Geoptimaliseerde Renault T480 Turbo Compound getest
Vanuit Renault trucks Frankrijk krijgt het team de Renault T480 TC aangeboden om de nieuwe 13l Turbo Compound motor te testen. De 13l motor is geen onbekende, en doet zijn werk in Volvo-trucks. Inmiddels heeft dus ook Renault de motor nu beschikbaar voor haar vrachtwagens. Renault Trucks heeft de motor dusdanig verbeterd dat tot wel 10% brandstof bespaard kan worden, aldus de fabrikant.
Meten
Het team rijdt de truck samen met Jeroen Glaap, testchauffeur bij Renault Trucks Nederland. Maar voordat samen de nieuwe route wordt afgelegd, is het de eerste dag vooral kennis maken met de Renault en foto’s maken. Verder worden alle wielstanden gecontroleerd, door het voertuig en de oplegger met uitlijnapparatuur op te meten.
Testroute
Op dag twee is het testen geblazen en vertrekt het team vroeg richting Rhenen. Net na Ouwehands Dierenpark is er een mooie afdaling van zo’n 7%, waar de motorrem eens kan worden uitgeprobeerd. De combinatie van 39.921 kg wordt keurig afgeremd, waarna de route verder gaat, langs rotondes en verkeerslichten richting de A50. Op dit traject is het de kunst om de combinatie zo veel mogelijk te laten rollen voor een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik. Halverwege de A50 zit een mooi stukje vals plat. Daar laat de Turbo Compound motor zijn prestaties zien. Moeiteloos klimt de Renault op de cruise control richting de A1. De route loopt nu tot het einde van deze snelweg, waar het met een lange bocht richting Almelo gaat. Net voor Wierden nemen we vervolgens de afslag naar de N36.
Via een gedeelte provinciale weg voert de testroute richting De Lichtmis. Ook op dit traject is het proberen de Renault zo lang mogelijk te laten rollen. Aangekomen bij De Lichtmis, parkeren we de opvallende combinatie tussen die van de collega-chauffeurs. De verbruiksmeter geeft tot dan toe een veelbelovend cijfer weer: zo rond de 20 liter op de 100 km.
Na de lunch gaat het richting Zwolle over de A28. Via de A50 en een stukje A12, waar we met de combinatie nog in de file terechtkomen, vervolgen we de route terug richting Dreumel. Daar gearriveerd, staat er 318,43 km op de klok en is er inclusief file een totaalverbruik van 71,074 liter diesel. Dat levert een prachtig verbruikscijfer op van 1 op 4,48.
Onnodig veel wrijving
Ook de wielstanden van de oplegger zijn verrassend te noemen. Wetende dat 50% van de rolweerstand uit de oplegger komt, dan is het opvallend dat deze ‘geoptimaliseerde’ oplegger veel verbeterpunten laat zien. Alle assen onder de oplegger staan scheef ‘de weg op’ afgesteld. Dit gebeurde vroeger, omdat wegen toen naar de bermkant scheef afliepen. Door de assen dan scheef onder de oplegger te zetten, loopt de oplegger op het oog recht achter de trekker. Tegenwoordig zijn de snelwegen allemaal recht en zorgt deze instelling van de assen ervoor dat de oplegger onnodig veel wrijving veroorzaakt. De grootste boosdoener van deze oplegger is het wiel rechtsachter. Door de totale sporing van 1,1 mm in combinatie met de scheefstand van 2,6 mm/m, is dit de band die de meeste weerstand biedt en het hardste slijt. Dit was ook goed zichtbaar toen de we de zijschotten open deden om onze apparatuur te monteren.
Conclusie
De Renault is een fijne truck om mee te rijden en de motor is lekker zuinig, zo blijkt tijdens onze ronde. Het kost weinig moeite om dit verbruikscijfer te realiseren. Met name voor het binnenland werk is deze T-variant uiterst geschikt. De redelijk lage instap en het zicht naar voren is goed. De camerasystemen mis je niet. Verder doet de dode-hoekcamera zijn werk prima. Ook het verblijf in de cabine is goed te noemen. Daar een nachtje slapen, is geen probleem. Er is voldoende opbergruimte. Zelfs is er plaats voor een hangmat om in te zitten voor het slapen gaan.
Het rijden op de cruise control in combinatie met alle andere hulpsystemen zorgt voor een comfortabele besturing van deze Renault. Door op het juiste moment de systemen uit te schakelen en vervolgens zo snel als mogelijk weer in te schakelen, kun je echt zuinig en relaxt rijden met deze combinatie van bijna 40 ton.
Ten slotte is ook de zitpositie achter het stuur goed. Mede door de vele verstelmogelijkheden van het stuur kun je relaxt je werk uitvoeren. De stuurverstelling is te bedienen met een knop op de vloer, waarna de truck gestart wordt met een startknop op het dashboard. Wel mag er nog worden nagedacht over een handige opbergmogelijkheid voor de sleutel. Want waar leg je die nu neer? Al met al -na een optimale uitlijnbeurt- is het geen straf om met deze Renault op pad te worden gestuurd.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Onnodig veel wrijving
Ook de wielstanden van de oplegger zijn verrassend te noemen. Wetende dat 50% van de rolweerstand uit de oplegger komt, dan is het opvallend dat deze ‘geoptimaliseerde’ oplegger veel verbeterpunten laat zien. Alle assen onder de oplegger staan scheef ‘de weg op’ afgesteld. Dit gebeurde vroeger, omdat wegen toen naar de bermkant scheef afliepen. Door de assen dan scheef onder de oplegger te zetten, loopt de oplegger op het oog recht achter de trekker. Tegenwoordig zijn de snelwegen allemaal recht en zorgt deze instelling van de assen ervoor dat de oplegger onnodig veel wrijving veroorzaakt. De grootste boosdoener van deze oplegger is het wiel rechtsachter. Door de totale sporing van 1,1 mm in combinatie met de scheefstand van 2,6 mm/m, is dit de band die de meeste weerstand biedt en het hardste slijt. Dit was ook goed zichtbaar toen de we de zijschotten open deden om onze apparatuur te monteren.
