Sam Rohn: ‘Als je sterk groeit, moet je jezelf telkens opnieuw uitvinden’
Ondernemen zit Sam Rohn (28 jaar) in hart en nieren. Na het voltooien van de havo startte hij verschillende bedrijven waaronder in 2014 Jimmy Joy, een onderneming die maaltijden op basis van poeders ontwikkelt en via internet verkoopt. De zaken van de start-up gingen goed, maar de bezorging van de poedermaaltijden door de pakketdiensten liet vaak te wensen over. Daarom besloot Rohn om de producten zelf bij klanten te bezorgen en schakelde hij hier ook een kleine pakketdienst voor in. Uit dit initiatief ontstond het idee voor Red je Pakketje, een pakketbezorgingsbedrijf dat hij in 2016 samen met twee compagnons oprichtte.
Sam Rohn ziet bedrijf stormachtig groeien
In 2018 verkocht Sam Rohn zijn aandeel in Jimmy Joy en richtte hij zich volledig op Red je Pakketje, dat na een rustig begin een stormachtige groei doormaakt van meer dan 100 procent per jaar. In 2020 realiseerde de pakketbezorger een omzet van € 12 miljoen. Inmiddels telt het bedrijf zevenhonderd medewerkers, beschikt het over hubs op zes verschillende locaties verspreid over Nederland en twee kantoren. Red je Pakketje levert bestellingen af in opdracht van zo’n 1.500 webshops, waaronder grote bedrijven als Bol.com, Amazon en Ikea.
De pakketbezorging is een moeilijke markt. Op welke wijze zijn jullie erin geslaagd om een positie te veroveren naast de grote spelers als PostNL, DHL, GLS en UPS?
“Onze dienstverlening kenmerkt zich door kwaliteit en betrouwbaarheid. Dat krijgen we voor elkaar door te zorgen voor maximale controle over onze zendingen. Zo beschikken we over eigen voertuigen en zijn onze bezorgers bij ons in loondienst. We waarderen ze en investeren in ze. Dit betaalt zich terug in veel betrokkenheid bij het uitvoeren van de werkzaamheden. Dat zie je terug in de cijfers. Zo scoren we bijvoorbeeld 4.5 van de 5 sterren bij de onafhankelijke beoordelingssite Google. Aanbieders van pakketten en consumenten blijken onze werkwijze te waarderen.”
Op welke wijze onderscheiden jullie je in de markt?
“Wij bezorgen uitsluitend tussen 17.00 en 22.30 uur. Want we willen langskomen als de meeste mensen thuis zijn. We bezorgen binnen korte bezorgingstijdvlakken waardoor de consument slechts een halfuurtje thuis hoeft te zijn om het pakket in ontvangst te nemen. Vijf minuten voor aankomst sturen we een sms-bericht dat we er bijna zijn. Consumenten hebben de mogelijkheid om tijdens de bezorging nog wijzigingen in het afleveradres door te geven en onze chauffeurs nemen eventuele retourzendingen ook mee terug. Daarnaast bieden we sinds 2020 als een van de eerste pakketbezorgers ‘same day delivery’ aan voor kleine webshops via drop-offpunten.
Het laatste onderscheidende punt is dat we onze activiteiten zo duurzaam mogelijk uitvoeren. Zo compenseren we de CO2 die we tijdens het afleveren van pakketjes uitstoten via een donatie aan TreesforAll, die er bomen mee plant. We streven ernaar om eind 2022 volledig emissievrij te bezorgen. Daarom zetten we nu vol in op bezorging met zowel elektrische bussen als elektrische bakfietsen.”
Tegen welke problemen liep je aan bij het opzetten van het bedrijf en hoe heb je die overwonnen?
“Als je als start-up in de pakketbezorging begint, is het niet gemakkelijk om de financiering voor elkaar te krijgen. Want pakketbezorging is een lastige markt waar je moeilijk voet aan de grond krijgt. Gelukkig waren wij in staat om via onze andere activiteiten een gedeelte van de benodigde investeringen zelf te financieren. Dat was nodig omdat we vanaf de start ieder jaar zijn gegroeid. Groei was geen doel op zichzelf, maar noodzakelijk om onze doelen te kunnen realiseren en financieren. Groei eist wel een bepaalde dynamiek van een organisatie. Eerst doe je alles zelf, vervolgens komen er nieuwe voertuigen en chauffeurs, dan iemand die de klantenservice doet, daarna ontstaan er verschillende afdelingen enzovoort. Als je sterk groeit, moet je jezelf telkens opnieuw uitvinden, zeg ik weleens. Maar groeien is ontzettend leuk en erg inspirerend en ik voel me er als een vis in het water bij.”
