Bestelling van twee waterstoftrekkers tijdens Lean & Green Summit  

Zowel BCTN als Vos Transport Group is met 3 sterren koploper binnen Lean & Green, het CO2-reductieprogramma voor bedrijven in de logistieke sector. Tijdens de Lean & Green Summit hebben de bedrijven gezamenlijk het project DreamH2aul gepresenteerd aan een grote groep geïnteresseerden. Deze kans werd ook aangegrepen voor de volgende mijlpaal in het project: het ondertekenen van de orderbevestiging voor de twee waterstoftrekkers. Voor zowel Vos als BCTN is deze stap onderdeel van de ambitie om de 4de Lean & Green Star te behalen. Beide bedrijven hebben de plannen hiervoor reeds ingediend bij de organisatie. Het Delftse zepp.solutions gaat nu van start met de ontwikkeling van de twee waterstofelektrische vrachtwagens. De levering staat gepland voor eind 2023.

Duurzaamheidsambities niet vertragen

Sinds de aankondiging van project DreamH2aul eind 2021 is er veel veranderd. De kosten van onderdelen, materialen en waterstof zijn flink gestegen, terwijl de economische zekerheid binnen de logistieke sector juist kleiner is geworden. Ondanks dat dit alles een flink effect heeft op de investering voor alle betrokken partijen is toch besloten het project doorgang te laten vinden. Directeuren Jules Menheere (Vos) en Joop Mijland (BCTN), die ook samenwerken om de Container Terminal in Deventer op te zetten, zijn beiden overtuigd van het belang van deze ontwikkelingen. Menheere: “Juist in deze uitdagende tijden is het van belang om te blijven investeren om onze duurzaamheidsambities te realiseren. We moeten nu niet vertragen, maar juist het goede voorbeeld geven.”

Waterstoftrekkers voor elke trailer

Binnen het consortium is zepp.solutions verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de twee waterstoftrekkers. Volgens de producent zullen dit ’s werelds eerste waterstofaangedreven emissievrije trekkers voor opleggers zijn die elke trailer mogen trekken binnen de huidige Europese regelgeving. Ook claimt het bedrijf een actieradius van meer dan 600 kilometer. Om dit bereik te bewerkstelligen en tegelijk ook bestuurderscomfort en een aantrekkelijke TCO (Total Cost of Ownership) te bieden, gebruikt zepp het brandstofcelsysteem zepp.X150. Dit systeem biedt een hoog rendement en een extreem hoge vermogensdichtheid, waardoor er ruimte is voor meer waterstofopslag en een slaapcabine.

Duurzaam wegvervoer

De waterstofaandrijflijn zal worden ingebouwd in twee N3-trekkers, die zullen worden ingezet door Vos Transport Group en BCTN Group voor stadsdistributie, regionaal containertransport en (internationaal) langeafstandstransport. TNO zal de prestaties van de trucks vergelijken met alternatieven. De partijen hopen met het project de uitrol van duurzaam wegvervoer te bevorderen.

De vrachtwagens zullen naar verwachting eind 2023 operationeel zijn. Het DreamH2aul project wordt ondersteund door de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en Innovaties in transport (DKTI) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie