Renault Trucks, Jumbo en SVZ testen elektrische Oxygen-truck
Renault Trucks gaat in oktober 2024 samen met supermarktketen Jumbo en logistiek dienstverlener SVZ een tweede versie van de elektrische Oxygen-truck met koelunit testen in Amsterdam. Een eerste testfase met het Renault prototype Oxygen, een elektrisch truck speciaal ontwikkeld voor stadslogistiek, loopt nog in Lyon en Parijs.
Jumbo, supermarktketen met meer dan 700 winkels in Nederland en BelgiĂ«, staat naar eigen zeggen âletterlijk midden in de samenleving en voelt zich als familiebedrijf verantwoordelijk voor de wereld om zich heen en wil waarde toevoegen voor de huidige en toekomstige generatiesâ. Omdat Renault Trucks en haar partners hun milieu-impact zoveel mogelijk willen beperken, hebben ze hun krachten gebundeld voor het opzetten van een passende stadslogistiek met een nieuwe 26-tons experimentele elektrische stadstruck die in de Nederlandse zero-emissiezones mag rijden.Â
Gekoeld
Dit is belangrijk, want zoals inmiddels bekend is, mogen Nederlandse gemeenten vanaf 1 januari 2025 zones aanwijzen waar alleen zero-emissie voertuigen mogen rijden om de CO2-uitstoot in stedelijke gebieden te verminderen. In tegenstelling tot de eerste test in Frankrijk met het logistiek dienstverlener Geodis, zal de truck in Nederland tijdens de testfase van zes maanden geen droge, maar gekoelde producten geruisloos, emissievrij en veilig vanaf het distributiecentrum naar de Jumbo supermarkten in hartje Amsterdam brengen. De aanvoer van verse producten naar de winkels in Nederland wordt verzorgd door SVZ.
Missie
“Het succesvolle partnerschap met Jumbo en SVZ tijdens dit innovatieve project toont aan hoe belangrijk een goede samenwerking is bij het behalen van duurzaamheidsdoelen”, zegt Jerome Berthelet, managing director bij Renault Trucks Nederland. “We streven allemaal naar emissievrije oplossingen voor stedelijke gebieden en het proefproject in Amsterdam, een stad die voorop loopt op het gebied van milieubeheer, voegt aanzienlijke waarde toe aan onze missie.”
Ervaring opdoen
Wilko Maas, Vlootmanager bij Jumbo Supermarkten vervolgt: âIedere dag rijden vele vrachtwagens en bezorgautoâs van Jumbo door het hele land om winkels te bevoorraden en boodschappen thuis te bezorgen. Jumbo streeft ernaar om uiterlijk in 2030 CO2-neutraal te zijn. Dat geldt dus ook voor ons transport. Daarnaast worden steeds meer binnensteden een zero-emissiezone. Het is voor ons daarom extra belangrijk om nauw betrokken te zijn bij ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vervoer. Door deze proef met de Renault Trucks Oxygen truck kunnen we veel ervaring opdoen om de winkeldistributie zo schoon Ă©n veilig mogelijk te kunnen verzorgen.â
Lage instap
Het prototype van de truck werd gebouwd in de fabriek van Renault Trucks in Blainville-sur-Orne. De Oxygen is ontwikkeld door Renault Trucks en 17 partners. Dit voertuig is speciaal ontworpen voor de stad en combineert veiligheid met comfort
Zo heeft de Oxygen voor optimale veiligheid een cabine met lage instap en een grote voorruit waardoor de chauffeur een uitstekend zicht heeft ter hoogte van de overige weggebruikers. Meerdere camera’s vervangen de spiegels voor een 360° zicht. Hierdoor is het zicht naar achteren aanzienlijk verbeterd, evenals de detectie van voetgangers en kwetsbare weggebruikers in dode hoeken.
SchuifdeurÂ
Daarnaast is, om het comfort en de veiligheid van de bestuurder te verbeteren, de passagierszijde voorzien van een schuifdeur om de risico’s bij het openen van een traditionele deur te vermijden. De bestuurder kan zowel aan de rechter- als aan de linkerkant in- en uitstappen.
Voor een optimale conservering van de vervoerde goederen heeft het voertuig een gekoelde laadruimte met een constante temperatuur, die geschikt is voor het vervoer van 25 rolcontainers.
Comfort
Tot slot is het exterieur van de truck volledig nieuw ontworpen, zodat het perfect past in het stedelijk landschap. Ook het interieur van de cabine is vernieuwd met meer comfort voor de bestuurder. Zo is de truck uitgerust met een 15 inch scherm dat daardoor goed leesbaar en te bedienen is.Â
Technische specificaties
Maximaal toelaatbaar totaalgewicht: 26 ton
Chassis: 6x
Afmetingen: 10 m (l) x 2,6 m (b) x 3,8 m (h)
Wielbasis: 4600 mm
Carrosserie: koelunit geĂŻntegreerd op chassis, geschikt voor rolcontainers
Accucapaciteit: 3 x 94 kWh, totaal 282 kWh
Actieradius: 150 km, aangepast aan de dagelijkse leveringen door SVZ aan Jumbo in Amsterdam
Â
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?