Overslag Rotterdamse haven nagenoeg gelijk gebleven eerste halfjaar 2024
De goederenoverslag in de Rotterdamse haven is in het eerste halfjaar van 2024 vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De overslag kwam uit op 220,0 miljoen ton. Dat is 0,3% lager dan in dezelfde periode in 2023 (220,7 miljoen ton). De daling kwam vooral door minder overslag van kolen, ruwe olie en overig nat massagoed. De overslag van containers steeg met 4,2% (in tonnage) en 2,2% (in TEU) als gevolg van toenemende (consumenten)vraag en een vroeg piekseizoen.
De investeringen van Havenbedrijf Rotterdam liepen in het eerste halfjaar op schema. Zo is gestart met de bouw van COā-transport en -opslagproject Porthos, werd de opdracht gegund voor de bouw van het Prinses Alexiaviaduct en investeerde het Havenbedrijf in het digitaal weerbaarder maken van de Rotterdamse haven.
Boudewijn Siemons, CEO Havenbedrijf Rotterdam: āNa een periode van economische onzekerheid zien we dat de vraag naar grondstoffen en consumptieproducten begint toe te nemen. Dit heeft geleid tot groei van de containeroverslag in het eerste halfjaar. Of die ontwikkeling ook gaat doorzetten in andere segmenten is mede afhankelijk van het tempo waarmee de Europese industrie aantrekt in de komende maanden. Ondertussen houden wij vast aan onze koers en blijven we investeren en projecten uitvoeren om de energie- en grondstoffentransitie tot een succes te maken en de infrastructuur van het havencomplex verder te verbeteren.ā
Financiƫn
De financiƫle resultaten van Havenbedrijf Rotterdam waren solide in het eerste halfjaar van 2024. De opbrengsten, voornamelijk uit zeehavengelden en huur- en erfpachtopbrengsten namen toe met 23,0 miljoen euro tot 439,6 miljoen euro ten opzichte van het eerste halfjaar 2023. De operationele lasten stegen met 13,3 miljoen euro naar 147,9 miljoen euro. Daarmee steeg het resultaat voor belastingen, rente, afschrijvingen en waardeverminderingen met 9,7 miljoen euro tot 291,7 miljoen euro. Het nettoresultaat steeg met 31,7 miljoen euro tot 148,2 miljoen euro. De grotere stijging van het nettoresultaat wordt veroorzaakt door twee posten uit 2023 voor gezamenlijk 15,3 miljoen euro, die dit jaar niet terugkeren.
Overslag containers en breakbulk
De overslag van containers nam in het eerste halfjaar toe met 4,2% in tonnen tot 67,1 miljoen ton en met 2,2% in TEU tot 6,8 miljoen TEU. In het eerste kwartaal was al een licht herstel van de containeroverslag te zien. Deze trend heeft zich doorgezet in het tweede kwartaal. Dit is een direct gevolg van een stijging in de vraag naar consumptiegoederen. Daarnaast is er sprake van een vervroegd piekseizoen doordat importeurs hun producten eerder dan normaal bestellen vanwege de langere vaartijden en de fluctuerende vaarschemaās. Schepen varen sinds eind 2023, als gevolg van onrust rondom de Rode Zee, niet meer door het Suezkanaal. De containermarkt is zich nog steeds aan het aanpassen aan deze nieuwe situatie. Door de langere vaartijd via Kaap de Goede Hoop zijn er uitdagingen met het vinden van voldoende scheepscapaciteit. Ook hebben wijzigingen in vaarschemaās, een toename van de vraag en slecht weer in AziĆ« gezorgd voor congestie in havens in AziĆ«, het Midden-Oosten en Zuid-Europa.
Piekbelasting
Ondanks dat de congestie in Noordwest-Europa tot nu toe beperkt is, zijn er wel gevolgen voor de operaties in de haven en het achterland. De aankomst van schepen is door de wijzigingen in de schemaās lastiger te plannen. Daarnaast zijn ook de callsizes flink toegenomen sinds het begin van de crisis in de Rode Zee. Hierdoor hebben terminals en achterlandmodaliteiten te maken met piekbelasting, wat leidt tot vertragingen in de afhandeling van de containers.
Het Roll-on Roll-off verkeer (RoRo) is als gevolg van een zwakke Britse economie afgenomen met 4,1% tot 12,8 miljoen ton. Het segment overig stukgoed daalde met 10,5% naar 3,1 miljoen ton. Dit heeft te maken met de containerisatie van stukgoed en het verschuiven van verschillende ladingpakketten naar andere havens.
