Nieuwe groot openbaar trucklaadplein in Enter
Omdat het aantal elektrische vrachtwagens toeneemt, groeit ook het aantal plekken waar EV-trucks kunnen worden opgeladen. Hoewel laden op eigen terrein vaak voordeliger en makkelijker is, kunnen e-trucks ook terecht bij steeds meer (semi-)openbare laadpunten in heel Nederland. De nieuwste locatie in dit rijtje bevindt zich in het Twentse Enter langs de A1.
De komende jaren gaat elektrisch rijden een steeds belangrijkere rol spelen in het wegvervoer. Momenteel rijden er een kleine duizend elektrische trucks rond op de Nederlandse wegen. PricewaterhouseCoopers (PwC) verwacht dat tegen 2030 meer dan 20 procent van het transport in ons land geĆ«lektrificeerd zal zijn. Dat komt neer op zoān 35.000 batterij-elektrische trucks. Door de invoering van de vrachtwagenheffing vanaf 2026 komt er van 2026 tot 2030 meer dan ā¬ 1,6 miljard beschikbaar voor de verduurzaming en innovatie van de vervoerssector. De netto-opbrengst van de vrachtwagenheffing wordt namelijk geĆÆnvesteerd in de sector. De verduurzaming zal daarmee een forse impuls krijgen.
Op die verduurzaming bereiden bedrijven zich op allerlei manieren voor, onder meer door te investeren in de aanleg van private laadinfrastructuur. Laden op eigen terrein is immers in veel gevallen voordeliger en makkelijker dan op publieke laadlocaties.
Landelijke laadpuntenkaart
Tegelijk neemt ook het aantal openbare laadplekken voor e-trucks toe. Omdat dit aanbod groeit en bestaande laadpleinen nog wel eens willen veranderen, heeft Bluekens Truck en Bus begin 2023 een handige overzichtskaart gemaakt, samen met marktpartijen en gebruikers van de laadpunten. Zij melden bij Bluekens nieuwe laadpunten, eventueel feedback op laadpunten, etc.
De kaart heeft geen live informatie en geen mogelijkheid tot filters.
Volgens de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) is het totaal aantal (semi-)publieke laadpunten in augustus 2024 165.373. Dit zegt met name iets over de markt voor personenwagens. Veel laadpunten zijn niet geschikt voor trucks vanwege de aansluiting of vanwege de ruimte. Er staan nu 144 adressen op de kaart voor truck laadpunten. Er staan adressen op met 1 laadpunt, maar ook adressen met 8 laadpunten. Dit zijn over het algemeen publieke laadpunten. Er komen maandelijks enkele nieuwe laadpunten bij. Per locatie staat aangegeven welke types en aantallen laadpalen er zijn. In de meeste gevallen zijn ook bijzonderheden over de bereikbaarheid aangegeven. Is een laadpunt bijvoorbeeld bereikbaar met een trekker-oplegger combinatie of alleen met een trekker? De laadpuntenkaart voorziet duidelijk in een behoefte, want de kaart is op dit moment 376.285 keer bekeken (sinds begin 2023). De kaart is te raadplegen op: https://bluekenstruckenbus.nl/nieuws/laadpunten-bluekens.
Groot en veilig
Vanaf nu kunnen elektrische vrachtwagens ook gebruikmaken van de laadmogelijkheden van AVIA VOLT in het Twentse Enter, gelegen aan De Bleek 8 nabij de A1. Het truckplein is een gezamenlijk project van Brink XL en AVIA VOLT. Namens dat laatste bedrijf spreekt directeur Bart Leussink van āhet grootste openbare trucklaadplein van Nederland dat 24/7 open is en dat veilig en goed toegankelijk is voor EV-trucksā. Bij de laadpalen, die zijn ontwikkeld door het Finse bedrijf Kempower, kunnen zes trucks gelijktijdig en op hoge snelheid laden met een maximaal vermogen van 400 kW per truck. De laadpalen zijn voorzien van een gebruiksvriendelijke interface en het laadproces is eenvoudig te volgen via een QR-code, wat bijdraagt aan het gemak voor chauffeurs. Hoewel er een vast tarief van 0,65 euro per kWh geldt, zal dit later gaan variĆ«ren. Ook is het voor zakelijke gebruikers mogelijk om individuele prijsafspraken te maken, zo geeft Leussink aan.
Uitbreiden in de toekomst
De hele ontwikkeling van het nieuwe truckplein bij Brink XL heeft een half jaar geduurd. Het verkrijgen van de netaansluiting was geen onderdeel van dat traject. Wel was die aansluiting in dit geval al vastgesteld voordat er netcongestie was afgekondigd.
āWe hebben de bouw van het laadplein opgedeeld in twee fases,ā vertelt Leussink. āDe eerste fase met zes laadplekken is nu voltooid en in de toekomst, als de markt daar om vraagt, willen we uitbreiden naar tien laadpunten. Daarnaast werken we samen met een student aan het realiseren van hogere laadsnelheden Ć©n de integratie van energieopslag en -opwekking via zonnepanelen om de energiestromen slim aan te sturen.ā
Energiekosten minimaliseren
Een voorbeeld van een privaat trucklaadplein op eigen terrein is van H.N. Post & Zonen in Pijnacker. Deze laadlocatie gaat binnenkort open. Dit laadplein is ontwikkeld om de energiekosten van de eigen elektrische vrachtwagens te minimaliseren. Dat zijn er nu zes en dit aantal wordt volgend jaar uitgebreid naar 12. In een volgende fase wordt het niet uitgesloten dat derden hun vrachtwagens komen opladen bij Ć©Ć©n van de vier laadpalen die eveneens van het merk Kempower zijn.
U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?