‘Transitie verdomd dichtbij’
Er rijden op dit moment in Nederland zo’n 300 elektrische vrachtwagens. In 2030 moeten dat er 16.000 zijn. Is die enorme groei realistisch? Volgens Eric Beers van Hytruck Consult & Partners zeker wel, onder bepaalde condities. “De merken zijn volop bezig met de ontwikkeling van elektrische trucks. Ze moeten wel. En die vrachtwagens zijn straks allemaal beschikbaar.”
Beers erkent dat de total cost of ownership ofwel TCO een discussie is. “Het is rekenen, rekenen, rekenen. Maar het is een transitie die we met z’n allen moeten aangaan, leuk of niet. Aangaan en betalen. Dat betekent ook samen met verladers en iedereen die ermee te maken heeft om tafel en zeggen: hoe gaan we die CO2 besparen? Een van de stappen is alvast starten met een aantal elektrische trucks. Het is een heel traject waar je in moet om met elektrisch te kunnen gaan rijden. Dus begin!”
Mogelijkheden voor elektrisch rijden
De poll waarmee het TTM-webinar ’Verder met de elektrische truck’ start, stemt optimistisch over de animo onder vervoerders als het gaat over de aanschaf van elektrische trucks. Maar liefst 74 procent van de deelnemers overweegt serieus de aanschaf ervan.
Lees ook: Elektrisch rijden is niet de heilige graal
De eerste vraag die dan opkomt, is wat er nu al te kopen of te leasen is? “Elk merk heeft inmiddels wel zijn eigen elektrische wagens die je kunt krijgen en er komen er nog een heleboel aan”, zegt consultant Johnny Nijenhuis van Nijenhuis Truck Solutions. “Ieder merk kan inmiddels wel 4×2 en 6×2 bakwagens leveren. Bij Volvo en DAF kun je de hele lijn wel kopen, ook 4×2 trekkers. In de nabije toekomst voegen ook de andere merken as-configuraties toe.”
Ervaring opdoen
Natuurlijk is en blijft de aanschafprijs van een elektrische vrachtwagen een factor om rekening mee te houden. Die is gemiddeld drie keer zo hoog als voor een dieseltruck. Een elektrische trekker kost al snel 350.000 tot 400.000 euro. Op dit moment zijn deze wagens lastig rendabel te krijgen. Maar volgens Nijenhuis is voor 2030 een positieve business case haalbaar. Waar het nu vooral om gaat, is ervaring opdoen met deze wagens.
Hij adviseert ondernemers dan ook niet te wachten om over te stappen tot de TCO rendabel is. “Wat wij doen, is berekenen wanneer de TCO break-even is. Dat zal zo rond 2027 zijn. Vanaf dat moment zal er een grote versnelling te zien zijn. Wil je dan overstappen, dan heb je alvast ervaring opgedaan met bijvoorbeeld laden en planning. Je gaat daar zeker fouten mee maken en die kun je beter met één, twee of drie trucks maken, dan met 10, 20 of meer.”
Zwaardere aansluiting
Volgens Nijenhuis zijn er op dit moment drie belangrijke bottlenecks: voertuig, de laadinfra en kostenvoordeel. “Alledrie moeten ze aanwezig zijn, anders wordt het een lastig verhaal. Ontbreken er twee, dan zal geen bedrijf de keuze voor elektrisch maken. Twee van de drie moeten er zeker zijn en op de derde moet dan op korte termijn uitzicht zijn. Mijn advies luidt: steek je kop niet in het zand. Ga ermee aan de slag. Al is het alvast maar door deel te nemen aan events, webinars en te praten met dealers, enzovoorts. Kennis opdoen is belangrijk. En ben je al verder en weet je dat je wilt overgaan tot aanschaf, dan gisteren nog naar je netbeheerder voor een zwaardere aansluiting. Dat is de allereerste stap.”
’s Nachts laden
Volgens Beers is nationaal transport probleemloos te doen met elektrisch. “Er zijn voor trucks onderweg nog slechts een handvol plekken om snel te laden, maar over vijf jaar zal dat heel anders zijn. We moeten toe naar grote megachargers, willen we ook voor de lange afstanden en veel kilometers over op elektrisch. Maar voor veel transport is nu ‘s nachts laden een prima optie om overdag te kunnen rijden. Laten we vooral kijken naar wat nu al kan. Met wat reorganiseren van bijvoorbeeld de planning is dat te doen. Ga verder bedenken naar hoe je wagenpark er in 2030 uit moet zien. Als je weet dat je met veel diesels vanaf 2025 de steden niet meer in mag, dan moet je daarop anticiperen. De transitie is verdomd dichtbij.”
En het probleem van de netcongestie vindt Beers een relatief probleem. “De netbeheerder gaat uit van de pieken en gaat dan op rood. Maar die pieken zijn er bijna nooit. Ik zeg dan laten we de ruimte die er is op het net dan ook gewoon beschikbaar hebben.”
Fouten maken en ervan leren
Cornelissen Group in Nijmegen is een van de transportbedrijven die al rijdt met elektrische vrachtwagens. Van de 500 trucks zijn er vijf elektrisch en loopt er een bestelling voor nog eens tien wagens. “Voordat we overgaan tot de aanschaf van een elektrische vrachtwagen kijken we naar de toepassing ervan’’, zegt Mark van der Drift, CEO Cornelissen Group. “Wat is de vraag van de klant en wat is de dienst die we moeten leveren. Samen met klant en truckfabrikant gaan we om tafel en komen we tot de beste oplossing als het gaat om beschikbaarheid, TCO en kostprijs.”
Op de vraag of een klant als AH dan gaat meebetalen of het tarief hoger wordt, antwoordt Van der Drift: “Wij werken met een open kostprijsmodel. Je hebt een dienst die kan worden uitgevoerd met diesel, bio LNG of elektrisch. Daar passen we het model op aan en daar hoort dan een prijs bij.”
Het opladen van de vrachtwagens gebeurt op de thuisbasis in Nijmegen of bij de klant, afhankelijk van waar de wagens ‘s nachts staan. “We hebben voor meerdere standplaatsen al netverzwaring aangevraagd. De transformatorhuisjes moeten we zelf aanpassen. Dat is investeren in de toekomst. We verwachten dat we binnen vijf jaar circa vijftien procent van onze vloot op elektrisch hebben rijden en voeren dat op naar 50 procent.”
Elektrisch rijden zonder actieve bijdrage van de klant lijkt van der Drift niet handig. “Als je nu wilt leren, dan moet je samen ontdekken en dan zou ik dat wel doen met de klant. Wij doen dit vanuit een strategisch partnership. Niet zomaar wat gaan experimenteren dus met deze aanzienlijke investering. Dat moet je echt doen vanuit een relatie. Temeer omdat de configuratie van het voertuig ook samen met de klant wordt bedacht. Ook mijn advies is: nu beginnen. Anders word je ingehaald op het moment dat het schaal gaat worden. Liever nu ervaring opdoen, op behapbare schaal fouten maken en dan van de fouten leren.”
Lees ook: ‘Aanschaf elektrische vrachtwagen is voor ons ‘the next step’ in verduurzaming’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?