‘Zero-emissie zones zijn lachwekkend’
Kunnen we meer faillissementen verwachten?
“Nou nee, ik voorzie niet dat faillissementen in de logistiek toe gaan nemen. Maar veel overnames verwacht ik wel. Dat komt omdat veel bedrijven vergeten zijn om te investeren in ketendigitalisering: ongeveer 1% heeft dat wel gedaan. Verder verdiepen weinig transportbedrijven zich in elektrisch vervoer. Maar emissieloos rijden is wel de toekomst.
Gelukkig zijn er positieve uitzonderingen. Zoals Andries Vlot van TSN Groen. Die rijdt met 60 elektrische bakwagens vanuit zes locaties in het land. Die hebben een bereik van 110 tot 130 kilometer en wekt zelf stroom op (Zie T&L1 2023). En Simon Loos die nauw samenwerkt met onder meer AH en Sligro. NedCargo en Van der Werff die tegelijkertijd verschillende klanten bedienen met gecombineerde ladingen. Of Volker Wessels die gegevens deelt met andere bouwpartijen. Succesvolle producten zijn altijd het resultaat van samenwerking tussen verschillende partijen.”
Wat heeft uw tijd bij Defensie u opgeleverd?
“Defensie heeft mij een aantal interessante inzichten gegeven. Vrij vertaald is het eerste inzicht dat bedrijven altijd uitgaan van symmetrie. Je concurrenten die je vreest, doen ongeveer hetzelfde als jij. Het tweede is: asymmetrische conflicten, anderswerkende en andersdenkende vijanden of concurrenten zijn onvoorspelbaar en brengen onzekerheid. Denk aan Bol en Coolblue die met vrachtfietsen bezorgen. Daarom vragen ze om een andere reactie. En tot slot: je kunt alleen winnen als je samenwerkt met anderen. Apple is bijvoorbeeld een samenwerking van 60 producenten (!). Standaardisatie is daarvoor belangrijk. Dan verlies je geen tijd aan het opleiden van mensen, maar kun je gelijk reageren!”
Lees ook: Studenten doen onderzoek naar slimmere stadslogistiek in Amsterdam
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Denkt u dat er betere alternatieven zijn dan de huidige verduurzaming?
“Gezien alle ontwikkelingen op mobiliteitsgebied zijn de gezondheidseffecten van die zero-emissie zones inmiddels wel kleiner geworden. En we denken vaak dat fietsen geen uitstoot opleveren, maar dat is zeker niet waar. Fietsbanden zijn niet onschuldig. Ze zorgen voor verspreiding van PM2,5 (deeltjes die kleiner dan 2,5 micrometer doorsnee zijn, een duizendste deel van een millimeter, ofwel fijnstof). Verder zijn houtkachels beruchte uitstoters van minideeltjes. Dus wie weet wordt het tijd om dit soort kachels te verbieden?
Maar de bouw is met stip de grootste stadslogistieke vervuiler. Die moeten we scherp in de gaten houden. Het mooie is dat de gemeenteruim invloed kan uitoefenen op die sector. Zij is de grootste opdrachtgever als je denkt aan werkzaamheden aan straten en riolen en dergelijke. En het is ook de partij die vergunningen verleent, dus de lokale overheid heeft knoppen om aan te draaien. Veel bouwbedrijven bijvoorbeeld gebruiken busjes voor woon-werkverkeer en zij parkeren die voertuigen vlakbij de werkplaats. Daar zorgen ze voor overlast. Als je bijvoorbeeld parkeergeld gaat heffen, vermindert dit ook de problemen. Vergeet bouwlogistiek over water niet.”
Kunnen we meer faillissementen verwachten?
“Nou nee, ik voorzie niet dat faillissementen in de logistiek toe gaan nemen. Maar veel overnames verwacht ik wel. Dat komt omdat veel bedrijven vergeten zijn om te investeren in ketendigitalisering: ongeveer 1% heeft dat wel gedaan. Verder verdiepen weinig transportbedrijven zich in elektrisch vervoer. Maar emissieloos rijden is wel de toekomst.
Gelukkig zijn er positieve uitzonderingen. Zoals Andries Vlot van TSN Groen. Die rijdt met 60 elektrische bakwagens vanuit zes locaties in het land. Die hebben een bereik van 110 tot 130 kilometer en wekt zelf stroom op (Zie T&L1 2023). En Simon Loos die nauw samenwerkt met onder meer AH en Sligro. NedCargo en Van der Werff die tegelijkertijd verschillende klanten bedienen met gecombineerde ladingen. Of Volker Wessels die gegevens deelt met andere bouwpartijen. Succesvolle producten zijn altijd het resultaat van samenwerking tussen verschillende partijen.”
Wat heeft uw tijd bij Defensie u opgeleverd?
“Defensie heeft mij een aantal interessante inzichten gegeven. Vrij vertaald is het eerste inzicht dat bedrijven altijd uitgaan van symmetrie. Je concurrenten die je vreest, doen ongeveer hetzelfde als jij. Het tweede is: asymmetrische conflicten, anderswerkende en andersdenkende vijanden of concurrenten zijn onvoorspelbaar en brengen onzekerheid. Denk aan Bol en Coolblue die met vrachtfietsen bezorgen. Daarom vragen ze om een andere reactie. En tot slot: je kunt alleen winnen als je samenwerkt met anderen. Apple is bijvoorbeeld een samenwerking van 60 producenten (!). Standaardisatie is daarvoor belangrijk. Dan verlies je geen tijd aan het opleiden van mensen, maar kun je gelijk reageren!”
Lees ook: Studenten doen onderzoek naar slimmere stadslogistiek in Amsterdam
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Gaan we de zero-emissie zones halen in 2025 of 2030?
