Europa overweegt minimumquota voor emissievrije voertuigen
De Europese Commissie overweegt minimumquota in te stellen voor emissievrije voertuigen. Een ondergrens aan het aantal elektrische en waterstoftrucks in een vloot kan de energietransitie versnellen, is het idee. Het zou de bedoeling zijn dat de Commissie in het tweede kwartaal van 2025 aanbevelingen over dit onderwerp doet aan de EU-lidstaten. Er is momenteel geen sprake van een wetsvoorstel, het gaat alleen om een plan, aldus bericht het Duitse transportvakblad DVZ.
De internationale koepelorganisatie IRU is op de hoogte gesteld van het idee. Die vindt de plannen ingaan tegen de fundamentele rechten op eigendom en vrije ondernemersbeslissingen. Als transporteurs gedwongen worden om duurdere vrachtwagens te kopen, zou dat gezien de dunne marges in de transportwereld voor veel bedrijven de nekslag kunnen zijn, denkt de IRU.
Positieve prikkel
Ook expediteursvereniging Clecat is niet te spreken over het idee. Volgens deze organisatie werkt een positieve prikkel door het vrijstellen van tol voor emissievrije trucks beter.
Lobbyorganisatie Transport & Environment pleit wel voor minimumquota. In 2040 zouden grote wegvervoerders voor minimaal 90% schone trucks moeten hebben. Expediteurs en verladers met een jaaromzet boven de 50 miljoen euro moeten bovendien gedwongen worden om transporteurs hierbij financieel te helpen.
Op dit moment geldt voor vrachtwagenfabrikanten al wel de eis om in 2040 trucks te bouwen die minimaal 90% minder CO2 uitstoten ten opzichte van 2019.
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?