Geodis en SVZ testen elektrische Renault distributietruck
Logistiek dienstverlener Geodis test momenteel de ‘Oxygen’, een stedelijke elektrische vrachtwagen, die is ontwikkeld door Renault Trucks. De test vindt plaats in de Franse steden Parijs en Lyon van september tot december 2024. In oktober gaan ook retailer Jumbo en SVZ, de voortzetting van het gefuseerde VSDV en Zandbergen, het elektrisch prototype voor zes maanden in de praktijk testen.
De testfase van Oxygen door Geodis ging op 9 september van start in het centrum van Lyon en duurt tot 4 oktober, voordat de vrachtwagen van 21 oktober tot 22 november naar Parijs gaat. Het voertuig, dat speciaal is ontwikkeld voor leveringen in het stadscentrum, wordt in echte omstandigheden gebruikt om verder te ontwikkelen.
Kunstmatige intelligentie
Vanwege de snelle groei in stedelijke logistiek heeft Geodis gekozen voor de ontwikkeling van transportoplossingen samen met partner Renault Trucks. In de elektrische stadsdistributietruck Oxygen worden de nieuwste technologieën gebruikt, waaronder het gebruik van kunstmatige intelligentie om de veiligheid van de bestuurder te verbeteren.
Dit experiment wordt gevolgd door analyse van diverse functies van het voertuig, waarbij rekening wordt gehouden met feedback van chauffeurs (gebruikscomfort, gemak, opladen, enz.) en wagenparkbeheerders.
Vruchten
In 2022 gingen Renault Trucks en Geodis een samenwerking aan om deze elektrische vrachtwagen voor stedelijke logistiek van 16 ton te ontwerpen en produceren.
Sébastien Faivre, Technical and Performance Director van de Distribution & Express Line of Business bij Geodis, zegt over de test: “Om het milieu te beschermen en het toenemende volume aan logistieke stromen aan te kunnen, met name in steden, zet Geodis zich al enkele jaren in voor decarbonisatie van transport. We hopen dat deze tests vruchten zullen afwerpen.”
150 kilometer
Ook retailer Jumbo en SVZ, dat voortkomt uit de fusie van transportbedrijven VSDV en Zandbergen, testen het elektrisch prototype ‘Oxygen’ voor stedelijke logistiek. Het gaat om een tweede versie van deze elektrische truck voor stedelijke logistiek. Het is een versie met een koelbox, ontworpen in samenwerking met supermarktketen Jumbo, SVZ en de steun van het Nederlandse dochterbedrijf van Renault Trucks.
Deze Oxygen heeft een maximaal toelaatbaar gewicht van 26 ton en kan dankzij drie accu’s van 94 kWh (totaal 282 kWh) zo’n 150 kilometer afleggen. In oktober beginnen de testen in Amsterdam. Hiervoor is Renault Trucks een partnerschap aangegaan met Jumbo en SVZ.
Zero-emissie
SVZ zorgt voor de levering van producten aan Jumbo’s vestigingen in Nederland. Vanaf 1 januari 2025 introduceert een aantal Nederlandse gemeenten zero-emissiezones, waar je alleen met een zero-emissievoertuig mag rijden, om CO2 in stedelijke gebieden te verminderen. In dat licht vervoert SVZ goederen van magazijn tot de Jumbo-supermarkt in hartje Amsterdam tijdens de experimentperiode van 6 maanden.
Prototypetruck Oxygen werd gebouwd in de Renault Trucks-fabriek in Blainville-sur-Orne en is ontwikkeld door Renault Trucks en 17 partners. Het is een voertuig dat speciaal is ontworpen voor de stad en dat veiligheid, comfort en moderniteit combineert.
Lage instap
Zo heeft Oxygen een lage instapcabine en een grote voorruit die de bestuurder goed zicht bieden op de hoogte van weggebruikers. Meerdere camera’s maken het mogelijk voetgangers en kwetsbare gebruikers in dode hoeken te detecteren.
Aan de passagierszijde is een schuifdeur geïnstalleerd, waardoor de risico’s die gepaard gaan met het openen van een traditionele deur worden vermeden. De bestuurder kan het voertuig zowel aan de rechter- als linkerkant in- en uitstappen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?