“De zero-emissie zones vind ik inmiddels lachwekkend worden. We gingen van start met 40 steden die deze gebieden vanaf 2025 zouden instellen, maar inmiddels is dat aantal al geslonken tot 26. En daarvan verklaren veel steden zones van postzegelformaat tot zero-emissie zone. Zwolle is daarvan een goed voorbeeld. Die heeft het voetgangersgebied in het centrum deze bestemming meegegeven. Een lachertje! Ja, er zijn gelukkig ook steden die er wel serieus mee omgaan, zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Den Haag. Zij stellen tenminste gebieden in met serieuze afmetingen, dat heeft impact.”
Denkt u dat er betere alternatieven zijn dan de huidige verduurzaming?
“Gezien alle ontwikkelingen op mobiliteitsgebied zijn de gezondheidseffecten van die zero-emissie zones inmiddels wel kleiner geworden. En we denken vaak dat fietsen geen uitstoot opleveren, maar dat is zeker niet waar. Fietsbanden zijn niet onschuldig. Ze zorgen voor verspreiding van PM2,5 (deeltjes die kleiner dan 2,5 micrometer doorsnee zijn, een duizendste deel van een millimeter, ofwel fijnstof). Verder zijn houtkachels beruchte uitstoters van minideeltjes. Dus wie weet wordt het tijd om dit soort kachels te verbieden?
Maar de bouw is met stip de grootste stadslogistieke vervuiler. Die moeten we scherp in de gaten houden. Het mooie is dat de gemeenteruim invloed kan uitoefenen op die sector. Zij is de grootste opdrachtgever als je denkt aan werkzaamheden aan straten en riolen en dergelijke. En het is ook de partij die vergunningen verleent, dus de lokale overheid heeft knoppen om aan te draaien. Veel bouwbedrijven bijvoorbeeld gebruiken busjes voor woon-werkverkeer en zij parkeren die voertuigen vlakbij de werkplaats. Daar zorgen ze voor overlast. Als je bijvoorbeeld parkeergeld gaat heffen, vermindert dit ook de problemen. Vergeet bouwlogistiek over water niet.”
Kunnen we meer faillissementen verwachten?
“Nou nee, ik voorzie niet dat faillissementen in de logistiek toe gaan nemen. Maar veel overnames verwacht ik wel. Dat komt omdat veel bedrijven vergeten zijn om te investeren in ketendigitalisering: ongeveer 1% heeft dat wel gedaan. Verder verdiepen weinig transportbedrijven zich in elektrisch vervoer. Maar emissieloos rijden is wel de toekomst.
Gelukkig zijn er positieve uitzonderingen. Zoals Andries Vlot van TSN Groen. Die rijdt met 60 elektrische bakwagens vanuit zes locaties in het land. Die hebben een bereik van 110 tot 130 kilometer en wekt zelf stroom op (Zie T&L1 2023). En Simon Loos die nauw samenwerkt met onder meer AH en Sligro. NedCargo en Van der Werff die tegelijkertijd verschillende klanten bedienen met gecombineerde ladingen. Of Volker Wessels die gegevens deelt met andere bouwpartijen. Succesvolle producten zijn altijd het resultaat van samenwerking tussen verschillende partijen.”
Wat heeft uw tijd bij Defensie u opgeleverd?
“Defensie heeft mij een aantal interessante inzichten gegeven. Vrij vertaald is het eerste inzicht dat bedrijven altijd uitgaan van symmetrie. Je concurrenten die je vreest, doen ongeveer hetzelfde als jij. Het tweede is: asymmetrische conflicten, anderswerkende en andersdenkende vijanden of concurrenten zijn onvoorspelbaar en brengen onzekerheid. Denk aan Bol en Coolblue die met vrachtfietsen bezorgen. Daarom vragen ze om een andere reactie. En tot slot: je kunt alleen winnen als je samenwerkt met anderen. Apple is bijvoorbeeld een samenwerking van 60 producenten (!). Standaardisatie is daarvoor belangrijk. Dan verlies je geen tijd aan het opleiden van mensen, maar kun je gelijk reageren!”
Lees ook: Studenten doen onderzoek naar slimmere stadslogistiek in Amsterdam
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Met welke onderwerpen houden uw studenten zich bezig?
“De onderzoeken die studenten van de Hogeschool van Amsterdam doen, gaan over de bedrijfspraktijk. Specifiek bij het bedrijfsleven. Soms gebeurt dat in samenwerking met TNO. Onderzoeksthema’s zijn onder meer de inzet van zero-emissie voertuigen, horecabevoorrading, afval, bouwlogistiek, servicelogistiek en publieke inkoop. De doelen van de praktijkonderzoeken zijn: kijkt daarbij naar nieuwe verdienmodellen, slimme logistieke concepten, innovatieve technologie, stadshubs, de menselijke factor en overheidsbeleid.”
Gaan we de zero-emissie zones halen in 2025 of 2030?
“De zero-emissie zones vind ik inmiddels lachwekkend worden. We gingen van start met 40 steden die deze gebieden vanaf 2025 zouden instellen, maar inmiddels is dat aantal al geslonken tot 26. En daarvan verklaren veel steden zones van postzegelformaat tot zero-emissie zone. Zwolle is daarvan een goed voorbeeld. Die heeft het voetgangersgebied in het centrum deze bestemming meegegeven. Een lachertje! Ja, er zijn gelukkig ook steden die er wel serieus mee omgaan, zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Den Haag. Zij stellen tenminste gebieden in met serieuze afmetingen, dat heeft impact.”
Denkt u dat er betere alternatieven zijn dan de huidige verduurzaming?
“Gezien alle ontwikkelingen op mobiliteitsgebied zijn de gezondheidseffecten van die zero-emissie zones inmiddels wel kleiner geworden. En we denken vaak dat fietsen geen uitstoot opleveren, maar dat is zeker niet waar. Fietsbanden zijn niet onschuldig. Ze zorgen voor verspreiding van PM2,5 (deeltjes die kleiner dan 2,5 micrometer doorsnee zijn, een duizendste deel van een millimeter, ofwel fijnstof). Verder zijn houtkachels beruchte uitstoters van minideeltjes. Dus wie weet wordt het tijd om dit soort kachels te verbieden?