Energie- en grondstoffentransitie
Er wordt in de haven op dit moment flink gebouwd. De waterstofleiding wordt aangelegd, het COā-transport en -opslagproject Porthos wordt gebouwd en op het eerste conversiepark verrijst de 200MW waterstoffabriek van Shell. Op het tweede conversiepark, dat ruimte biedt voor 1 GW elektrolyse, gaat Zeevonk II een elektrolyser bouwen. Dit consortium van Vattenfall en CIP won de tender voor windpark IJmuiden Ver kavel Beta. De waterstofeconomie lijkt nu echt uit de startblokken gekomen. Tegelijkertijd is er ook tegenwind. Zo is recent bekend gemaakt dat de aanleg van de Delta Rhine Corridor, waar de waterstofleiding richting andere Nederlandse en Duitse industrieclusters deel van uitmaakt, vier jaar later wordt gerealiseerd. Dat zou de energietransitie enorm vertragen. Het is van groot belang dat alles op alles wordt gezet om dit proces te versnellen, met het oog op verduurzaming en de concurrentiepositie van industrieclusters in Nederland en Europa.
Regelgeving
Ook hoge aansluitkosten op het net, hoge elektriciteitsprijzen en regelgeving die remmend werkt voor de energietransitie zorgen voor vertraging. Besluitvorming om te investeren in waterstofproductie blijft nog achter. Er is wel beweging in de regelgeving rond de raffinageroute wat de vraag naar groene waterstof zal stimuleren. Het Havenbedrijf zal, zowel bij het kabinet als op Europees niveau, het belang van een goed investeringsklimaat onder de aandacht blijven brengen. Inmiddels groeit de walstroomcapaciteit in de haven, doen er 4 partijen mee aan het biedproces voor het drijvend zonnepark op de Slufter en worden de mogelijkheden onderzocht voor verdere samenwerking op het gebied van warmte, het gebruik van stoom en het ontwikkelen van duurzaam vliegverkeer door biobrandstoffen en waterstof.
Cyberweerbaarheid
In het huidige tijdperk met toenemende digitale dreiging is weerbaarheid tegen maatschappij-ontwrichtende dreigingen een randvoorwaarde voor het goed functioneren van de nautische en logistieke processen in de haven. In het eerste halfjaar van 2024 zijn belangrijke stappen gezet op het gebied van digitalisering en cyberweerbaarheid. Zo ondersteunt het Havenbedrijf de Vertrouwensketen. Deze publiek-private samenwerking heeft als doel logistieke ketens digitaal weerbaarder te maken, ook tegen criminaliteit en diefstal. Door een nieuwe digitale manier van werken wisselen partijen informatie uit in een gesloten systeem. Het recht om een container op te halen bij de terminal kan daarbij alleen digitaal aan geautoriseerde vervoerders worden doorgegeven. Door de Vertrouwensketen is het niet meer mogelijk om onrechtmatig een container op te halen. De Zeehavenpolitie ziet dat dit door het werken via de Vertrouwensketen ook daadwerkelijk niet meer gebeurt. Inmiddels verloopt 43% van alle importcontainers via de Vertrouwensketen. Alle importcontainers uit Latijns-Amerika en Noord-Amerika maken sinds dit jaar onderdeel uit van deze werkwijze. Nu wordt gewerkt aan verdere uitbreiding naar andere vaargebieden.
Quantumnetwerk-verbinding
Ook slaagde een consortium van Havenbedrijf Rotterdam, Q*Bird, Single Quantum, Cisco, Eurofiber, Portbase, Intermax en InnovationQuarter er in mei van dit jaar in om als eerste ter wereld een schaalbare quantumnetwerk-verbinding aan te leggen in de haven van Rotterdam. In een proefopstelling is de beveiliging van gevoelige informatie door het gebruik van quantumtechnologie succesvol gebleken. Dit nieuwe communicatiesysteem kan in de toekomst de veiligheid van de tienduizenden zeeschepen, die de haven jaarlijks bezoeken, verbeteren en ook het economische verkeer dat daaruit voortvloeit beter beveiligen tegen de dreiging van quantumcomputers. Op dit moment zijn er twee eindpunten bij Portbase en het Havenbedrijf verbonden met de centrale hub van het quantumnetwerk. Nu de proef geslaagd is, zullen in de loop van dit jaar nieuwe eindpunten bij de douane en een aantal nautische dienstverleners in de haven worden aangesloten op de centrale hub.
Vooruitblik
Over het gehele jaar wordt een lichte stijging van het overslagvolume verwacht. De toegenomen containervolumes zijn daar een voorbode van. Verder zijn opgebouwde voorraden in andere segmenten afgebouwd en lijkt de Europese industriƫle productie voorzichtig aan te trekken door de lagere energieprijzen.
De energie- en grondstoffentransitie zijn op dit moment de grootste uitdagingen waar de Europese havens voor staan. Havens en industrie in Noordwest-Europa trekken daarom steeds vaker samen op om een duurzame toekomst voor de Europese industrie en samenleving veilig te stellen.
In de omslag van fossiele naar hernieuwbare energie spelen uitdagingen rond stikstof, netcongestie en vergunningsverlening momenteel een belemmerende rol. Ook voorspelbare en competitieve marktomstandigheden voor investeringen in de verduurzaming van de industrie en de beschikbaarheid van voldoende grondstoffen zijn voor een succesvolle transitie cruciaal. Daarom is de komende jaren stabiel beleid en forse stimulering van groene energie en een circulaire economie nodig, zowel vanuit Den Haag als Brussel.
U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?