Conclusie
De Renault is een fijne truck om mee te rijden en de motor is lekker zuinig, zo blijkt tijdens onze ronde. Het kost weinig moeite om dit verbruikscijfer te realiseren. Met name voor het binnenland werk is deze T-variant uiterst geschikt. De redelijk lage instap en het zicht naar voren is goed. De camerasystemen mis je niet. Verder doet de dode-hoekcamera zijn werk prima. Ook het verblijf in de cabine is goed te noemen. Daar een nachtje slapen, is geen probleem. Er is voldoende opbergruimte. Zelfs is er plaats voor een hangmat om in te zitten voor het slapen gaan.
Het rijden op de cruise control in combinatie met alle andere hulpsystemen zorgt voor een comfortabele besturing van deze Renault. Door op het juiste moment de systemen uit te schakelen en vervolgens zo snel als mogelijk weer in te schakelen, kun je echt zuinig en relaxt rijden met deze combinatie van bijna 40 ton.
Ten slotte is ook de zitpositie achter het stuur goed. Mede door de vele verstelmogelijkheden van het stuur kun je relaxt je werk uitvoeren. De stuurverstelling is te bedienen met een knop op de vloer, waarna de truck gestart wordt met een startknop op het dashboard. Wel mag er nog worden nagedacht over een handige opbergmogelijkheid voor de sleutel. Want waar leg je die nu neer? Al met al -na een optimale uitlijnbeurt- is het geen straf om met deze Renault op pad te worden gestuurd.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Uitlijnen
Nieuw tijdens de testdagen is zoals gezegd het testen van de rolweerstand van de combinatie. Dit gebeurt door alle wielstanden op te meten. Een juiste uitlijning zorgt voor een lagere rolweerstand en dus ook voor minder brandstofverbruik. En vergeet daarbij ook het overmatig slijten van de banden niet. Dit zorgt niet alleen voor hogere kosten, maar ook voor het nodige ongemak voor chauffeurs.
De Renault die wij testen, is zoals vanuit Renault Trucks aangeeft ‘volledig geoptimaliseerd’. Dat maakte ondergetekende erg nieuwsgierig naar de uitlijning van dit voertuig. Op dag één is de complete combinatie daarom opgemeten en is aan de afstelling/uitlijning niks veranderd. Dit omdat het een voertuig van de fabriek is waaraan niets mag worden aangepast.
Uitlijnresultaten trekker
Verrassend genoeg wordt tijdens de metingen duidelijk dat deze truck niet echt is geoptimaliseerd. Er is nog verbetering te behalen in de uitlijning van de vooras. Wat opvalt is de totale sporing (1,4 mm) van de vooras. Die is aan de hoge kant. De stuurhuismiddenstand (2,9 mm) staat ook niet netjes in het midden. Deze wielstanden zullen op termijn een hoge bandenslijtage laten zien aan de rechter buitenkant van het rechter voorwiel. Ook trekt het voertuig naar rechts, wat continu gecorrigeerd moet worden door de chauffeur. Dit hebben we tijdens het rijden van de route ook goed kunnen waarnemen. De achteras daarentegen staat keurig op de juiste wijze onder het voertuig.
Onnodig veel wrijving
Ook de wielstanden van de oplegger zijn verrassend te noemen. Wetende dat 50% van de rolweerstand uit de oplegger komt, dan is het opvallend dat deze ‘geoptimaliseerde’ oplegger veel verbeterpunten laat zien. Alle assen onder de oplegger staan scheef ‘de weg op’ afgesteld. Dit gebeurde vroeger, omdat wegen toen naar de bermkant scheef afliepen. Door de assen dan scheef onder de oplegger te zetten, loopt de oplegger op het oog recht achter de trekker. Tegenwoordig zijn de snelwegen allemaal recht en zorgt deze instelling van de assen ervoor dat de oplegger onnodig veel wrijving veroorzaakt. De grootste boosdoener van deze oplegger is het wiel rechtsachter. Door de totale sporing van 1,1 mm in combinatie met de scheefstand van 2,6 mm/m, is dit de band die de meeste weerstand biedt en het hardste slijt. Dit was ook goed zichtbaar toen de we de zijschotten open deden om onze apparatuur te monteren.
Conclusie
De Renault is een fijne truck om mee te rijden en de motor is lekker zuinig, zo blijkt tijdens onze ronde. Het kost weinig moeite om dit verbruikscijfer te realiseren. Met name voor het binnenland werk is deze T-variant uiterst geschikt. De redelijk lage instap en het zicht naar voren is goed. De camerasystemen mis je niet. Verder doet de dode-hoekcamera zijn werk prima. Ook het verblijf in de cabine is goed te noemen. Daar een nachtje slapen, is geen probleem. Er is voldoende opbergruimte. Zelfs is er plaats voor een hangmat om in te zitten voor het slapen gaan.
Het rijden op de cruise control in combinatie met alle andere hulpsystemen zorgt voor een comfortabele besturing van deze Renault. Door op het juiste moment de systemen uit te schakelen en vervolgens zo snel als mogelijk weer in te schakelen, kun je echt zuinig en relaxt rijden met deze combinatie van bijna 40 ton.
Ten slotte is ook de zitpositie achter het stuur goed. Mede door de vele verstelmogelijkheden van het stuur kun je relaxt je werk uitvoeren. De stuurverstelling is te bedienen met een knop op de vloer, waarna de truck gestart wordt met een startknop op het dashboard. Wel mag er nog worden nagedacht over een handige opbergmogelijkheid voor de sleutel. Want waar leg je die nu neer? Al met al -na een optimale uitlijnbeurt- is het geen straf om met deze Renault op pad te worden gestuurd.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Veiligheid
Zoals verwacht mag worden, is de Renault uitgerust met alle verplichte veiligheidssystemen. De Renault die wordt getest, heeft nog gewone spiegels. Wel is er een dodehoekcamera gemonteerd op de hoek van de cabine. Wat tijdens het rijden opvalt, is dat de voorruit door zijn bolling goed zicht geeft en een kleine dode hoek heeft. Dit zal ook komen, omdat deze Renault over een lagere cabine beschikt.
Uitlijnen
Nieuw tijdens de testdagen is zoals gezegd het testen van de rolweerstand van de combinatie. Dit gebeurt door alle wielstanden op te meten. Een juiste uitlijning zorgt voor een lagere rolweerstand en dus ook voor minder brandstofverbruik. En vergeet daarbij ook het overmatig slijten van de banden niet. Dit zorgt niet alleen voor hogere kosten, maar ook voor het nodige ongemak voor chauffeurs.
De Renault die wij testen, is zoals vanuit Renault Trucks aangeeft ‘volledig geoptimaliseerd’. Dat maakte ondergetekende erg nieuwsgierig naar de uitlijning van dit voertuig. Op dag één is de complete combinatie daarom opgemeten en is aan de afstelling/uitlijning niks veranderd. Dit omdat het een voertuig van de fabriek is waaraan niets mag worden aangepast.
Uitlijnresultaten trekker
Verrassend genoeg wordt tijdens de metingen duidelijk dat deze truck niet echt is geoptimaliseerd. Er is nog verbetering te behalen in de uitlijning van de vooras. Wat opvalt is de totale sporing (1,4 mm) van de vooras. Die is aan de hoge kant. De stuurhuismiddenstand (2,9 mm) staat ook niet netjes in het midden. Deze wielstanden zullen op termijn een hoge bandenslijtage laten zien aan de rechter buitenkant van het rechter voorwiel. Ook trekt het voertuig naar rechts, wat continu gecorrigeerd moet worden door de chauffeur. Dit hebben we tijdens het rijden van de route ook goed kunnen waarnemen. De achteras daarentegen staat keurig op de juiste wijze onder het voertuig.
Onnodig veel wrijving
Ook de wielstanden van de oplegger zijn verrassend te noemen. Wetende dat 50% van de rolweerstand uit de oplegger komt, dan is het opvallend dat deze ‘geoptimaliseerde’ oplegger veel verbeterpunten laat zien. Alle assen onder de oplegger staan scheef ‘de weg op’ afgesteld. Dit gebeurde vroeger, omdat wegen toen naar de bermkant scheef afliepen. Door de assen dan scheef onder de oplegger te zetten, loopt de oplegger op het oog recht achter de trekker. Tegenwoordig zijn de snelwegen allemaal recht en zorgt deze instelling van de assen ervoor dat de oplegger onnodig veel wrijving veroorzaakt. De grootste boosdoener van deze oplegger is het wiel rechtsachter. Door de totale sporing van 1,1 mm in combinatie met de scheefstand van 2,6 mm/m, is dit de band die de meeste weerstand biedt en het hardste slijt. Dit was ook goed zichtbaar toen de we de zijschotten open deden om onze apparatuur te monteren.
Conclusie
De Renault is een fijne truck om mee te rijden en de motor is lekker zuinig, zo blijkt tijdens onze ronde. Het kost weinig moeite om dit verbruikscijfer te realiseren. Met name voor het binnenland werk is deze T-variant uiterst geschikt. De redelijk lage instap en het zicht naar voren is goed. De camerasystemen mis je niet. Verder doet de dode-hoekcamera zijn werk prima. Ook het verblijf in de cabine is goed te noemen. Daar een nachtje slapen, is geen probleem. Er is voldoende opbergruimte. Zelfs is er plaats voor een hangmat om in te zitten voor het slapen gaan.
Het rijden op de cruise control in combinatie met alle andere hulpsystemen zorgt voor een comfortabele besturing van deze Renault. Door op het juiste moment de systemen uit te schakelen en vervolgens zo snel als mogelijk weer in te schakelen, kun je echt zuinig en relaxt rijden met deze combinatie van bijna 40 ton.
Ten slotte is ook de zitpositie achter het stuur goed. Mede door de vele verstelmogelijkheden van het stuur kun je relaxt je werk uitvoeren. De stuurverstelling is te bedienen met een knop op de vloer, waarna de truck gestart wordt met een startknop op het dashboard. Wel mag er nog worden nagedacht over een handige opbergmogelijkheid voor de sleutel. Want waar leg je die nu neer? Al met al -na een optimale uitlijnbeurt- is het geen straf om met deze Renault op pad te worden gestuurd.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Veiligheid
Zoals verwacht mag worden, is de Renault uitgerust met alle verplichte veiligheidssystemen. De Renault die wordt getest, heeft nog gewone spiegels. Wel is er een dodehoekcamera gemonteerd op de hoek van de cabine. Wat tijdens het rijden opvalt, is dat de voorruit door zijn bolling goed zicht geeft en een kleine dode hoek heeft. Dit zal ook komen, omdat deze Renault over een lagere cabine beschikt.
