Businesscase DSV: elektrische trucks goedkoper in gebruik dan dieseltrekkers 

“Medio 2020 zijn we verhuisd naar een nieuw pand op bedrijventerrein De Schakel in Eindhoven”, vertelt Gijs Peeters, director Airfreight bij DSV Air & Sea Nederland. “We hebben 7.000 zonnepanelen op het dak liggen om CO2-neutraal te kunnen opereren. De panelen passen in het verduurzamen van de supplychain waarin DSV investeert en dat is ook de reden van de aanschaf van de elektrische trucks.”

DSV kwam hiervoor bij DAF uit. Peeters: “De DAF CF Electric past met zijn praktijkactieradius van ruim 200 kilometer bij de werkzaamheden die we met elektrische trekker-trailercombinaties willen doen. In de beginfase gebruiken we de combinaties voor het transport in de regio Eindhoven.” De trucks zullen rijden tussen de warehouses van hightechbedrijven in Eindhoven en omstreken. Dat zijn bedrijven die duurzaamheid en CO2-neutrale bedrijfsvoering ook zelf hoog in het vaandel hebben en graag een groene supplychain willen.

Businesscase met elektrische trucks

“Nu gaan we ervaren hoe alles in de praktijk gaat en ook hoe we de inzetbaarheid kunnen optimaliseren”, vertelt Peeters. “DSV heeft door zijn omvang en internationale spanwijdte in transport de mogelijkheden om de investering in deze elektrische trucks te doen zonder subsidie. We hebben subsidie aangevraagd op basis van de DKTI-regeling, maar werden niet ingeloot. Wij zijn in gesprek met de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) om toch in aanmerking te komen voor de nieuwe subsidieregeling die eraan komt. Bij een afschrijving van de trucks inclusief laadinfra over zeven jaar is onze businesscase bottomline positief, maar dan wel inclusief subsidie. DSV wil zijn steentje bijdragen in het verduurzamen van transport; vanuit die gedachte delen wij onze learning by use-informatie met de markt.”

Dubbele shifts, kortere terugverdientijd

In de toekomst zullen de DAF CF Electric-trucks in de nacht ook vracht van en naar Schiphol vervoeren. Daar heeft DSV een warehouse van 20.000 m2. Door de trucks in meer shifts te gebruiken, dus overdag in de regio Eindhoven en in avond en nacht tussen Schiphol en Eindhoven is een betere bedrijfsmatige benutting mogelijk en is de terugverdientijd van de extra investering tevens korter. Peeters: “Op deze manier kunnen we met deze twee elektrische trucks evenveel ritten doen als met vier dieseltrucks. Ook dat is meegerekend in de businesscase.”

Laadinfrastructuur van DAF

DAF heeft ook de laadinfrastructuur bij DSV verzorgd. Het gaat om twee laadvoorzieningen die bij de buitenste docks zijn geplaatst. “Die worden volledig gevoed door energie van de zonnepanelen”, zegt Lucas Willems, fleetsalesmanager bij DAF Nederland. “Het gaat om de krachtigste laadpalen die er zijn. Het maximale laadvermogen is 350 kWh als een truck oplaadt. Als de twee trucks tegelijk laden dan levert elke paal maximaal 175 kWh.”

Het opladen gebeurt tijdens het laden en lossen. De trucks staan dan lang genoeg aan het dock om voldoende op te laden. Peeters: “Vooral omdat ze toch nooit met een nagenoeg lege accu daar staan maar doorgaans met nog 40 procent geladen accu. Dan is opladen naar 80 procent in ongeveer een uur mogelijk. En bij de transporten straks van luchtvracht naar Schiphol kunnen we in de nacht opladen bij een naburig laadstation in de regio Schiphol. We koppelen dan de trekker af van de trailer, zodat de DAF CF Electric twee uur kan laden. Zo lang duurt doorgaans het in- of uitladen van luchtvracht.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie