoven zijn van de gereden afstand afgetrokken. 

In de ochtenddrukte liepen wij ter hoogte van Tilburg wat vertraging op, en ’s middags bleek er al een hardnekkige file bij Maarheeze te staan. Dat samen kostte de Stralis ongeveer een halfuur vertraging; die tijd hebben wij in mindering gebracht. Op het gasverbruik hebben wij enkele volledige extra stops in mindering gebracht. Voor de rest was het behaalde verbruik helemaal de prestatie van de Stralis NP zelf. Hij schaart zich daarmee bij de zuinigste voertuigen op de testroute.

De volledige tekst van deze test is gepubliceerd in Transport & Logistiek 13 2018.

Metingen
Geluidsproductie bij 80 km/u: 61,5 dB(A)
Aantal omw/min bij 80 km/u: 1.100
Acceleratie 0-80 km/u: 53 sec
Totaal gewicht: 39.300, gewicht trekker: 7.880 kg
Frontoppervlak (bxh): 2,55 x 3,85 m

Technische specificaties
Motor: 6 cilinder Cursor 13-ottomotor
Cilinderinhoud: 12,9 liter
Vermogen: 338 kW / 460 pk bij 1.600-1.900 tpm
Koppel: 2.000 Nm bij 1.100-1.600 tpm

Versnellingsbak
Geautomatiseerde ZF Hi-Tronics met 12 overbrengingen
Overbrengingsverhoudingen in de laagste en in de hoogste versnelling respectievelijk 12,92 :1 en 0,77 :1
Eindoverbrenging achteras: 3,36 :1

Banden en wielen
Op de vooras Michelin X-Line Energy in de maat 385/55R22,5. Op de aangedreven as een 315/70R22,5. De banden waren gemonteerd op lichtmetalen Alcoa-wielen in de maat 9,00×22,5 inch.

Voertuig
De testcombinatie was geleverd door de Iveco-fabriek. De trailer was voorzien van stroomlijnbeplating die onder meer de onderzijde en de wielen afdichtte.