Congres Zero-emissie Wegtransport: Energietransitie gaat versnellen vanaf 2026
Wat zijn de volgende stappen op weg naar schoner wegtransport? Hierover gaat het Congres Zero-emissie Wegtransport op donderdag 19 september in Utrecht, met een uitgebreid programma over emissievrij wegtransport. Met onder meer een bijdrage van Bart Banning van ABN AMRO, die deelneemt aan het panelgesprek, en een presentatie van Jeroen van Wensen van DFDS Logistics.
Het doel van het evenement, dat wordt georganiseerd door Nieuwsblad Transport in samenwerking met Transport & Logistiek, is om de sector samen te brengen, ervaringen uit te wisselen, kennis te vergaren en nieuwe contacten te leggen. “Dit congres biedt een platform om de toekomst van zero-emissie wegtransport te bespreken en gezamenlijk oplossingen te vinden voor de uitdagingen die voor ons liggen tijdens deze urgente transitie,” aldus Zoey Leigh Hendrickx, projectmanager van Nieuwsblad Transport. Zij verwacht ruim 200 professionals, zoals vertegenwoordigers van transportbedrijven, overheidsinstanties, leveranciers, brancheorganisaties, onderzoeksinstituten, logistieke dienstverleners, netbeheerders en energiebedrijven.
Programma en sprekers
Met de groeiende druk om de CO2-uitstoot te verminderen, staan vervoerders voor grote uitdagingen. Er is nog veel werk te verzetten op weg naar duurzaam transport. Of er nu wordt gekozen voor waterstof of elektrisch: de sector moet rekening houden met aspecten als oplaadtijden van elektrische trucks en de beschikbaarheid van laadinfrastructuur. Daarom biedt het congres een gevarieerd programma met diverse sprekers die de ontwikkelingen bespreken. Op het podium staan onder anderen Jan Schouten (Volvo Trucks), Johnny Nijenhuis (expert zero-emissie trucks), Rick Suurmond (Impuls Zeeland), Robert van den Hoed (NKL), Jeroen van Wensen (DFDS Logistics), Sebastiaan Wever (Crisp), Roel de Groot (TNO), Regina Horbach (Waterstof Utrecht), Wim Roks (Simon Loos), Christiaan van Luik (Buck Consultants International), Ferry Tap (Green Caravan) en Bart Banning (ABN AMRO). Onderdeel van het congres is een dynamisch en interactief ‘groen’ debat.
Grootste uitdaging
Bart Banning, sectorbankier Transport & Logistiek bij ABN AMRO, neemt deel aan het panelgesprek ‘van ambitie naar realiteit’. Hij ziet het rendabel maken van business cases als een van de grootste uitdagingen op weg naar emissievrij transport. “Zero-emissie vervoer heeft een meerprijs in euro’s, maar CO2-reductie heeft nog geen meerwaarde in harde euro’s. De haalbaarheid van een gezonde business case is nu nog afhankelijk van de vraag of de hogere kosten kunnen worden doorberekend aan opdrachtgevers. Zij zien de noodzaak van CO2-reductie, maar slechts een enkeling wil hiervoor een hogere prijs betalen, vaak als onderdeel van hun eigen duurzame strategie”, zo stelt Banning.
Verder vergt netcongestie volgens de sectorspecialist creatieve oplossingen. “De efficiënte en succesvolle inzet van elektrische voertuigen is afhankelijk van de beschikbare laadinfrastructuur. Op veel plekken is geen uitbreiding van het stroomnet mogelijk. Daar zijn andere oplossingen nodig, zoals het delen van stroomcapaciteit met andere bedrijven in de omgeving. Op dat vlak zie je de eerste succesvolle initiatieven ontstaan.”
Mindshift en kennis
De energietransitie vergt bovendien een mindshift: het moet anders, ook in de manier van denken. “Veel transportbedrijven zijn nog niet zo ver. Maar zero-emissie transport vraagt andere kennis van bijvoorbeeld de energiemarkt, zodat trucks op het juiste moment kunnen worden voorzien van voldoende stroom. Bedrijven moeten ook investeren in nieuwe planningsystemen. Dit neemt niet weg dat de komende jaren emissievrij transport een versnelling zal laten zien”, zo verwacht Banning. “Hierin speelt een rol dat het verschil in Total Cost of Ownership zal veranderen ten gunste van CO2-vrij vervoer. Dit komt door de introductie van de kilometerheffing in 2026 en ETS 2 in 2027. Ook regelgeving als CSRD stuurt opdrachtgevers en logistieke bedrijven in de richting van duurzaam vervoer.”
Grote verplichting
DFDS is een grote, internationaal opererende logistiek dienstverlener met een vloot van schepen, terminals, vrachtwagens en warehouselocaties. Daarnaast werkt DFDS samen met veel verschillende transportpartners. “Wij hebben als bedrijf een grote impact op het milieu met onze CO2-uitstoot. Dat betekent dat we ook een grote verplichting hebben richting maatschappij om deze uitstoot te verminderen. DFDS is hier al een paar jaar mee bezig en in onze nieuwe 2030 Strategy is sustainability één van de pijlers onder het motto ‘driving the green transition’,” zo vertelt Jeroen van Wensen, decarbonization manager bij DFDS Logistics.
225 elektrische trucks
Het bedrijf is een koploper op het gebied van elektrisch transport in Europa en heeft een klimaatstrategie om tegen 2050 net-zero te zijn met alle logistieke activiteiten, zowel op land als op zee. Op dit moment heeft DFDS 115 elektrische vrachtwagens in operatie in Europa. Deze komen uit een bestelling van 125 trucks, waarvan er de komende maanden nog tien worden afgeleverd. “Intussen zijn er nog eens honderd nieuwe e-trucks besteld die uiterlijk einde Q1-2025 in bedrijf moeten zijn. In totaal moet dan in Q2-2025 het aantal elektrische trucks in operatie op 225 staan.”
Klanten betalen een premium prijs
Volgens Van Wensen is het grote aantal bestellingen van e-trucks allereerst gebaseerd op de strategie om de uitstoot te verminderen, maar daarnaast ook op aanvraag van een aantal grotere klanten die zelf een strategie voor sustainability hebben. “Samen met een groot deel van hen hebben we de implementatie van de e-trucks opgezet om het voor beide partijen een goed project te laten zijn. Zij betalen een premium prijs ten opzichte van een dieseltruck, waardoor zij ook het recht hebben om de CO2-uitstootvermindering te claimen in hun rapportages.”
“We hebben ook elektrische trucks die niet dedicated voor een klant rondrijden. Deze doen bijvoorbeeld shuntwerk tussen onze terminals en warehouses of andere locaties. Door een efficiënte inzet van deze trucks met dag- en nachtdiensten kunnen we de kosten in de hand houden. De carbon credits die we met deze trucks genereren, bewaren wij in een centrale ‘bank’ van waaruit we credits weer kunnen verkopen.”
Daarnaast onderzoekt DFDS met collega-bedrijven de mogelijkheden van waterstof als energiedrager voor wegtransport op lange termijn.
Meer informatie en inschrijven
Op 19 september vindt in Mereveld in Utrecht, van 9.00 tot 17.00 uur, het congres Zero-emissie Wegtransport plaats. Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven via: https://events.nt.nl/zero-emissie-wegtransport/. Of mail naar Zoey Leigh Hendrickx, via zoey.hendrickx@nt.nl.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?