Maar de bouw is met stip de grootste stadslogistieke vervuiler. Die moeten we scherp in de gaten houden. Het mooie is dat de gemeenteruim invloed kan uitoefenen op die sector. Zij is de grootste opdrachtgever als je denkt aan werkzaamheden aan straten en riolen en dergelijke. En het is ook de partij die vergunningen verleent, dus de lokale overheid heeft knoppen om aan te draaien. Veel bouwbedrijven bijvoorbeeld gebruiken busjes voor woon-werkverkeer en zij parkeren die voertuigen vlakbij de werkplaats. Daar zorgen ze voor overlast. Als je bijvoorbeeld parkeergeld gaat heffen, vermindert dit ook de problemen. Vergeet bouwlogistiek over water niet.”
Kunnen we meer faillissementen verwachten?
“Nou nee, ik voorzie niet dat faillissementen in de logistiek toe gaan nemen. Maar veel overnames verwacht ik wel. Dat komt omdat veel bedrijven vergeten zijn om te investeren in ketendigitalisering: ongeveer 1% heeft dat wel gedaan. Verder verdiepen weinig transportbedrijven zich in elektrisch vervoer. Maar emissieloos rijden is wel de toekomst.
Gelukkig zijn er positieve uitzonderingen. Zoals Andries Vlot van TSN Groen. Die rijdt met 60 elektrische bakwagens vanuit zes locaties in het land. Die hebben een bereik van 110 tot 130 kilometer en wekt zelf stroom op (Zie T&L1 2023). En Simon Loos die nauw samenwerkt met onder meer AH en Sligro. NedCargo en Van der Werff die tegelijkertijd verschillende klanten bedienen met gecombineerde ladingen. Of Volker Wessels die gegevens deelt met andere bouwpartijen. Succesvolle producten zijn altijd het resultaat van samenwerking tussen verschillende partijen.”
Wat heeft uw tijd bij Defensie u opgeleverd?
“Defensie heeft mij een aantal interessante inzichten gegeven. Vrij vertaald is het eerste inzicht dat bedrijven altijd uitgaan van symmetrie. Je concurrenten die je vreest, doen ongeveer hetzelfde als jij. Het tweede is: asymmetrische conflicten, anderswerkende en andersdenkende vijanden of concurrenten zijn onvoorspelbaar en brengen onzekerheid. Denk aan Bol en Coolblue die met vrachtfietsen bezorgen. Daarom vragen ze om een andere reactie. En tot slot: je kunt alleen winnen als je samenwerkt met anderen. Apple is bijvoorbeeld een samenwerking van 60 producenten (!). Standaardisatie is daarvoor belangrijk. Dan verlies je geen tijd aan het opleiden van mensen, maar kun je gelijk reageren!”
Lees ook: Studenten doen onderzoek naar slimmere stadslogistiek in Amsterdam
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Hoe houdt u voeling met de branche?
“Onder meer door studenten. Ik krijg wel 100 mailtjes per week van studenten van uiteenlopende opleidingen. Vaak stellen ze me vragen over logistiek en supply chain management in verband met hun scripties, papers of stages. Hierdoor heb ik een goed inzicht in de thema’s die momenteel spelen en de onderwerpen die hen bezighouden.
Maar ik ben geen chatbox. Ik heb namelijk geen behoefte om in te gaan op een vraag als: ‘Kunt u mij iets meer vertellen over logistiek of distributie?’ Daarom heb ik regels op mijn site voor hen geplaatst.
Nog steeds willen veel ondernemers de resultaten van de onderzoeken van studenten bij hun organisatie geheim houden, heb ik gemerkt. Maar dat brengt niemand verder. Dus als ik energie steek in een student en zijn onderzoek, wil ik ook de uitkomsten weten! Daarom wil ik een mail ontvangen van de begeleider van een student als ik die help. De begeleider verklaart dat ik de scriptie na afloop inderdaad zal ontvangen.”
Met welke onderwerpen houden uw studenten zich bezig?
“De onderzoeken die studenten van de Hogeschool van Amsterdam doen, gaan over de bedrijfspraktijk. Specifiek bij het bedrijfsleven. Soms gebeurt dat in samenwerking met TNO. Onderzoeksthema’s zijn onder meer de inzet van zero-emissie voertuigen, horecabevoorrading, afval, bouwlogistiek, servicelogistiek en publieke inkoop. De doelen van de praktijkonderzoeken zijn: kijkt daarbij naar nieuwe verdienmodellen, slimme logistieke concepten, innovatieve technologie, stadshubs, de menselijke factor en overheidsbeleid.”
Gaan we de zero-emissie zones halen in 2025 of 2030?
“De zero-emissie zones vind ik inmiddels lachwekkend worden. We gingen van start met 40 steden die deze gebieden vanaf 2025 zouden instellen, maar inmiddels is dat aantal al geslonken tot 26. En daarvan verklaren veel steden zones van postzegelformaat tot zero-emissie zone. Zwolle is daarvan een goed voorbeeld. Die heeft het voetgangersgebied in het centrum deze bestemming meegegeven. Een lachertje! Ja, er zijn gelukkig ook steden die er wel serieus mee omgaan, zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Den Haag. Zij stellen tenminste gebieden in met serieuze afmetingen, dat heeft impact.”
Denkt u dat er betere alternatieven zijn dan de huidige verduurzaming?
“Gezien alle ontwikkelingen op mobiliteitsgebied zijn de gezondheidseffecten van die zero-emissie zones inmiddels wel kleiner geworden. En we denken vaak dat fietsen geen uitstoot opleveren, maar dat is zeker niet waar. Fietsbanden zijn niet onschuldig. Ze zorgen voor verspreiding van PM2,5 (deeltjes die kleiner dan 2,5 micrometer doorsnee zijn, een duizendste deel van een millimeter, ofwel fijnstof). Verder zijn houtkachels beruchte uitstoters van minideeltjes. Dus wie weet wordt het tijd om dit soort kachels te verbieden?
