Transport & Logistiek en Routiers overgenomen door ProMedia

“Nóg meer focus op wegvervoer”

“Nóg meer focus op wegvervoer”
Arie van Dijk, ceo van ProMedia. Foto: ProMedia

De titels Transport & Logistiek én Routiers zijn onlangs overgenomen door vakbladenuitgever ProMedia Group in Rotterdam. Waarom deze overname, wat zijn de plannen met beide titels en wat ga je daar als lezer van merken? Arie van Dijk, directeur van de ProMedia Group, vertelt erover in gesprek met Transport & Logistiek.

Wat heeft de ProMedia Group ertoe doen besluiten de titels Transport & Logistiek en Routiers over te nemen van Sanders Media?

”ProMedia is de afgelopen jaren snel gegroeid en we concentreren ons met onze bladen en titels op mobiliteit, transport en logistiek. Daarbij ligt onze focus op internationaal. Zo hebben we eerder dit jaar ook het Britse World Cargo News overgenomen en hebben we diverse Belgische vakbladen in onze portefeuille. Toch waren er in Nederland op het gebied van transport en logistiek nog wel een paar titels die we graag onder de vlag van ProMedia Group wilden uitgeven, zoals Transport & Logistiek en Routiers.

Zodoende gooi je links en rechts eens een balletje op en ga je in gesprek. Soms komt het uit en soms ook niet. Maar uiteindelijk is er dan het moment dat alles samenkomt en dat is dit voorjaar gebeurd. We hebben toen beide titels overgenomen van Sanders Media en daar zijn we erg blij mee.”

Wat is de toegevoegde waarde van Transport & Logistiek en Routiers voor het uitgebreide portfolio dat ProMedia al heeft op het gebied van transport en logistiek? Denk daarbij bijvoorbeeld aan Nieuwsblad Transport.

”Zoals gezegd ligt onze focus op transport, logistiek en mobiliteit. Met Nieuwsblad Transport ofwel NT, de meest bekende titel, bestrijken we alle modaliteiten en dus al het goederenvervoer in Nederland. Dat is een sterkte, maar soms ook een zwakte. Dat hebben we een paar jaar geleden gezien met Schuttevaer. Deze titel, gericht op de binnenvaart, heeft een heel sterke positie in de maritieme sector. Toen we die titel vier jaar geleden overnamen, hebben we ons echt wel afgevraagd of die nog wel iets zou kunnen toevoegen aan het nieuws en de verhalen die we al brachten met NT.

En dat bleek wel degelijk het geval. Met veel meer dan NT de zuivere focus op binnen- en scheepvaart en van daaruit de verbinding maken en opbouwen met die specifieke groep lezers. En zo zien we dat ook voor Transport & Logistiek en Routiers. Nog meer dan met NT leggen we daarmee de focus op wegvervoer. En natuurlijk boren we met Routiers nog eens een voor ons compleet nieuwe, interessante en uitdagende doelgroep aan, de chauffeurs.”

Is er in de markt behoefte aan meer aandacht specifiek voor wegvervoer?

“Ondanks alles wat er in de loop van de jaren is geprobeerd en gebeurd op het gebied van modal shift en modal split, blijft transport over de weg nog altijd het belangrijkste. En als je dan kijkt wat er in de markt gebeurt en wat er de komende jaren nog te gebeuren staat als het gaat om consolidaties in de sector, de flinterdunne marges en tegelijkertijd de duurzaamheidsopdracht die er ligt met elektrificatie en brandstofkeuze, dan liggen er grote uitdagingen. Uitdagingen waar wij als ProMedia met onze titels veel in kunnen betekenen voor de markt.

Wij zijn ervan overtuigd dat onze producten de markt vooruit helpen. Dat klinkt een beetje hoogdravend, maar daar doen we het wel voor. Met onafhankelijke journalistiek en goede verhalen willen we de markt informeren over de mogelijk te maken keuzes en waarom je dingen wel of niet zou doen. Soms organiseren we daarvoor ook bijeenkomsten en events.”

Voor we verder ingaan op de plannen met de nieuwe titels, kun je iets meer vertellen over Promedia en de doelstellingen die worden nagestreefd?

“Eigenaar en ondernemer Joan Blaas is ProMedia in 2011 met drie man begonnen op een zolderkamer in Breda. Toen ik daar als uitgever van Nieuwsblad Transport bij kwam in 2017, verdubbelde het aantal medewerkers ineens van 25 tot 50. En sinds die tijd is het aantal medewerkers alsmaar verder gegroeid. Op dit moment werken hier ruim 120 mensen voor meer dan twintig titels. En het einde is nog niet in zicht.”

Was deze groei voorzien?

“Dingen ontstaan soms uit de brandende ambitie van de ondernemer om aan een bedrijf te bouwen. En dat vuur is bij Joan en de rest van het management nog altijd niet gedoofd. Joan gelooft sterk in groeien en bouwen. Daarvoor begin je soms zelf titels, zoals RailFreight.com in 2018. Maar het kost veel tijd om dat van de grond af opte bouwen. Met acquisities heb je direct een vliegende start. Dan heb je immers al lezers en adverteerders. Die basis kun je vervolgens uitbouwen met de insteek waarin je gelooft.”

Maar waarom dat almaar blijven groeien?

“Je ziet dat er veel synergie zit tussen de titels. Allemaal gaan ze over mobiliteit, transport en logistiek. En allemaal hebben ze te maken met dezelfde dynamiek, zoals duurzaamheid en consolidaties. Ook vanuit werkgeversperspectief is het hebben van een grotere organisatie prettig. Je kunt medewerkers de ruimte geven zich verder te ontwikkelen.

Ze zitten dan niet zoals bij kleine uitgeverijen vast aan die ene titel waarvoor ze redacteur, advertentieverkoper of eventmanager zijn. Hier kun je doorgroeien van redacteur naar hoofdredacteur, of je gaat van bijvoorbeeld Nieuwsblad Transport naar Schuttevaer of andersom. Dat kan allemaal. Je ziet hier veel horizontale mobiliteit. Dat houdt mensen scherp en fris.”

Is het verloop bij een bedrijf als ProMedia daarom ook minder groot?

“Dat durf ik niet echt te zeggen. Er werken hier veel jonge mensen, twintigers en dertigers. Die zijn soms nog zoekende of dit echt hun ding is. De afgelopen jaren hebben we voor een goede balans veel meer veertigers, vijftigers en zelfs zestigers binnengehaald. Die brengen naast levenservaring en kennis ook rust mee. Zij weten dat dit is wat ze graag willen doen, anders hadden ze twintig jaar geleden wel een andere afslag genomen.”

Wat zijn de concrete plannen voor de nieuwe titels?

“Allereerst hebben we de redactie uitgebreid. Wij geloven erin dat je voor groei een sterke redactie nodig hebt, zeker als je een door content en journalistiek gedreven organisatie bent zoals wij dat zijn. Verder was de salesfunctie voor deze titels 50% en die is inmiddels fulltime. Dat moet ook om groei te kunnen realiseren. Daarnaast zijn we druk geweest met de websites en om de techniek aan te laten sluiten op onze systemen. Daardoor gaan we veel meer bezoekers krijgen op onze websites. Dat is een absolute prioriteit.

Verder zullen we voor de doelgroep van beide bladen, managers en directies van transportbedrijven enerzijds en chauffeurs en eigen rijders anderzijds, specifieke evenementen gaan organiseren. Zo hebben we in september het Congres Zero-emissie Wegtransport. Dat was in eerste instantie een evenement voor alleen de doelgroep van Nieuwsblad Transport. Inmiddels wordt dat nu ook gedragen door Transport & Logistiek. Het is belangrijk om die doelgroep daar fysiek te ontmoeten. En dat is nog maar het begin. Volgend jaar volgen er zeker meer events.”

Gaan er ook events komen voor de lezers van Routiers?

“Daar hebben we nog geen concrete plannen voor, maar dat gaat zeker gebeuren. Op dit moment ligt onze focus voor Routiers vooral op het veel zichtbaarder zijn voor de chauffeurs op onze website, maar ook vooral op Facebook, Instagram en LinkedIn. Met de uitbreiding van de redactie zijn we nu in staat om de berichtgeving online fors uit te breiden. Wij geloven erg in de kracht van online media. Daarbij zijn en blijven de bladen wel de backbone en superbelangrijk.

Print en online staan bij ons naast elkaar. Met onze social media willen we de interactie gaan zoeken met chauffeurs en vervoerders. Met de lezers van Transport & Logistiek hebben we die interactie al op LinkedIn met maar liefst 32.000 volgers. Met Routiers gaan we daar ook hard mee aan de slag. Dat alles heeft tijd nodig. Tijd ook om te ontdekken wat er verder nodig is om beide doelgroepen steeds beter te bedienen. Want daar gaat het tenslotte allemaal om.”

Onderwerpen:

Auteur: Annelies van Stijn