Uitlijnen
Nieuw tijdens de testdagen is zoals gezegd het testen van de rolweerstand van de combinatie. Dit gebeurt door alle wielstanden op te meten. Een juiste uitlijning zorgt voor een lagere rolweerstand en dus ook voor minder brandstofverbruik. En vergeet daarbij ook het overmatig slijten van de banden niet. Dit zorgt niet alleen voor hogere kosten, maar ook voor het nodige ongemak voor chauffeurs.
De Renault die wij testen, is zoals vanuit Renault Trucks aangeeft ‘volledig geoptimaliseerd’. Dat maakte ondergetekende erg nieuwsgierig naar de uitlijning van dit voertuig. Op dag één is de complete combinatie daarom opgemeten en is aan de afstelling/uitlijning niks veranderd. Dit omdat het een voertuig van de fabriek is waaraan niets mag worden aangepast.
Uitlijnresultaten trekker
Verrassend genoeg wordt tijdens de metingen duidelijk dat deze truck niet echt is geoptimaliseerd. Er is nog verbetering te behalen in de uitlijning van de vooras. Wat opvalt is de totale sporing (1,4 mm) van de vooras. Die is aan de hoge kant. De stuurhuismiddenstand (2,9 mm) staat ook niet netjes in het midden. Deze wielstanden zullen op termijn een hoge bandenslijtage laten zien aan de rechter buitenkant van het rechter voorwiel. Ook trekt het voertuig naar rechts, wat continu gecorrigeerd moet worden door de chauffeur. Dit hebben we tijdens het rijden van de route ook goed kunnen waarnemen. De achteras daarentegen staat keurig op de juiste wijze onder het voertuig.
Onnodig veel wrijving
Ook de wielstanden van de oplegger zijn verrassend te noemen. Wetende dat 50% van de rolweerstand uit de oplegger komt, dan is het opvallend dat deze ‘geoptimaliseerde’ oplegger veel verbeterpunten laat zien. Alle assen onder de oplegger staan scheef ‘de weg op’ afgesteld. Dit gebeurde vroeger, omdat wegen toen naar de bermkant scheef afliepen. Door de assen dan scheef onder de oplegger te zetten, loopt de oplegger op het oog recht achter de trekker. Tegenwoordig zijn de snelwegen allemaal recht en zorgt deze instelling van de assen ervoor dat de oplegger onnodig veel wrijving veroorzaakt. De grootste boosdoener van deze oplegger is het wiel rechtsachter. Door de totale sporing van 1,1 mm in combinatie met de scheefstand van 2,6 mm/m, is dit de band die de meeste weerstand biedt en het hardste slijt. Dit was ook goed zichtbaar toen de we de zijschotten open deden om onze apparatuur te monteren.
Conclusie
De Renault is een fijne truck om mee te rijden en de motor is lekker zuinig, zo blijkt tijdens onze ronde. Het kost weinig moeite om dit verbruikscijfer te realiseren. Met name voor het binnenland werk is deze T-variant uiterst geschikt. De redelijk lage instap en het zicht naar voren is goed. De camerasystemen mis je niet. Verder doet de dode-hoekcamera zijn werk prima. Ook het verblijf in de cabine is goed te noemen. Daar een nachtje slapen, is geen probleem. Er is voldoende opbergruimte. Zelfs is er plaats voor een hangmat om in te zitten voor het slapen gaan.
Het rijden op de cruise control in combinatie met alle andere hulpsystemen zorgt voor een comfortabele besturing van deze Renault. Door op het juiste moment de systemen uit te schakelen en vervolgens zo snel als mogelijk weer in te schakelen, kun je echt zuinig en relaxt rijden met deze combinatie van bijna 40 ton.
Ten slotte is ook de zitpositie achter het stuur goed. Mede door de vele verstelmogelijkheden van het stuur kun je relaxt je werk uitvoeren. De stuurverstelling is te bedienen met een knop op de vloer, waarna de truck gestart wordt met een startknop op het dashboard. Wel mag er nog worden nagedacht over een handige opbergmogelijkheid voor de sleutel. Want waar leg je die nu neer? Al met al -na een optimale uitlijnbeurt- is het geen straf om met deze Renault op pad te worden gestuurd.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Motorvermogen
Renault heeft niet alleen de motor geoptimaliseerd om het brandstofverbruik te verminderen, maar ook de software die chauffeur helpt, zoals opticruise, optivision, optibrake en optiroll is aangepast. Een andere verbetering is het zogenoemde pulse & glide.
Het doel van pulse & glide is om de motor zo efficiënt mogelijk te gebruiken, om het brandstofverbruik te verminderen. De voertuigsnelheid evolueert soepel rond de ingestelde snelheid (+/- 2 km/h) met een versnelling van 0,2 km/h/s. Door deze regeling verbruikt de Renault minder brandstof dan wanneer constant gereden wordt. Als je onderweg bent met de truck zie je het aan de snelheidsindicator, maar je voelt er niks van.