Maar de bouw is met stip de grootste stadslogistieke vervuiler. Die moeten we scherp in de gaten houden. Het mooie is dat de gemeenteruim invloed kan uitoefenen op die sector. Zij is de grootste opdrachtgever als je denkt aan werkzaamheden aan straten en riolen en dergelijke. En het is ook de partij die vergunningen verleent, dus de lokale overheid heeft knoppen om aan te draaien. Veel bouwbedrijven bijvoorbeeld gebruiken busjes voor woon-werkverkeer en zij parkeren die voertuigen vlakbij de werkplaats. Daar zorgen ze voor overlast. Als je bijvoorbeeld parkeergeld gaat heffen, vermindert dit ook de problemen. Vergeet bouwlogistiek over water niet.”
Kunnen we meer faillissementen verwachten?
“Nou nee, ik voorzie niet dat faillissementen in de logistiek toe gaan nemen. Maar veel overnames verwacht ik wel. Dat komt omdat veel bedrijven vergeten zijn om te investeren in ketendigitalisering: ongeveer 1% heeft dat wel gedaan. Verder verdiepen weinig transportbedrijven zich in elektrisch vervoer. Maar emissieloos rijden is wel de toekomst.
Gelukkig zijn er positieve uitzonderingen. Zoals Andries Vlot van TSN Groen. Die rijdt met 60 elektrische bakwagens vanuit zes locaties in het land. Die hebben een bereik van 110 tot 130 kilometer en wekt zelf stroom op (Zie T&L1 2023). En Simon Loos die nauw samenwerkt met onder meer AH en Sligro. NedCargo en Van der Werff die tegelijkertijd verschillende klanten bedienen met gecombineerde ladingen. Of Volker Wessels die gegevens deelt met andere bouwpartijen. Succesvolle producten zijn altijd het resultaat van samenwerking tussen verschillende partijen.”
Wat heeft uw tijd bij Defensie u opgeleverd?
“Defensie heeft mij een aantal interessante inzichten gegeven. Vrij vertaald is het eerste inzicht dat bedrijven altijd uitgaan van symmetrie. Je concurrenten die je vreest, doen ongeveer hetzelfde als jij. Het tweede is: asymmetrische conflicten, anderswerkende en andersdenkende vijanden of concurrenten zijn onvoorspelbaar en brengen onzekerheid. Denk aan Bol en Coolblue die met vrachtfietsen bezorgen. Daarom vragen ze om een andere reactie. En tot slot: je kunt alleen winnen als je samenwerkt met anderen. Apple is bijvoorbeeld een samenwerking van 60 producenten (!). Standaardisatie is daarvoor belangrijk. Dan verlies je geen tijd aan het opleiden van mensen, maar kun je gelijk reageren!”
Lees ook: Studenten doen onderzoek naar slimmere stadslogistiek in Amsterdam
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Kent u ook geslaagde samenwerkingsverbanden van nu?
“De modewereld is een goed voorbeeld van een branche die goed samenwerkt. Verschillende merken bundelen hun kleding in één magazijn aan de rand van de stad. Van daaruit beleveren zij de verschillende formules en winkels met één voertuig. En zelfs het allerbeste voorbeeld van een organisatie die ladingen bundelt, is het Centraal Boekhuis, tegenwoordig CB Logistics. Dit bedrijf levert boeken af bij ruim 1.800 boekhandels afkomstig van alle uitgeverijen.
Als je lading goed samenvoegt in grotere voertuigen, dan spaar je tien tot twintig bestelbusjes per dag uit. Per vervoermiddel bezorg je dan gemiddeld zo’n 20 tot 40 pakketjes. De betreffende chauffeur kent de stad op zijn of haar duimpje en zal zorgen voor minder overlast. Die persoon moet dan wel iemand zijn die van veel zaken verstand heeft, dat geef ik toe. Het maakt een groot verschil of je een zending moet afleveren bij een horecabedrijf waar je de voedselveiligheid in de gaten moet houden, een zorginstelling, waarbij regels worden gehanteerd rondom medicatie, of in de bouw. Maar ik verwacht in ieder geval dat de voorzieningen in de binnensteden niet zullen verdwijnen!”
Hoe houdt u voeling met de branche?
“Onder meer door studenten. Ik krijg wel 100 mailtjes per week van studenten van uiteenlopende opleidingen. Vaak stellen ze me vragen over logistiek en supply chain management in verband met hun scripties, papers of stages. Hierdoor heb ik een goed inzicht in de thema’s die momenteel spelen en de onderwerpen die hen bezighouden.
Maar ik ben geen chatbox. Ik heb namelijk geen behoefte om in te gaan op een vraag als: ‘Kunt u mij iets meer vertellen over logistiek of distributie?’ Daarom heb ik regels op mijn site voor hen geplaatst.
Nog steeds willen veel ondernemers de resultaten van de onderzoeken van studenten bij hun organisatie geheim houden, heb ik gemerkt. Maar dat brengt niemand verder. Dus als ik energie steek in een student en zijn onderzoek, wil ik ook de uitkomsten weten! Daarom wil ik een mail ontvangen van de begeleider van een student als ik die help. De begeleider verklaart dat ik de scriptie na afloop inderdaad zal ontvangen.”
Met welke onderwerpen houden uw studenten zich bezig?
“De onderzoeken die studenten van de Hogeschool van Amsterdam doen, gaan over de bedrijfspraktijk. Specifiek bij het bedrijfsleven. Soms gebeurt dat in samenwerking met TNO. Onderzoeksthema’s zijn onder meer de inzet van zero-emissie voertuigen, horecabevoorrading, afval, bouwlogistiek, servicelogistiek en publieke inkoop. De doelen van de praktijkonderzoeken zijn: kijkt daarbij naar nieuwe verdienmodellen, slimme logistieke concepten, innovatieve technologie, stadshubs, de menselijke factor en overheidsbeleid.”
