Super-range met nieuwste en mogelijk laatste verbrandingsmotor van Scania
Een nieuwe verbrandingsmotor introduceren, terwijl de weg is ingeslagen naar uitstootvrij transport. Is dat logisch? Scania wil vooraan staan als het gaat om de verduurzaming van transport. En juist daarom heeft het de zescilindermotor en aandrijflijn nu vernieuwd. Immers, de komende jaren domineren dieseltrucks nog het straatbeeld op de lange afstand en zullen vrachtauto’s met verbrandingsmotoren voorlopig ook nog naar buiten de EU geëxporteerd worden. ‘Dus dan maar zo zuinig en efficiënt mogelijk’, dachten ze in Södertälje.
Super: krachtig en efficiënt
Na de introductie van de nieuwe V8-motoren in 2020, is nu ook de zes-in-lijn aangepakt. In vijf jaar tijd is de gehele aandrijflijn compleet nieuw ontworpen, met de motor in de hoofdrol. Scania heeft ten doel gesteld om klanten de beste en meest efficiënte oplossing te bieden: een krachtige truck met een laag verbruik. De filosofie van een laag toerental en hoog koppel is gebleven. Tel daar een verbeterde verbranding, verminderde interne wrijving en geoptimaliseerde emissiecontrole bij op en de Super-range is daar.
Scania grijpt met de naam bewust terug op de typeaanduiding Super die voor het eerst gebruikt werd op de L75-truck in 1961. Net als toen wil het hiermee duiden dat het gaat om een krachtige en efficiënte motorengeneratie. De nieuwe aandrijflijn is robuuster geworden en kent een langere service interval. Met alle vernieuwingen zegt het merk nu een brandstofbesparing van ten minste 8 procent te realiseren én de CO2-uitstoot te reduceren.
Een nieuw motorblok van Scania
Het 13 liter-motorblok is compleet nieuw. Dat is aan de buitenkant al te zien, want één grote cilinderkop vervangt de zes losse van voorheen. Binnenin zijn onder andere de injectoren vernieuwd en is de brandstofpomp verbeterd. Ook het hart van de motor, de krukas, is qua gewicht en sterkte geoptimaliseerd voor efficiency en duurzaamheid. Daarnaast gaan er nu twee nokkenassen schuil in het blok.
De verbranding in de cilinders is geoptimaliseerd voor een hogere brandstofefficiëntie en meer kracht. Het slagvolume bedraagt 12,74 liter en de compressieverhouding 23:1. Dit betekent ook dat de in- en uitlaten belangrijk zijn voor een goede doorstroming van de motor. De turbo zelf en de interface met het spruitstuk zijn om dezelfde redenen geoptimaliseerd. De piekdruk in de cilinders bij de verbrandingsslag is nu 250 bar, iets dat samen met de verbeterde injectoren zorgt voor een efficiënt gebruik van de energie in de brandstof.
Een bijkomend risico van alle optimalisaties is dat hoge verbrandingsdrukken en -temperaturen kunnen leiden tot hogere NOx-niveaus. Daarom is ook het nabehandelingssysteem aangepast en wordt nu gebruikgemaakt van het Scania Twin SCR-systeem.
Twee versnellingsbakken
In de Super-range zien we de G33CM-versnellingsbak terug, die vorig jaar als het eerste model in de nieuwe reeks geautomatiseerde versnellingsbakken werd geïntroduceerd. Daar komt nu de nieuwe G25CM nu bij, bedoeld voor iets lichtere toepassingen (tot en met 460 pk). De veertien versnellingen voorwaarts en acht – waarvan vier optioneel – achterwaarts maken hoge snelheden met een laag toerental mogelijk. De vraag is natuurlijk hoe vaak de achtste versnelling achteruit gebruikt wordt, maar het kán. En alles dat bijdraagt aan zuiniger rijden, is mooi meegenomen.
Dankzij de aluminium behuizing en kleinere afmetingen is deze nieuwste generatie Scania Opticruise-versnellingsbakken 60 tot 75 kilo lichter dan de vorige.
Een ander belangrijk resultaat is een lager geluidsniveau. En net als bij de nieuwe serie motoren zijn de olieverversingsintervallen verbeterd. Dit is te danken aan meer precisie en het gebruik van grotere oliefilters en hoogkwalitatieve olie.
Innovaties in de achteras
De nieuwe, 27 kilo lichtere R756-achteras kent negen varianten asoverbrenging (van 1,95 tot 4,11). En in plaats van drie pignonlagers zitten er nu een grote en een middelgrote lager in de achteras. Het verwisselbare oliefilter is vervangen voor een permanent exemplaar in het aslichaam. Een nieuw ontwikkelde olieplaat zorgt voor een lager oliepeil in de as.
Extra remkracht
Met de Super-range introduceert Scania ook de optionele Compression Relase Brake. Deze volledig geïntegreerde motorrem biedt een remvermogen van 350 kW. De lichtgewicht (7 kilo) CRB kan de retarder vervangen bij vlak tot licht heuvelachtig werk en kan gecombineerd worden met de 4700D-retarder voor werk in bergachtig gebied.
Om het aantal ongeplande stops voor bedrijfskritische vrachtwagens te verlagen, introduceert Scania ProCare. De service biedt preventieve vernieuwing van onderdelen om de verwachte uptime veilig te stellen. De trucks rapporteren hun status op basis van gegevens die in het voertuig zelf zijn verzameld. Deze informatie wordt vervolgens gecombineerd met operationele data. Hierdoor kunnen niet alleen komende voertuigdefecten worden voorkomen, maar ook vroegtijdige waarschuwingssignalen worden opgepikt. ProCare kan worden ingezet op alle Scania-trucks met bouwjaar 2019 en jonger.
Eerste indruk nieuwe Scania’s
Bij het Scania Demo Center staat een line-up opgesteld van verschillende cabinetypen en motorvermogens van de Super-range. Om het verschil waar te nemen, rijden we ook in vergelijkbare trucks van de huidige generatie. We starten op het besloten terrein van het democentrum met de grootste, de 560S. Als eerste doen we een hellingproef. Met een totaalgewicht van 40 ton en de automatisch ingeschakelde parkeerrem die vasthoudt tot gasgeven, rijden we moeiteloos vanuit stilstand de helling op. Bij het afremmen is het een kwestie van eenmalig het voetrempedaal indrukken en de motorrem wordt automatisch geactiveerd wanneer nodig, op de zelf ingestelde daalsnelheid. Tot slot pakken we een rotonde om het schakelen bij en vanaf lage snelheden te testen. Dit gaat soepel en zonder te merken dat er van versnellingen gewisseld wordt.
Op de openbare weg rijden we het eerste traject met de huidige generatie, een R450. De terugweg is voor de nieuwe 460R Super. Het is of deze truck inderdaad snel(ler) en soepel(er) schakelt. De turbo is hoog-fluitend aan het werk, maar het motorgeluid lijkt minder te zijn. Normaal gesproken zal de truck in de twaalfde versnelling proberen te rijden, omdat dat de directe versnelling is met de minste transmissieverliezen. De overdrive wordt alleen ingeschakeld als de omstandigheden gunstig zijn. De automatische schakelstrategie is dusdanig ingesteld, dat de truck waarschijnlijk meer schakelt dan sommige chauffeurs gewend zijn bij brandstofbesparend rijden. Het feit dat het toerental eigenlijk constant laag is, moet het brandstofverbruik wel ten goede komen.
Of de minimale brandstofreductie van 8 procent met deze Super-range ook daadwerkelijk behaald wordt, zal straks in de praktijk moeten blijken. Scania stelt hiermee ‘de nieuwe benchmark voor zware inzet neer te zetten’. Wij zijn benieuwd.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Extra remkracht
Met de Super-range introduceert Scania ook de optionele Compression Relase Brake. Deze volledig geïntegreerde motorrem biedt een remvermogen van 350 kW. De lichtgewicht (7 kilo) CRB kan de retarder vervangen bij vlak tot licht heuvelachtig werk en kan gecombineerd worden met de 4700D-retarder voor werk in bergachtig gebied.
Om het aantal ongeplande stops voor bedrijfskritische vrachtwagens te verlagen, introduceert Scania ProCare. De service biedt preventieve vernieuwing van onderdelen om de verwachte uptime veilig te stellen. De trucks rapporteren hun status op basis van gegevens die in het voertuig zelf zijn verzameld. Deze informatie wordt vervolgens gecombineerd met operationele data. Hierdoor kunnen niet alleen komende voertuigdefecten worden voorkomen, maar ook vroegtijdige waarschuwingssignalen worden opgepikt. ProCare kan worden ingezet op alle Scania-trucks met bouwjaar 2019 en jonger.
Eerste indruk nieuwe Scania’s
Bij het Scania Demo Center staat een line-up opgesteld van verschillende cabinetypen en motorvermogens van de Super-range. Om het verschil waar te nemen, rijden we ook in vergelijkbare trucks van de huidige generatie. We starten op het besloten terrein van het democentrum met de grootste, de 560S. Als eerste doen we een hellingproef. Met een totaalgewicht van 40 ton en de automatisch ingeschakelde parkeerrem die vasthoudt tot gasgeven, rijden we moeiteloos vanuit stilstand de helling op. Bij het afremmen is het een kwestie van eenmalig het voetrempedaal indrukken en de motorrem wordt automatisch geactiveerd wanneer nodig, op de zelf ingestelde daalsnelheid. Tot slot pakken we een rotonde om het schakelen bij en vanaf lage snelheden te testen. Dit gaat soepel en zonder te merken dat er van versnellingen gewisseld wordt.
Op de openbare weg rijden we het eerste traject met de huidige generatie, een R450. De terugweg is voor de nieuwe 460R Super. Het is of deze truck inderdaad snel(ler) en soepel(er) schakelt. De turbo is hoog-fluitend aan het werk, maar het motorgeluid lijkt minder te zijn. Normaal gesproken zal de truck in de twaalfde versnelling proberen te rijden, omdat dat de directe versnelling is met de minste transmissieverliezen. De overdrive wordt alleen ingeschakeld als de omstandigheden gunstig zijn. De automatische schakelstrategie is dusdanig ingesteld, dat de truck waarschijnlijk meer schakelt dan sommige chauffeurs gewend zijn bij brandstofbesparend rijden. Het feit dat het toerental eigenlijk constant laag is, moet het brandstofverbruik wel ten goede komen.
Of de minimale brandstofreductie van 8 procent met deze Super-range ook daadwerkelijk behaald wordt, zal straks in de praktijk moeten blijken. Scania stelt hiermee ‘de nieuwe benchmark voor zware inzet neer te zetten’. Wij zijn benieuwd.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?