Slowakije wil geen transitland zijn en verhoogt tol met 40%
Slowakije gaat de toltarieven met 40% verhogen. De tol is in de buurlanden de afgelopen tijd flink gestegen en zonder tariefverhoging vrezen de Slowaken een transitland te worden voor trucks die een goedkopere route zoeken. Er moet nog wel over het voorstel gestemd worden in het Slowaakse parlement.
Nu betalen trucks zo’n 19 cent per kilometer. Foto: Shutterstock
Volgens Slowaakse media had het ministerie van Transport ingezet op een tolverhoging van 80%, tot onvrede van transporteurs. De nationale branchevereniging UNAS wist er in onderhandelingen 40% van te maken en dwong ook een compensatie af voor Slowaakse vervoerders. Zij betalen straks minder wegenbelasting.
Doorvoerland
‘De verhoging met 40% van de tol is zinvol en heeft als gevolg dat Slowakije geen zogenaamd doorvoerland wordt,’ citeert The Slovak Spectator transportminister Jozef Ráž.
De afgelopen maanden verhoogden Oostenrijk (+7%), Tsjechië (+13%) en Hongarije (+40%) hun tarieven. De Slowaakse tolwegen werden daarmee de goedkoopste in de regio. Op dit moment betalen de meeste vrachtwagens zo’n 19 cent per kilometer.
CO2-tol
Het is de bedoeling dat de tol per 1 juli 2025 omhoog gaat. Slowakije stapt op dat moment ook gelijk over op het nieuwe tolsysteem van de EU, waarbij CO2-uitstoot in rekening wordt gebracht.
Het systeem deed vorig jaar veel stof opwaaien toen Duitsland het als eerste land introduceerde en de tolkosten met 80% wist te verhogen. Andere landen kozen voor minder drastische toeslagen.
Dit bericht verscheen eerder op Nieuwsblad Transport, dat ook wordt uitgegeven door ProMedia Group: Slowakije wil geen transitland meer zijn en verhoogt tol met 40%
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?