Gaan we de zero-emissie zones halen in 2025 of 2030?
“De zero-emissie zones vind ik inmiddels lachwekkend worden. We gingen van start met 40 steden die deze gebieden vanaf 2025 zouden instellen, maar inmiddels is dat aantal al geslonken tot 26. En daarvan verklaren veel steden zones van postzegelformaat tot zero-emissie zone. Zwolle is daarvan een goed voorbeeld. Die heeft het voetgangersgebied in het centrum deze bestemming meegegeven. Een lachertje! Ja, er zijn gelukkig ook steden die er wel serieus mee omgaan, zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Den Haag. Zij stellen tenminste gebieden in met serieuze afmetingen, dat heeft impact.”
Denkt u dat er betere alternatieven zijn dan de huidige verduurzaming?
“Gezien alle ontwikkelingen op mobiliteitsgebied zijn de gezondheidseffecten van die zero-emissie zones inmiddels wel kleiner geworden. En we denken vaak dat fietsen geen uitstoot opleveren, maar dat is zeker niet waar. Fietsbanden zijn niet onschuldig. Ze zorgen voor verspreiding van PM2,5 (deeltjes die kleiner dan 2,5 micrometer doorsnee zijn, een duizendste deel van een millimeter, ofwel fijnstof). Verder zijn houtkachels beruchte uitstoters van minideeltjes. Dus wie weet wordt het tijd om dit soort kachels te verbieden?
Maar de bouw is met stip de grootste stadslogistieke vervuiler. Die moeten we scherp in de gaten houden. Het mooie is dat de gemeenteruim invloed kan uitoefenen op die sector. Zij is de grootste opdrachtgever als je denkt aan werkzaamheden aan straten en riolen en dergelijke. En het is ook de partij die vergunningen verleent, dus de lokale overheid heeft knoppen om aan te draaien. Veel bouwbedrijven bijvoorbeeld gebruiken busjes voor woon-werkverkeer en zij parkeren die voertuigen vlakbij de werkplaats. Daar zorgen ze voor overlast. Als je bijvoorbeeld parkeergeld gaat heffen, vermindert dit ook de problemen. Vergeet bouwlogistiek over water niet.”
Kunnen we meer faillissementen verwachten?
“Nou nee, ik voorzie niet dat faillissementen in de logistiek toe gaan nemen. Maar veel overnames verwacht ik wel. Dat komt omdat veel bedrijven vergeten zijn om te investeren in ketendigitalisering: ongeveer 1% heeft dat wel gedaan. Verder verdiepen weinig transportbedrijven zich in elektrisch vervoer. Maar emissieloos rijden is wel de toekomst.
Gelukkig zijn er positieve uitzonderingen. Zoals Andries Vlot van TSN Groen. Die rijdt met 60 elektrische bakwagens vanuit zes locaties in het land. Die hebben een bereik van 110 tot 130 kilometer en wekt zelf stroom op (Zie T&L1 2023). En Simon Loos die nauw samenwerkt met onder meer AH en Sligro. NedCargo en Van der Werff die tegelijkertijd verschillende klanten bedienen met gecombineerde ladingen. Of Volker Wessels die gegevens deelt met andere bouwpartijen. Succesvolle producten zijn altijd het resultaat van samenwerking tussen verschillende partijen.”
Wat heeft uw tijd bij Defensie u opgeleverd?
“Defensie heeft mij een aantal interessante inzichten gegeven. Vrij vertaald is het eerste inzicht dat bedrijven altijd uitgaan van symmetrie. Je concurrenten die je vreest, doen ongeveer hetzelfde als jij. Het tweede is: asymmetrische conflicten, anderswerkende en andersdenkende vijanden of concurrenten zijn onvoorspelbaar en brengen onzekerheid. Denk aan Bol en Coolblue die met vrachtfietsen bezorgen. Daarom vragen ze om een andere reactie. En tot slot: je kunt alleen winnen als je samenwerkt met anderen. Apple is bijvoorbeeld een samenwerking van 60 producenten (!). Standaardisatie is daarvoor belangrijk. Dan verlies je geen tijd aan het opleiden van mensen, maar kun je gelijk reageren!”
Lees ook: Studenten doen onderzoek naar slimmere stadslogistiek in Amsterdam
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Welke problemen ziet u daarbij?
“Er is wel een hobbel. Om te kunnen bundelen moet je wel weten welke zendingen er komen. Kortom, je moet kunnen plannen. Maar het grote probleem is dat slechts 1% van de ladingen digitaal wordt verwerkt. Transportbedrijven maken nog heel veel gebruik van papieren vrachtbrieven. Dat maakt het heel moeilijk om planningsdata te delen. Het schokkende feit is dat er door gebrek aan data twee keer te veel voertuigen rijden. Dus hierdoor valt veel winst te behalen voor de steden.
Lees ook: Rotterdam wil drempel zero-emissie verlagen met elektrisch probeeraanbod
Ik vind het programma Digitale Infrastructuur Logistiek om die reden helemaal zo gek nog niet. Dit biedt mkb-bedrijven ondersteuning bij digitalisering en samenwerking! Het kan de oplossing zijn van veel problemen.”
Kent u ook geslaagde samenwerkingsverbanden van nu?
“De modewereld is een goed voorbeeld van een branche die goed samenwerkt. Verschillende merken bundelen hun kleding in één magazijn aan de rand van de stad. Van daaruit beleveren zij de verschillende formules en winkels met één voertuig. En zelfs het allerbeste voorbeeld van een organisatie die ladingen bundelt, is het Centraal Boekhuis, tegenwoordig CB Logistics. Dit bedrijf levert boeken af bij ruim 1.800 boekhandels afkomstig van alle uitgeverijen.