Handigheidjes cabine
De T 480 Renault-truck die getest wordt, is een zogenoemde fleet-uitvoering, zonder koelkast maar wel met stand-airco. Het is comfortabel verblijven in de cabine. Renault heeft een paar aanpassingen gedaan zoals:
-een handige telefoonhouder, waarbij door middel van een verschuifbare magnetische steun alle telefoons in de houder passen. De telefoon is goed af te lezen en zit binnen handbereik;
-een functioneel bovenbed dat tegen de achterwand kan worden opgeborgen. In een handomdraai is er een bagagebak van te maken;
-een nieuw comfortabel matras op het onderste bed. Een handige tool is daarbij de hangmat die aan beide zijden van het onderbed bevestigd kan worden.
-comfort achter het stuur. De stuurkolom is in vele standen te verstellen.
Veiligheid
Zoals verwacht mag worden, is de Renault uitgerust met alle verplichte veiligheidssystemen. De Renault die wordt getest, heeft nog gewone spiegels. Wel is er een dodehoekcamera gemonteerd op de hoek van de cabine. Wat tijdens het rijden opvalt, is dat de voorruit door zijn bolling goed zicht geeft en een kleine dode hoek heeft. Dit zal ook komen, omdat deze Renault over een lagere cabine beschikt.
Uitlijnen
Nieuw tijdens de testdagen is zoals gezegd het testen van de rolweerstand van de combinatie. Dit gebeurt door alle wielstanden op te meten. Een juiste uitlijning zorgt voor een lagere rolweerstand en dus ook voor minder brandstofverbruik. En vergeet daarbij ook het overmatig slijten van de banden niet. Dit zorgt niet alleen voor hogere kosten, maar ook voor het nodige ongemak voor chauffeurs.
De Renault die wij testen, is zoals vanuit Renault Trucks aangeeft ‘volledig geoptimaliseerd’. Dat maakte ondergetekende erg nieuwsgierig naar de uitlijning van dit voertuig. Op dag één is de complete combinatie daarom opgemeten en is aan de afstelling/uitlijning niks veranderd. Dit omdat het een voertuig van de fabriek is waaraan niets mag worden aangepast.
Uitlijnresultaten trekker
Verrassend genoeg wordt tijdens de metingen duidelijk dat deze truck niet echt is geoptimaliseerd. Er is nog verbetering te behalen in de uitlijning van de vooras. Wat opvalt is de totale sporing (1,4 mm) van de vooras. Die is aan de hoge kant. De stuurhuismiddenstand (2,9 mm) staat ook niet netjes in het midden. Deze wielstanden zullen op termijn een hoge bandenslijtage laten zien aan de rechter buitenkant van het rechter voorwiel. Ook trekt het voertuig naar rechts, wat continu gecorrigeerd moet worden door de chauffeur. Dit hebben we tijdens het rijden van de route ook goed kunnen waarnemen. De achteras daarentegen staat keurig op de juiste wijze onder het voertuig.
Feiten op een rij:
· Voertuig weegt totaal 39.921 kg
· Totaal aantal gereden kilometers: 318,43 km
· Totaal aantal verbruikte liters diesel: 71,074 l
· Totaal verbruik op deze route: 22,32 l/100km (1:4,48)
· Actuele prijs diesel op 1 juni 2023: 1,365 euro
· Totale dieselkosten voor deze rit: 434,66 euro
· Kosten per kilometer: 1,365 euro
Onnodig veel wrijving
Ook de wielstanden van de oplegger zijn verrassend te noemen. Wetende dat 50% van de rolweerstand uit de oplegger komt, dan is het opvallend dat deze ‘geoptimaliseerde’ oplegger veel verbeterpunten laat zien. Alle assen onder de oplegger staan scheef ‘de weg op’ afgesteld. Dit gebeurde vroeger, omdat wegen toen naar de bermkant scheef afliepen. Door de assen dan scheef onder de oplegger te zetten, loopt de oplegger op het oog recht achter de trekker. Tegenwoordig zijn de snelwegen allemaal recht en zorgt deze instelling van de assen ervoor dat de oplegger onnodig veel wrijving veroorzaakt. De grootste boosdoener van deze oplegger is het wiel rechtsachter. Door de totale sporing van 1,1 mm in combinatie met de scheefstand van 2,6 mm/m, is dit de band die de meeste weerstand biedt en het hardste slijt. Dit was ook goed zichtbaar toen de we de zijschotten open deden om onze apparatuur te monteren.
Conclusie
De Renault is een fijne truck om mee te rijden en de motor is lekker zuinig, zo blijkt tijdens onze ronde. Het kost weinig moeite om dit verbruikscijfer te realiseren. Met name voor het binnenland werk is deze T-variant uiterst geschikt. De redelijk lage instap en het zicht naar voren is goed. De camerasystemen mis je niet. Verder doet de dode-hoekcamera zijn werk prima. Ook het verblijf in de cabine is goed te noemen. Daar een nachtje slapen, is geen probleem. Er is voldoende opbergruimte. Zelfs is er plaats voor een hangmat om in te zitten voor het slapen gaan.
Het rijden op de cruise control in combinatie met alle andere hulpsystemen zorgt voor een comfortabele besturing van deze Renault. Door op het juiste moment de systemen uit te schakelen en vervolgens zo snel als mogelijk weer in te schakelen, kun je echt zuinig en relaxt rijden met deze combinatie van bijna 40 ton.
