Elektrisch rijden is niet de heilige graal
Momenteel rijden er rond 500 vrachtwagens van diverse vervoerpartners voor de horecagroothandel met hoofdkantoor in Veghel. Die buigt zich intensief over het thema emissievrije distributie. “Als marktleider zijn we dat aan onze stand verplicht”, ventileert de manager transport de visie. De groothandel startte in 2014 met het eerste elektrische voertuig via Peter Appel Transport: een Ginaf. In 2018 waren er maar liefst negen elektrische exemplaren van deze kleine vrachtwagen op de weg, voor gecombineerde vrachten van zowel Sligro als Heineken.
Waterstofstation
Het bedrijf beperkt zich niet tot elektrisch transport alleen. Woordvoerder Wilco Jansen: “In 2024 komt in Veghel een waterstofstation. Wij hopen tegen die tijd ook een waterstofvoertuig in te kunnen zetten.” Maar die plannen staan nu nog in de kinderschoenen.
Lees ook: Vrachtwagens moeten (ook) aan de waterstof: subsidie voor meer waterstoftankstations
Momenteel doet Sligro ervaring op met elektrisch vervoer in drie steden: Den Bosch, Amsterdam en Rotterdam. In de Brabantse stad rijdt sinds begin dit jaar een bijzonder voertuig: de Solar City Train. Een vriendelijk ogende glazen trekker met een of meer wagons er achter die 2,50 meter hoog zijn. “Klanten zijn er dol op”, zegt Yvonne Poels. De trein is laag en heeft deuren aan de zijkant, wat laden en lossen gemakkelijk maakt. Doordat de combinatie slechts 1,85 meter breed is, manoeuvreert de chauffeur er soepeltjes mee door de smalle straatjes van het centrum.
De maximum afstand is 200 kilometer. Twee wagons kunnen maximaal twintig rolcontainers bevatten, met een gewicht van elf ton. Nadeel is wel dat het transportmiddel drie keer zo duur is als een traditionele dieselvrachtwagen. Ook is de levensduur van de batterijen nog onduidelijk. Voordelen zijn er ook: de trein is muisstil. Daardoor mag Sligro er tot 01.00 uur mee in de stad komen. Dat is twee uur winst. Bonnenkort volgt een Solar City Train 2.0.
Elektrisch bootje
Voor klanten van Sligro rijdt Simon Loos sinds medio dit jaar met de Mercedes-Benz eActroz in het centrum van de hoofdstad. De eActroz is een koelbakwagen die helemaal elektrisch is. In tegenstelling tot acht andere auto’s van Simon Loos is het geen omgebouwde diesel. De 27 tons auto is emissievrij en maakt nauwelijks geluid. Aan boord zijn een gecombineerde diepvries en een koelinzet, en de capaciteit van de batterij is 335 kWh. Daardoor kan de auto minimaal 200 kilometer afleggen.
Overigens kijkt Sligro in Amsterdam ook naar vervoer over het water. Er loopt momenteel een pilot om klanten via een elektrisch bootje te beleveren, met alle problemen van dien. Opladen van de boot lukt nog niet altijd.
Vanuit Berkel en Rodenrijs bezorgen enkele elektrische vrachtwagens bij klanten in Rotterdam. “Maar daar rijden ook nog dieselvoertuigen”, aldus Yvonne Poels. “Op zijn vroegst zijn we over tien jaar van alle diesels af.”
Diepvriescel ontdooit
Door de toename van elektrische voertuigen heeft Sigro meer elektriciteit nodig. “Met veel zonnepanelen wekken we overdag groene stroom op”, aldus Wilco Jansen. “Dan rijden de auto’s, dus onderzoeken we of we de stroom via batterijen kunnen opslaan. Dan kunnen we die vrachtwagens ’s avonds en ’s nachts opladen.” Poels: “ En we willen niet dat een diepvriescel ontdooit als een vrachtauto aan de stekker ligt.”
Dan komt Yvonne Poels terug op emissievrije distributie. “Dat betekent meer dan alleen overgaan op elektrische voertuigen. We moeten de gereden kilometers eveneens omlaag brengen en daarbij kunnen ondernemers ons helpen. Ze kunnen bijvoorbeeld minder vaak bestellen en bestellingen op hetzelfde tijdstip doen als een collega vlakbij. En dan hebben we meteen een oplossing voor het steeds groter wordende tekort aan chauffeurs.”
Wat is emissievrij?
Als je naar het hele proces kijkt, bestaat emissievrij rijden momenteel nog niet. “Bij een elektrische auto komt er weliswaar geen gas uit dat pijpje, maar daarmee is die nog niet emissievrij”, zegt Wilco Jansen. “De banden van een elektrische auto slijten ook, vult Yvonne Poels aan. “Waardoor fijnstof vrijkomt. Ook levert de productie en afschrijving van een vrachtwagen emissie op.”
Lees ook: Actieplan netcongestie: elektriciteitsnet sneller uitbreiden
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?