Als je lading goed samenvoegt in grotere voertuigen, dan spaar je tien tot twintig bestelbusjes per dag uit. Per vervoermiddel bezorg je dan gemiddeld zo’n 20 tot 40 pakketjes. De betreffende chauffeur kent de stad op zijn of haar duimpje en zal zorgen voor minder overlast. Die persoon moet dan wel iemand zijn die van veel zaken verstand heeft, dat geef ik toe. Het maakt een groot verschil of je een zending moet afleveren bij een horecabedrijf waar je de voedselveiligheid in de gaten moet houden, een zorginstelling, waarbij regels worden gehanteerd rondom medicatie, of in de bouw. Maar ik verwacht in ieder geval dat de voorzieningen in de binnensteden niet zullen verdwijnen!”
Hoe houdt u voeling met de branche?
“Onder meer door studenten. Ik krijg wel 100 mailtjes per week van studenten van uiteenlopende opleidingen. Vaak stellen ze me vragen over logistiek en supply chain management in verband met hun scripties, papers of stages. Hierdoor heb ik een goed inzicht in de thema’s die momenteel spelen en de onderwerpen die hen bezighouden.
Maar ik ben geen chatbox. Ik heb namelijk geen behoefte om in te gaan op een vraag als: ‘Kunt u mij iets meer vertellen over logistiek of distributie?’ Daarom heb ik regels op mijn site voor hen geplaatst.
Nog steeds willen veel ondernemers de resultaten van de onderzoeken van studenten bij hun organisatie geheim houden, heb ik gemerkt. Maar dat brengt niemand verder. Dus als ik energie steek in een student en zijn onderzoek, wil ik ook de uitkomsten weten! Daarom wil ik een mail ontvangen van de begeleider van een student als ik die help. De begeleider verklaart dat ik de scriptie na afloop inderdaad zal ontvangen.”
Met welke onderwerpen houden uw studenten zich bezig?
“De onderzoeken die studenten van de Hogeschool van Amsterdam doen, gaan over de bedrijfspraktijk. Specifiek bij het bedrijfsleven. Soms gebeurt dat in samenwerking met TNO. Onderzoeksthema’s zijn onder meer de inzet van zero-emissie voertuigen, horecabevoorrading, afval, bouwlogistiek, servicelogistiek en publieke inkoop. De doelen van de praktijkonderzoeken zijn: kijkt daarbij naar nieuwe verdienmodellen, slimme logistieke concepten, innovatieve technologie, stadshubs, de menselijke factor en overheidsbeleid.”
Gaan we de zero-emissie zones halen in 2025 of 2030?
“De zero-emissie zones vind ik inmiddels lachwekkend worden. We gingen van start met 40 steden die deze gebieden vanaf 2025 zouden instellen, maar inmiddels is dat aantal al geslonken tot 26. En daarvan verklaren veel steden zones van postzegelformaat tot zero-emissie zone. Zwolle is daarvan een goed voorbeeld. Die heeft het voetgangersgebied in het centrum deze bestemming meegegeven. Een lachertje! Ja, er zijn gelukkig ook steden die er wel serieus mee omgaan, zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Den Haag. Zij stellen tenminste gebieden in met serieuze afmetingen, dat heeft impact.”
Denkt u dat er betere alternatieven zijn dan de huidige verduurzaming?
“Gezien alle ontwikkelingen op mobiliteitsgebied zijn de gezondheidseffecten van die zero-emissie zones inmiddels wel kleiner geworden. En we denken vaak dat fietsen geen uitstoot opleveren, maar dat is zeker niet waar. Fietsbanden zijn niet onschuldig. Ze zorgen voor verspreiding van PM2,5 (deeltjes die kleiner dan 2,5 micrometer doorsnee zijn, een duizendste deel van een millimeter, ofwel fijnstof). Verder zijn houtkachels beruchte uitstoters van minideeltjes. Dus wie weet wordt het tijd om dit soort kachels te verbieden?
Maar de bouw is met stip de grootste stadslogistieke vervuiler. Die moeten we scherp in de gaten houden. Het mooie is dat de gemeenteruim invloed kan uitoefenen op die sector. Zij is de grootste opdrachtgever als je denkt aan werkzaamheden aan straten en riolen en dergelijke. En het is ook de partij die vergunningen verleent, dus de lokale overheid heeft knoppen om aan te draaien. Veel bouwbedrijven bijvoorbeeld gebruiken busjes voor woon-werkverkeer en zij parkeren die voertuigen vlakbij de werkplaats. Daar zorgen ze voor overlast. Als je bijvoorbeeld parkeergeld gaat heffen, vermindert dit ook de problemen. Vergeet bouwlogistiek over water niet.”
Kunnen we meer faillissementen verwachten?
“Nou nee, ik voorzie niet dat faillissementen in de logistiek toe gaan nemen. Maar veel overnames verwacht ik wel. Dat komt omdat veel bedrijven vergeten zijn om te investeren in ketendigitalisering: ongeveer 1% heeft dat wel gedaan. Verder verdiepen weinig transportbedrijven zich in elektrisch vervoer. Maar emissieloos rijden is wel de toekomst.
Gelukkig zijn er positieve uitzonderingen. Zoals Andries Vlot van TSN Groen. Die rijdt met 60 elektrische bakwagens vanuit zes locaties in het land. Die hebben een bereik van 110 tot 130 kilometer en wekt zelf stroom op (Zie T&L1 2023). En Simon Loos die nauw samenwerkt met onder meer AH en Sligro. NedCargo en Van der Werff die tegelijkertijd verschillende klanten bedienen met gecombineerde ladingen. Of Volker Wessels die gegevens deelt met andere bouwpartijen. Succesvolle producten zijn altijd het resultaat van samenwerking tussen verschillende partijen.”
Wat heeft uw tijd bij Defensie u opgeleverd?
“Defensie heeft mij een aantal interessante inzichten gegeven. Vrij vertaald is het eerste inzicht dat bedrijven altijd uitgaan van symmetrie. Je concurrenten die je vreest, doen ongeveer hetzelfde als jij. Het tweede is: asymmetrische conflicten, anderswerkende en andersdenkende vijanden of concurrenten zijn onvoorspelbaar en brengen onzekerheid. Denk aan Bol en Coolblue die met vrachtfietsen bezorgen. Daarom vragen ze om een andere reactie. En tot slot: je kunt alleen winnen als je samenwerkt met anderen. Apple is bijvoorbeeld een samenwerking van 60 producenten (!). Standaardisatie is daarvoor belangrijk. Dan verlies je geen tijd aan het opleiden van mensen, maar kun je gelijk reageren!”
Lees ook: Studenten doen onderzoek naar slimmere stadslogistiek in Amsterdam
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Lector Walther Ploos van Amstel is afgestudeerd als bedrijfseconoom en was zeven jaar deeltijd hoogleraar logistiek aan de Nederlandse Defensie Academie in Breda.
Wat is momenteel hot in de stadslogistiek?
“Opvallend is dat het klantgedrag is veranderd. De customer journey heeft zich verplaatst naar online. Niet alleen particulieren maar ook bedrijven doen hun bestellingen vrijwel helemaal digitaal. En het onwenselijke gevolg is dat er daardoor steeds op steeds meer plekken meer zendingen per dag worden bezorgd. En de ladingen die men aflevert, zijn bovendien steeds kleiner van omvang. Dat zie je volop in branches als de bouw, de horeca, winkels en de facilitaire branche. Al deze zendingen zijn verantwoordelijk voor maar liefst 80% van de logistieke bewegingen in de steden. En volgens het klassieke principe rijdt iedereen er rond met zijn eigen voertuig! De bus bevat dus steeds meer lucht.
Dit alles maakt dat de kosten van leveranties de afgelopen tien jaar verdubbeld zijn. Daarnaast zijn al die voertuigen meer ruimte gaan innemen in de steden, en de verkeersveiligheid is er niet beter op geworden.”
Wat is het gevolg van de toenemende drukte?
“Al die busjes veroorzaken veel schades. En niet alleen aan de eigen voertuigen, waardoor verzekeraars er dan ook vaak geen trek in hebben om die transportbusjes te verzekeren, maar ook aan paaltjes, lantarenpalen en ander stadsmeubilair. Het goede nieuws is dat de dodelijke ongevallen niet gegroeid zijn door de extra bewegingen van busjes.
Daarnaast is de uitstoot van die busjes ook minder vies geworden. Maar de elektrische voertuigen wegen ze wel zo’n 40% meer dan de exemplaren op fossiele brandstoffen. En de extra kilo’s maken dat de banden meer slijten, waardoor ze meer fijnstof verspreiden.
Hierop spelen overigens de Euro 7 uitstootnormen in. Die geven aan dat de banden beter van kwaliteit moeten worden. Je kunt overigens ook stofzuigertjes plaatsen bij de wielen, zodat je je uitstoot opvangt. Je moet die opvangbakjes dan wel regelmatig legen.”
Wat bedoelt u met autoluw maken van steden? Hoe verloopt het transport dan?
“Bundelen van lading is het antwoord op de huidige problemen bij stadslogistiek. Maar dat vinden veel ondernemers geen goed idee. Zij houden hun kaarten liever tegen de borst. Ze zijn bang dat concurrenten zien voor wie ze werken en dat die concullega’s hun klanten afpikken als ze informatie delen. Ondernemers hebben daarnaast het gevoel: het bedrijf is mijn kindje. Ik regel mijn zaken gewoon helemaal zelf. En degenen die al langer bestaan, beschikken over zaken als magazijnen, vrachtwagens of bestelbussen en chauffeurs. Zij hebben te maken met de wet van de remmende voorsprong!”
Welke problemen ziet u daarbij?
“Er is wel een hobbel. Om te kunnen bundelen moet je wel weten welke zendingen er komen. Kortom, je moet kunnen plannen. Maar het grote probleem is dat slechts 1% van de ladingen digitaal wordt verwerkt. Transportbedrijven maken nog heel veel gebruik van papieren vrachtbrieven. Dat maakt het heel moeilijk om planningsdata te delen. Het schokkende feit is dat er door gebrek aan data twee keer te veel voertuigen rijden. Dus hierdoor valt veel winst te behalen voor de steden.
Lees ook: Rotterdam wil drempel zero-emissie verlagen met elektrisch probeeraanbod
Ik vind het programma Digitale Infrastructuur Logistiek om die reden helemaal zo gek nog niet. Dit biedt mkb-bedrijven ondersteuning bij digitalisering en samenwerking! Het kan de oplossing zijn van veel problemen.”
Kent u ook geslaagde samenwerkingsverbanden van nu?
“De modewereld is een goed voorbeeld van een branche die goed samenwerkt. Verschillende merken bundelen hun kleding in één magazijn aan de rand van de stad. Van daaruit beleveren zij de verschillende formules en winkels met één voertuig. En zelfs het allerbeste voorbeeld van een organisatie die ladingen bundelt, is het Centraal Boekhuis, tegenwoordig CB Logistics. Dit bedrijf levert boeken af bij ruim 1.800 boekhandels afkomstig van alle uitgeverijen.
Als je lading goed samenvoegt in grotere voertuigen, dan spaar je tien tot twintig bestelbusjes per dag uit. Per vervoermiddel bezorg je dan gemiddeld zo’n 20 tot 40 pakketjes. De betreffende chauffeur kent de stad op zijn of haar duimpje en zal zorgen voor minder overlast. Die persoon moet dan wel iemand zijn die van veel zaken verstand heeft, dat geef ik toe. Het maakt een groot verschil of je een zending moet afleveren bij een horecabedrijf waar je de voedselveiligheid in de gaten moet houden, een zorginstelling, waarbij regels worden gehanteerd rondom medicatie, of in de bouw. Maar ik verwacht in ieder geval dat de voorzieningen in de binnensteden niet zullen verdwijnen!”
Hoe houdt u voeling met de branche?
“Onder meer door studenten. Ik krijg wel 100 mailtjes per week van studenten van uiteenlopende opleidingen. Vaak stellen ze me vragen over logistiek en supply chain management in verband met hun scripties, papers of stages. Hierdoor heb ik een goed inzicht in de thema’s die momenteel spelen en de onderwerpen die hen bezighouden.
Maar ik ben geen chatbox. Ik heb namelijk geen behoefte om in te gaan op een vraag als: ‘Kunt u mij iets meer vertellen over logistiek of distributie?’ Daarom heb ik regels op mijn site voor hen geplaatst.
Nog steeds willen veel ondernemers de resultaten van de onderzoeken van studenten bij hun organisatie geheim houden, heb ik gemerkt. Maar dat brengt niemand verder. Dus als ik energie steek in een student en zijn onderzoek, wil ik ook de uitkomsten weten! Daarom wil ik een mail ontvangen van de begeleider van een student als ik die help. De begeleider verklaart dat ik de scriptie na afloop inderdaad zal ontvangen.”
Met welke onderwerpen houden uw studenten zich bezig?
“De onderzoeken die studenten van de Hogeschool van Amsterdam doen, gaan over de bedrijfspraktijk. Specifiek bij het bedrijfsleven. Soms gebeurt dat in samenwerking met TNO. Onderzoeksthema’s zijn onder meer de inzet van zero-emissie voertuigen, horecabevoorrading, afval, bouwlogistiek, servicelogistiek en publieke inkoop. De doelen van de praktijkonderzoeken zijn: kijkt daarbij naar nieuwe verdienmodellen, slimme logistieke concepten, innovatieve technologie, stadshubs, de menselijke factor en overheidsbeleid.”
Gaan we de zero-emissie zones halen in 2025 of 2030?
“De zero-emissie zones vind ik inmiddels lachwekkend worden. We gingen van start met 40 steden die deze gebieden vanaf 2025 zouden instellen, maar inmiddels is dat aantal al geslonken tot 26. En daarvan verklaren veel steden zones van postzegelformaat tot zero-emissie zone. Zwolle is daarvan een goed voorbeeld. Die heeft het voetgangersgebied in het centrum deze bestemming meegegeven. Een lachertje! Ja, er zijn gelukkig ook steden die er wel serieus mee omgaan, zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Den Haag. Zij stellen tenminste gebieden in met serieuze afmetingen, dat heeft impact.”
Denkt u dat er betere alternatieven zijn dan de huidige verduurzaming?
“Gezien alle ontwikkelingen op mobiliteitsgebied zijn de gezondheidseffecten van die zero-emissie zones inmiddels wel kleiner geworden. En we denken vaak dat fietsen geen uitstoot opleveren, maar dat is zeker niet waar. Fietsbanden zijn niet onschuldig. Ze zorgen voor verspreiding van PM2,5 (deeltjes die kleiner dan 2,5 micrometer doorsnee zijn, een duizendste deel van een millimeter, ofwel fijnstof). Verder zijn houtkachels beruchte uitstoters van minideeltjes. Dus wie weet wordt het tijd om dit soort kachels te verbieden?
Maar de bouw is met stip de grootste stadslogistieke vervuiler. Die moeten we scherp in de gaten houden. Het mooie is dat de gemeenteruim invloed kan uitoefenen op die sector. Zij is de grootste opdrachtgever als je denkt aan werkzaamheden aan straten en riolen en dergelijke. En het is ook de partij die vergunningen verleent, dus de lokale overheid heeft knoppen om aan te draaien. Veel bouwbedrijven bijvoorbeeld gebruiken busjes voor woon-werkverkeer en zij parkeren die voertuigen vlakbij de werkplaats. Daar zorgen ze voor overlast. Als je bijvoorbeeld parkeergeld gaat heffen, vermindert dit ook de problemen. Vergeet bouwlogistiek over water niet.”
Kunnen we meer faillissementen verwachten?
“Nou nee, ik voorzie niet dat faillissementen in de logistiek toe gaan nemen. Maar veel overnames verwacht ik wel. Dat komt omdat veel bedrijven vergeten zijn om te investeren in ketendigitalisering: ongeveer 1% heeft dat wel gedaan. Verder verdiepen weinig transportbedrijven zich in elektrisch vervoer. Maar emissieloos rijden is wel de toekomst.
Gelukkig zijn er positieve uitzonderingen. Zoals Andries Vlot van TSN Groen. Die rijdt met 60 elektrische bakwagens vanuit zes locaties in het land. Die hebben een bereik van 110 tot 130 kilometer en wekt zelf stroom op (Zie T&L1 2023). En Simon Loos die nauw samenwerkt met onder meer AH en Sligro. NedCargo en Van der Werff die tegelijkertijd verschillende klanten bedienen met gecombineerde ladingen. Of Volker Wessels die gegevens deelt met andere bouwpartijen. Succesvolle producten zijn altijd het resultaat van samenwerking tussen verschillende partijen.”
Wat heeft uw tijd bij Defensie u opgeleverd?
“Defensie heeft mij een aantal interessante inzichten gegeven. Vrij vertaald is het eerste inzicht dat bedrijven altijd uitgaan van symmetrie. Je concurrenten die je vreest, doen ongeveer hetzelfde als jij. Het tweede is: asymmetrische conflicten, anderswerkende en andersdenkende vijanden of concurrenten zijn onvoorspelbaar en brengen onzekerheid. Denk aan Bol en Coolblue die met vrachtfietsen bezorgen. Daarom vragen ze om een andere reactie. En tot slot: je kunt alleen winnen als je samenwerkt met anderen. Apple is bijvoorbeeld een samenwerking van 60 producenten (!). Standaardisatie is daarvoor belangrijk. Dan verlies je geen tijd aan het opleiden van mensen, maar kun je gelijk reageren!”
Lees ook: Studenten doen onderzoek naar slimmere stadslogistiek in Amsterdam
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?