Ten slotte is ook de zitpositie achter het stuur goed. Mede door de vele verstelmogelijkheden van het stuur kun je relaxt je werk uitvoeren. De stuurverstelling is te bedienen met een knop op de vloer, waarna de truck gestart wordt met een startknop op het dashboard. Wel mag er nog worden nagedacht over een handige opbergmogelijkheid voor de sleutel. Want waar leg je die nu neer? Al met al -na een optimale uitlijnbeurt- is het geen straf om met deze Renault op pad te worden gestuurd.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Extra besparing
Nog eens 6% brandstofbesparing is toe te rekenen aan de turbo compound-module, de smart torque-control en langere achterasoverbrenging. Rijden met turbo compound betekent dat je allereerst warmte opvangt die anders verloren zou gaan, de turboverbinding uitlaatemissies vervolgens omzet in mechanische energie en deze tot slot teruglevert aan de krukas als koppel. Dit proces maakt hogere koppels mogelijk bij lage motortoeren, waardoor brandstof wordt bespaard zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties.
De smart torque-control zorgt voor het gewenste koppel wanneer je het nodig hebt. Het bepaalt automatisch het optimale motorkoppelniveau op basis van het totaalgewicht (GCW) en de hellingshoek van de weg. Daarbij is er
koppelbegrenzing bij het rijden met het pedaal en hill torque bij het rijden op cruise control.
Langere achterasoverbrenging met langere achterasreducties (2.31/2.17 /2.06) is mogelijk dankzij hoog koppel, geleverd door de turbo compound.
Dit voor de juiste balans tussen rijcomfort en brandstofbesparing.
Motorvermogen
Renault heeft niet alleen de motor geoptimaliseerd om het brandstofverbruik te verminderen, maar ook de software die chauffeur helpt, zoals opticruise, optivision, optibrake en optiroll is aangepast. Een andere verbetering is het zogenoemde pulse & glide.
Het doel van pulse & glide is om de motor zo efficiënt mogelijk te gebruiken, om het brandstofverbruik te verminderen. De voertuigsnelheid evolueert soepel rond de ingestelde snelheid (+/- 2 km/h) met een versnelling van 0,2 km/h/s. Door deze regeling verbruikt de Renault minder brandstof dan wanneer constant gereden wordt. Als je onderweg bent met de truck zie je het aan de snelheidsindicator, maar je voelt er niks van.
Handigheidjes cabine
De T 480 Renault-truck die getest wordt, is een zogenoemde fleet-uitvoering, zonder koelkast maar wel met stand-airco. Het is comfortabel verblijven in de cabine. Renault heeft een paar aanpassingen gedaan zoals:
-een handige telefoonhouder, waarbij door middel van een verschuifbare magnetische steun alle telefoons in de houder passen. De telefoon is goed af te lezen en zit binnen handbereik;
-een functioneel bovenbed dat tegen de achterwand kan worden opgeborgen. In een handomdraai is er een bagagebak van te maken;
-een nieuw comfortabel matras op het onderste bed. Een handige tool is daarbij de hangmat die aan beide zijden van het onderbed bevestigd kan worden.
-comfort achter het stuur. De stuurkolom is in vele standen te verstellen.
Veiligheid
Zoals verwacht mag worden, is de Renault uitgerust met alle verplichte veiligheidssystemen. De Renault die wordt getest, heeft nog gewone spiegels. Wel is er een dodehoekcamera gemonteerd op de hoek van de cabine. Wat tijdens het rijden opvalt, is dat de voorruit door zijn bolling goed zicht geeft en een kleine dode hoek heeft. Dit zal ook komen, omdat deze Renault over een lagere cabine beschikt.
Uitlijnen
Nieuw tijdens de testdagen is zoals gezegd het testen van de rolweerstand van de combinatie. Dit gebeurt door alle wielstanden op te meten. Een juiste uitlijning zorgt voor een lagere rolweerstand en dus ook voor minder brandstofverbruik. En vergeet daarbij ook het overmatig slijten van de banden niet. Dit zorgt niet alleen voor hogere kosten, maar ook voor het nodige ongemak voor chauffeurs.
De Renault die wij testen, is zoals vanuit Renault Trucks aangeeft ‘volledig geoptimaliseerd’. Dat maakte ondergetekende erg nieuwsgierig naar de uitlijning van dit voertuig. Op dag één is de complete combinatie daarom opgemeten en is aan de afstelling/uitlijning niks veranderd. Dit omdat het een voertuig van de fabriek is waaraan niets mag worden aangepast.
Uitlijnresultaten trekker
Verrassend genoeg wordt tijdens de metingen duidelijk dat deze truck niet echt is geoptimaliseerd. Er is nog verbetering te behalen in de uitlijning van de vooras. Wat opvalt is de totale sporing (1,4 mm) van de vooras. Die is aan de hoge kant. De stuurhuismiddenstand (2,9 mm) staat ook niet netjes in het midden. Deze wielstanden zullen op termijn een hoge bandenslijtage laten zien aan de rechter buitenkant van het rechter voorwiel. Ook trekt het voertuig naar rechts, wat continu gecorrigeerd moet worden door de chauffeur. Dit hebben we tijdens het rijden van de route ook goed kunnen waarnemen. De achteras daarentegen staat keurig op de juiste wijze onder het voertuig.
