Nieuwe generatie DAF: eyecatcher met laag verbruik
Nog voor wij ook maar een meter gereden hebben, blijkt de XG+ al een echte eyecatcher. Andere chauffeurs steken de duim omhoog, toeteren, komen een kijkje nemen of maken foto’s. De begeleidende demochauffeur kijkt er al niet meer van op. “Zo gaat het al het hele voorjaar.” Er stáát dan ook wel wat, zeker in de kleur ‘special metallic E2711MEYE’. De nieuwe cabine is ontworpen op gunstige stroomlijn. Luchtweerstand neemt toe in het kwadraat, maar ook af. Waar geen lucht hoeft te worden weggeduwd, wordt geen diesel verbruikt. Spiegels en spiegelsteunen zijn er niet; de demotruck is voorzien van het optionele cameramonitorsysteem. Een zonneklep is er evenmin. Het spatscherm om de voorwielen is vast gemonteerd aan de onderbouw. Het profiel ervan geleidt de rijwind tussen scherm en cabine. Geprofileerde rubbers onder de bumper, ‘spatlappen’, achter de grille en bij de instaptreden sturen de luchtstroom. Fenders, skirts en bodemplaat maken het af. Al die maatregelen moeten het verbruik drukken. De bonus is sowieso minder windgeruis.
Nieuwe cabine met meer ruimte
Het dashboard in de nieuwste DAF is volledig digitaal. Er zijn vier selectiemogelijkheden voor dashboardinstellingen. Binnen elke van die selecties kunnen subfuncties worden getoond. Mobieltjes worden draadloos opgeladen of via een van de USB-poorten. Op de optionele tablet kunnen door DAF toegelaten apps worden geïnstalleerd. Zo kan een opdrachtgever of verlader rechtstreeks met het voertuig dan wel de chauffeur communiceren. Apple CarPlay of Android Auto zijn beschikbaar via het centrale display. Het stuur staat ten opzichte van de chauffeursstoel iets uit het midden, naar links. De stuurverstelling werkt met een knop op de vloer. De verstelmogelijkheden zijn vele graden groter geworden. De cabinevloer is vlak; een motortunnel is geheel afwezig. Toch ligt de vloer niet hoger dan 152 centimeter.
Modelreeks nieuwe generatie DAF
Vooralsnog blijft de oude DAF XF leverbaar. De nieuwe serie kent eveneens een XF en die heeft de standaardslaapcabinelengte en het standaarddak. Daarna volgt de XG die een verlengde slaapcabine heeft. De XG+ heeft die ook, en bovendien een extra hoog dak. De vrachtautofabrikanten hebben van de Europese Commissie de ruimte gekregen voor cabineverlenging, mits daarvoor een verhoogde veiligheid en milieuwinst wordt gerealiseerd. Omdat de trailerafmetingen gelijk zijn gebleven, is de totale combinatielengte toegenomen. De nu gereden DAF-combinatie meet 16,80 meter. De nieuwe DAF-cabine is in het midden 16 centimeter uitgebouwd, waardoor iets van een wigvorm is ontstaan.
Voor de test zette DAF het topmodel in, zowel wat afmetingen als opties betreft. Deze XG+ heeft de langste en hoogste cabine en biedt zo’n 12,5 m3 inhoud. Dat is ruim meer dan de huidige Super Space Cab. In de breedte en hoogte zat geen ruimte meer; wel aan de achterzijde van de cabine. De wand daar is 30 centimeter naar achteren geplaatst. Stond de chauffeursstoel bij ons meestal in de achterste stand, nu niet. Er is zoveel ruimte, dat achter de stoelen ook vloertapijt ligt. De stoelen zijn draaibaar. Het onderbed is 2,22 meter lang en 80 centimeter breed. Met elektromotoren kan het bedframe in vele standen worden gezet. Een gordijn sluit het slaapgedeelte desgewenst extra af. Wie dat wil kan ‘ambient light’ inschakelen. Zachte indirecte verlichting maakt het verblijf in de cabine bijna huiselijk. De standairco houdt het binnenklimaat tijdens stops aangenaam koel.
Motoraansturing anno 2022 betekent dat toeren maken passé is; koppel is in. DAF is er in geslaagd de bekende MX-motor 2.500 Nm te laten leveren bij slechts 900 tot 1125 tpm. Bij 80 km/u draait hij 970 toeren, zonder gedreun. Nooit geeft de motor de indruk ‘gewurgd’ te worden. Andere lagers, nieuwe zuigers en zuigerveren helpen daarbij. In de klim blijft het bij 1.300 tpm of minder. De Kruisberg op met 1.000 tpm. Misschien dat één versnelling lager en driehonderd omwentelingen meer 2 of 3 kilometer snelheid extra gebracht had; DAF wil er niet aan. De Newtonmeters doen het, niet de toeren. Dat het blok 483 pk levert, de auto op banden met rolweerstand A stond en de luchtinlaat verhuisde naar achter de grille, helpt natuurlijk ook.
Camerasysteem
De cabine is als een luxe camper. Alleen het sanitair ontbreekt. Misschien komt dat nog. De auto rijdt uitstekend. Koersvast, stil. In de cabine hoor je de motor slechts op de achtergrond. De decibelmeter schommelde rond de 60 dB(A). Dat is aangenaam stil. Onder ecoroll hoor je alleen wat wind. Aan de draaiknoppen aan hendels onder het stuur voor het selecteren van D, N of R en het bedienen van de ruitenwissers moet je wennen.
Het productieproces van de nieuwe DAF XF, XG en XG+
De productielijn voor de nieuwe generatie DAF-trucks is klaar. Transport & Logistiek neemt een kijkje bij het productieproces van de nieuwe DAF XF, XG en XG+ in het Belgische Westerlo.
Op het stuur bevinden zich twee groepen met knopjes: de linker voor rijinstellingen, de rechter voor multimedia. Op de A-stijlen zitten de monitoren die de spiegels vervangen. In bochten blijft de achterzijde van de trailer in beeld. Ook fijn is dat de chauffeur eventueel ’s nachts vanuit zijn bed een kijkje buiten de cabine kan nemen. Een druk op de knop laat de omgeving van de truck op de monitoren zien. Ook in nachtelijk duister geven de monitoren een helder beeld.
Verbruik brandstof en AdBlue
Na 531 kilometer staat de auto weer aan de pomp. Dan komt het er op aan: wat heeft deze rit gekost? Nadat de laatste luchtbel uit de tank is ontsnapt en die bijna overloopt, kijken wij op het telwerk. Dat staat behoorlijk laag. Dan gaan we de temperatuurstijging corrigeren en komen er liters bij. Maar ook weer eraf door stops in mindering te brengen. Er was ook wat stroperig verkeer, maar geen echte file. We hakken de knoop door: 22,6 liter op 100 kilometer. De boardcomputer hield het op 22,5 ltr/100 km. Met een literprijs aan de pomp van € 1,28 zou het AdBlue-gebruik de pret nog kunnen temperen. Maar dát gebruik valt enorm mee: 4,83 liter AdBlue werd bijgevuld. Aangename waarden en daarmee zet DAF een nieuwe norm. Aan de andere fabrikanten om dit lage brandstofverbruik én deze lage AdBlue-inname te verbeteren.
Marien Reijerkerk is voormalig medewerker van TLN en was daar onder meer betrokken bij de vrachtautotesten.
Een uitgebreider overzicht van de meetresultaten staat in Transport & Logistiek 9.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?