FNV: overheid aan zet om parkeerproblemen van chauffeurs op te lossen

Shutterstock

FNV heeft met TLN de handen ineen geslagen om de parkeerproblemen van chauffeurs onder de aandacht te brengen. Samen zetten ze in op de politiek, want zij vinden dat de overheid aan zet is om de parkeerproblemen van chauffeurs in het beroepsgoederenvervoer op te lossen.

De rijksoverheid is samen met lagere overheden, zoals provincies en gemeenten, de enige die de parkeerproblemen kan oplossen. Die schiet tekort, zo vinden de organisaties.

Aantal parkings blijft achter

Er waren plannen voor 6 nieuwe parkings, hiervan zijn er tot nu toe maar 2 gerealiseerd. Er moeten niet alleen minimaal 250 plaatsen beschikbaar zijn per parking, maar er moet ook horeca bij om het rendabel te maken. Ook worden er allerlei eisen gesteld aan dergelijke terreinen vanwege de wet milieubeheer, zoals vloeistofdichte vloeren, blusinstallaties etc. Veiligheid is natuurlijk ook belangrijk.

Parkeerverbod

FNV ziet dat er steeds meer industriegebieden een parkeerverbod opnemen. Dat maakt het parkeerprobleem nog erger. Immers, verladers en ontvangers hebben toch ook een verantwoordelijkheid hierin te nemen. Iedereen wil producten ontvangen en versturen, maar de mensen die dat doen, moeten zich maar redden. Dat werkt niet.

Onderzoek

FNV houdt een onderzoek onder chauffeurs en stelt de volgende vragen: “Hoe ziet de ideale parkeerplaats er volgens jou uit qua veiligheid, comfort en haalbaarheid van je werk? Laat ons weten welke voorzieningen voor jou essentieel zijn en waar een goede parking aan moet voldoen. Stuur ons jouw ideeën, ervaringen en suggesties.”
FNV neemt de informatie mee naar het volgende overleg. Zo helpt de vakbond om de belangen van de chauffeurs krachtig te vertegenwoordigen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Anita Hestens