Welke ontwikkelingen zijn momenteel belangrijk in de pakketbezorging en op welke manier spelen jullie erop in?
“Er gebeurt momenteel erg veel op het gebied van de retourlogistiek. Consumenten krijgen nieuwe mogelijkheden om pakketten te retourneren. Zo komt Red je Pakketje bij een retourmeldingen die voor 14.00 is aangemeld nog dezelfde avond langs om het betreffende pakket op te halen. Dit werkt snel en efficiënt en de kosten zijn hetzelfde als bij het afleveren van een pakket. Ze nemen meteen een label voor je mee zodat je dat niet hoeft te printen.
Daarnaast verwacht ik dat consumenten in de toekomst steeds meer mogelijkheden krijgen om te kiezen wanneer en hoe hun pakket bezorgd wordt. Bijvoorbeeld overdag, ’s avonds, dezelfde dag of de volgende dag, thuis of op een andere locatie, volledig klimaatneutraal enzovoort. We krijgen de situatie waarbij de consument zelf de carrier kan uitzoeken die het best aan zijn specifieke bezorgeisen voldoet. Dit zal betekenen dat wij als pakketbezorgers aan klantenbinding moeten doen door een zo hoog mogelijk service- en kwaliteitsniveau aan te bieden.
Als laatste ontwikkeling verwacht ik dat het thema duurzaamheid de komende jaren nog veel belangrijker zal worden. Vanaf 2025 mogen er uitsluitend groene vrachtwagens en bestelbussen de binnensteden in. Deze deadline schept duidelijkheid bij bedrijven en dat is een goede zaak zeker ook om verantwoord te kunnen investeren in voertuigen. Er zijn inmiddels subsidieregelingen ingesteld om de sector te ondersteunen bij de overstap naar duurzaam vervoer. Maar bij kleine bedrijven ontbreekt het soms aan voldoende kennis om gebruik te kunnen maken van deze, vaak ingewikkelde, subsidieregelingen. Dat is dan wel weer jammer.”
‘In Nederland willen we samen met Instabox 2.000 tot 3.000 kluisjes plaatsen waar pakketten afgeleverd kunnen worden en consumenten hun bestelling vervolgens zelf ophalen’
sam Rohn, CEO bij Red je Pakketje
In mei zijn jullie overgenomen door Instabox, een Zweedse techbedrijf voor pakketbezorging. Zelf blijf je gewoon leidinggeven aan Red je Pakketje. Waarom zijn jullie onderdeel van dit bedrijf geworden en wat betekent het voor jullie activiteiten?
“Qua ideologie zitten Instabox en Red je Pakketje op één lijn. Net als bij ons staat ook bij Instabox duurzaamheid hoog in het vaandel, heeft het bedrijf zelf het personeel in dienst en streeft het naar vernieuwing van de pakketbezorging. We waren al enige tijd met hen in gesprek over mogelijkheden tot samenwerking en van het een kwam het ander. Een overname geeft ons veel meer nieuwe mogelijkheden dan samenwerking. Neem bijvoorbeeld pakketkluisjes. Instabox exploiteert het meest uitgebreide netwerk van pakketkluisjes in Scandinavië. In Nederland willen we samen de komende twee jaar door het hele land 2.000 tot 3.000 kluisjes plaatsen waar pakketten afgeleverd kunnen worden en consumenten hun bestelling vervolgens zelf ophalen. Daarnaast gaan we gebruikmaken van het technologieplatform van Instabox. Dit zorgt voor realtime end-to-endtracking van alle leveringen, waardoor optimalisatie bij elke stap in het proces mogelijk is. Zo kunnen consumenten straks tot op het laatste moment kiezen waar ze hun pakketje willen laten leveren, en kunnen ze de kluisjes ook gebruiken om hun aankopen makkelijk te retourneren. Dit zijn voorbeelden van innovaties die wij met Instabox de komende tijd willen gaan aanbieden. We beschouwen ze als belangrijke onderdelen van de revolutie die we in de last mile-leveringen van pakketten in Nederland teweeg willen brengen.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?