Feiten op een rij:
· Voertuig weegt totaal 39.921 kg
· Totaal aantal gereden kilometers: 318,43 km
· Totaal aantal verbruikte liters diesel: 71,074 l
· Totaal verbruik op deze route: 22,32 l/100km (1:4,48)
· Actuele prijs diesel op 1 juni 2023: 1,365 euro
· Totale dieselkosten voor deze rit: 434,66 euro
· Kosten per kilometer: 1,365 euro
Onnodig veel wrijving
Ook de wielstanden van de oplegger zijn verrassend te noemen. Wetende dat 50% van de rolweerstand uit de oplegger komt, dan is het opvallend dat deze ‘geoptimaliseerde’ oplegger veel verbeterpunten laat zien. Alle assen onder de oplegger staan scheef ‘de weg op’ afgesteld. Dit gebeurde vroeger, omdat wegen toen naar de bermkant scheef afliepen. Door de assen dan scheef onder de oplegger te zetten, loopt de oplegger op het oog recht achter de trekker. Tegenwoordig zijn de snelwegen allemaal recht en zorgt deze instelling van de assen ervoor dat de oplegger onnodig veel wrijving veroorzaakt. De grootste boosdoener van deze oplegger is het wiel rechtsachter. Door de totale sporing van 1,1 mm in combinatie met de scheefstand van 2,6 mm/m, is dit de band die de meeste weerstand biedt en het hardste slijt. Dit was ook goed zichtbaar toen de we de zijschotten open deden om onze apparatuur te monteren.
Conclusie
De Renault is een fijne truck om mee te rijden en de motor is lekker zuinig, zo blijkt tijdens onze ronde. Het kost weinig moeite om dit verbruikscijfer te realiseren. Met name voor het binnenland werk is deze T-variant uiterst geschikt. De redelijk lage instap en het zicht naar voren is goed. De camerasystemen mis je niet. Verder doet de dode-hoekcamera zijn werk prima. Ook het verblijf in de cabine is goed te noemen. Daar een nachtje slapen, is geen probleem. Er is voldoende opbergruimte. Zelfs is er plaats voor een hangmat om in te zitten voor het slapen gaan.
Het rijden op de cruise control in combinatie met alle andere hulpsystemen zorgt voor een comfortabele besturing van deze Renault. Door op het juiste moment de systemen uit te schakelen en vervolgens zo snel als mogelijk weer in te schakelen, kun je echt zuinig en relaxt rijden met deze combinatie van bijna 40 ton.
Ten slotte is ook de zitpositie achter het stuur goed. Mede door de vele verstelmogelijkheden van het stuur kun je relaxt je werk uitvoeren. De stuurverstelling is te bedienen met een knop op de vloer, waarna de truck gestart wordt met een startknop op het dashboard. Wel mag er nog worden nagedacht over een handige opbergmogelijkheid voor de sleutel. Want waar leg je die nu neer? Al met al -na een optimale uitlijnbeurt- is het geen straf om met deze Renault op pad te worden gestuurd.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Technische specificaties
De Turbo Compound motor, zoals al gezegd al bekend uit het Volvo-programma, is door Renault verder geoptimaliseerd. De diverse aanpassingen leveren zo hun eigen bijdrage aan een verbeterd brandstofverbruik.
Zo’n 4% brandstofbesparing wordt gerealiseerd door:
-de verbeterde verbranding in de motor en verminderde interne motorverliezen;
– het zogenoemde wave piston design. Dit leidt vlammen in de verbrandingskamer om om alle beschikbare zuurstof te gebruiken voor een schonere en completere verbranding dan standaard dieselzuigers;
-een hogere compressieverhouding 18:1 (17:1 DTI) & piekcilinderdruk 220 bar (210 DTI);
– een injectiesysteem, aangepast aan verbrandingsverbeteringen, voor een betere injectieprecisie.
Lees ook: Marktleider Renault verwacht opkomst concurrentie
Extra besparing
Nog eens 6% brandstofbesparing is toe te rekenen aan de turbo compound-module, de smart torque-control en langere achterasoverbrenging. Rijden met turbo compound betekent dat je allereerst warmte opvangt die anders verloren zou gaan, de turboverbinding uitlaatemissies vervolgens omzet in mechanische energie en deze tot slot teruglevert aan de krukas als koppel. Dit proces maakt hogere koppels mogelijk bij lage motortoeren, waardoor brandstof wordt bespaard zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties.
De smart torque-control zorgt voor het gewenste koppel wanneer je het nodig hebt. Het bepaalt automatisch het optimale motorkoppelniveau op basis van het totaalgewicht (GCW) en de hellingshoek van de weg. Daarbij is er
koppelbegrenzing bij het rijden met het pedaal en hill torque bij het rijden op cruise control.
Langere achterasoverbrenging met langere achterasreducties (2.31/2.17 /2.06) is mogelijk dankzij hoog koppel, geleverd door de turbo compound.
Dit voor de juiste balans tussen rijcomfort en brandstofbesparing.
Motorvermogen
Renault heeft niet alleen de motor geoptimaliseerd om het brandstofverbruik te verminderen, maar ook de software die chauffeur helpt, zoals opticruise, optivision, optibrake en optiroll is aangepast. Een andere verbetering is het zogenoemde pulse & glide.
Het doel van pulse & glide is om de motor zo efficiënt mogelijk te gebruiken, om het brandstofverbruik te verminderen. De voertuigsnelheid evolueert soepel rond de ingestelde snelheid (+/- 2 km/h) met een versnelling van 0,2 km/h/s. Door deze regeling verbruikt de Renault minder brandstof dan wanneer constant gereden wordt. Als je onderweg bent met de truck zie je het aan de snelheidsindicator, maar je voelt er niks van.
Handigheidjes cabine
De T 480 Renault-truck die getest wordt, is een zogenoemde fleet-uitvoering, zonder koelkast maar wel met stand-airco. Het is comfortabel verblijven in de cabine. Renault heeft een paar aanpassingen gedaan zoals:
-een handige telefoonhouder, waarbij door middel van een verschuifbare magnetische steun alle telefoons in de houder passen. De telefoon is goed af te lezen en zit binnen handbereik;
-een functioneel bovenbed dat tegen de achterwand kan worden opgeborgen. In een handomdraai is er een bagagebak van te maken;
-een nieuw comfortabel matras op het onderste bed. Een handige tool is daarbij de hangmat die aan beide zijden van het onderbed bevestigd kan worden.
-comfort achter het stuur. De stuurkolom is in vele standen te verstellen.
Veiligheid
Zoals verwacht mag worden, is de Renault uitgerust met alle verplichte veiligheidssystemen. De Renault die wordt getest, heeft nog gewone spiegels. Wel is er een dodehoekcamera gemonteerd op de hoek van de cabine. Wat tijdens het rijden opvalt, is dat de voorruit door zijn bolling goed zicht geeft en een kleine dode hoek heeft. Dit zal ook komen, omdat deze Renault over een lagere cabine beschikt.
Uitlijnen
Nieuw tijdens de testdagen is zoals gezegd het testen van de rolweerstand van de combinatie. Dit gebeurt door alle wielstanden op te meten. Een juiste uitlijning zorgt voor een lagere rolweerstand en dus ook voor minder brandstofverbruik. En vergeet daarbij ook het overmatig slijten van de banden niet. Dit zorgt niet alleen voor hogere kosten, maar ook voor het nodige ongemak voor chauffeurs.
De Renault die wij testen, is zoals vanuit Renault Trucks aangeeft ‘volledig geoptimaliseerd’. Dat maakte ondergetekende erg nieuwsgierig naar de uitlijning van dit voertuig. Op dag één is de complete combinatie daarom opgemeten en is aan de afstelling/uitlijning niks veranderd. Dit omdat het een voertuig van de fabriek is waaraan niets mag worden aangepast.
Uitlijnresultaten trekker
Verrassend genoeg wordt tijdens de metingen duidelijk dat deze truck niet echt is geoptimaliseerd. Er is nog verbetering te behalen in de uitlijning van de vooras. Wat opvalt is de totale sporing (1,4 mm) van de vooras. Die is aan de hoge kant. De stuurhuismiddenstand (2,9 mm) staat ook niet netjes in het midden. Deze wielstanden zullen op termijn een hoge bandenslijtage laten zien aan de rechter buitenkant van het rechter voorwiel. Ook trekt het voertuig naar rechts, wat continu gecorrigeerd moet worden door de chauffeur. Dit hebben we tijdens het rijden van de route ook goed kunnen waarnemen. De achteras daarentegen staat keurig op de juiste wijze onder het voertuig.
Feiten op een rij:
· Voertuig weegt totaal 39.921 kg
· Totaal aantal gereden kilometers: 318,43 km
· Totaal aantal verbruikte liters diesel: 71,074 l
· Totaal verbruik op deze route: 22,32 l/100km (1:4,48)
· Actuele prijs diesel op 1 juni 2023: 1,365 euro
· Totale dieselkosten voor deze rit: 434,66 euro
· Kosten per kilometer: 1,365 euro
Onnodig veel wrijving
Ook de wielstanden van de oplegger zijn verrassend te noemen. Wetende dat 50% van de rolweerstand uit de oplegger komt, dan is het opvallend dat deze ‘geoptimaliseerde’ oplegger veel verbeterpunten laat zien. Alle assen onder de oplegger staan scheef ‘de weg op’ afgesteld. Dit gebeurde vroeger, omdat wegen toen naar de bermkant scheef afliepen. Door de assen dan scheef onder de oplegger te zetten, loopt de oplegger op het oog recht achter de trekker. Tegenwoordig zijn de snelwegen allemaal recht en zorgt deze instelling van de assen ervoor dat de oplegger onnodig veel wrijving veroorzaakt. De grootste boosdoener van deze oplegger is het wiel rechtsachter. Door de totale sporing van 1,1 mm in combinatie met de scheefstand van 2,6 mm/m, is dit de band die de meeste weerstand biedt en het hardste slijt. Dit was ook goed zichtbaar toen de we de zijschotten open deden om onze apparatuur te monteren.
Conclusie
De Renault is een fijne truck om mee te rijden en de motor is lekker zuinig, zo blijkt tijdens onze ronde. Het kost weinig moeite om dit verbruikscijfer te realiseren. Met name voor het binnenland werk is deze T-variant uiterst geschikt. De redelijk lage instap en het zicht naar voren is goed. De camerasystemen mis je niet. Verder doet de dode-hoekcamera zijn werk prima. Ook het verblijf in de cabine is goed te noemen. Daar een nachtje slapen, is geen probleem. Er is voldoende opbergruimte. Zelfs is er plaats voor een hangmat om in te zitten voor het slapen gaan.
Het rijden op de cruise control in combinatie met alle andere hulpsystemen zorgt voor een comfortabele besturing van deze Renault. Door op het juiste moment de systemen uit te schakelen en vervolgens zo snel als mogelijk weer in te schakelen, kun je echt zuinig en relaxt rijden met deze combinatie van bijna 40 ton.
Ten slotte is ook de zitpositie achter het stuur goed. Mede door de vele verstelmogelijkheden van het stuur kun je relaxt je werk uitvoeren. De stuurverstelling is te bedienen met een knop op de vloer, waarna de truck gestart wordt met een startknop op het dashboard. Wel mag er nog worden nagedacht over een handige opbergmogelijkheid voor de sleutel. Want waar leg je die nu neer? Al met al -na een optimale uitlijnbeurt- is het geen straf om met deze Renault op pad te worden gestuurd.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?