Scania richt zich op Parijs en introduceert nieuwe aandrijflijn en updates

“Een Scania-klant die een truck gebruikt met een motor van 500 pk kan rekenen op een drastische verlaging van de brandstofrekening, zelfs in vergelijking met de huidige generatie motoren die we vervangen”, zegt Stefan Dorski, senior vice-president en hoofd van Scania Trucks. “De nieuwe motoren zullen in veel opzichten uitblinken, maar persoonlijk zie ik de onmiddellijke CO2-reductie als het belangrijkste aspect. Onze nieuwe motoren dragen direct bij aan het reduceren van de CO2-uitstoot wereldwijd en het aanpakken van de klimaatproblematiek.”

aandrijfas en motor scania
Scania’s nieuwe aandrijflijn.

100 procent geplande uptime

Er komen nog meer versies voor markten buiten Europa en voor biogasoplossingen. De nieuwe aandrijflijn omvat ook nieuwe versnellingsbakken en assen en de premiumservice Scania ProCare. Deze dienst is voor klanten die op zoek zijn naar 100 procent geplande uptime. Verder introduceert Scania ook een optie voor digitale achteruitkijkspiegels, voor meer veiligheid. Lees hier meer over de Scania Opticruise-versnellingsbak G33.

Scania gaat voor doelen Parijs-akkoord

“We zien een transportwereld die snel verandert, waarin de vraag van klanten naar de beste totale bedrijfszuinigheid en een duurzame toekomst hand in hand gaan”, zegt Alexander Vlaskamp, Scania’s executive vice president en head of sales and marketing. “Bij Scania hebben we ons doel hoger gesteld dan misschien welke andere fabrikant dan ook. Niet omdat we denken dat het gemakkelijk zal zijn, maar omdat we geen andere optie zien dan de doelstellingen die in 2016 in het Parijs-akkoord zijn vastgelegd voor het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen daadwerkelijk te halen. Onze focus op transportefficiëntie stuurt ons in de verschuiving naar een wereld zonder CO2-uitstoot. Een verschuiving waaraan onze nieuwe aandrijflijn aanzienlijk zal bijdragen.”

flexibel chassis en nieuwe brandstoftank
Een chassis met nieuwe indelingsopties en een nieuwe D-vormige dieseltank.

Chassisindeling en dieseltanks

Scania introduceert niet alleen ook nieuwe opties voor de chassisindeling. Al deze nieuwe elementen hebben met elkaar gemeen dat het mogelijk wordt om trucks specifiek op maat te maken en te gebruiken voor hun individuele toepassingen en taken. Het Zweedse merk brengt ook nieuwe serie dieselbrandstoftanks op de markt met een capaciteit van 165 tot 700 liter per tank. Er zijn in principe drie maten (S, M en L), die ook in verschillende lengtes verkrijgbaar zijn. Ze hebben allemaal een nieuw D-vormig ontwerp dat hun robuustheid moet verbeteren.

mirror camera nieuwe scania
De camera van de digitale spiegel zit nét onder het raam.
Digitale spiegels

Scania komt ook met verschillende functies en opties voor zijn premiumtrucks. De meest in het oog springende verandering is het nieuwe Scania Mirror View Camera-systeem (SMVC), waarvan de unieke oplossingen de human-machine-interface met betrekking tot digitale spiegels naar een geheel nieuw niveau tillen. Een vernieuwde bekledingslijn en kleurstellingen voor het interieur en vier verschillende opties voor bedden zijn enkele van de andere nieuwe items die de chauffeur extra comfort en een superieure uitstraling bieden, aldus de fabrikant.

Scania zoekt duurzaamheid (voorlopig) in combimotoren

“Bij Scania gaan we verder op de ingeslagen weg om onze klanten een breed scala aan duurzame oplossingen te bieden”, zegt Vlaskamp. “Het aandeel duurzame biobrandstoffen en elektrische voertuigen zal de komende jaren sterk toenemen, maar voor ons dagelijks leven zijn we allemaal nog steeds afhankelijk van combimotoren. Dit is precies waarom Scania’s nieuwe motor zo belangrijk is, omdat deze zal bijdragen aan een aanzienlijke vermindering van CO2-uitstoot voor de rest van dit decennium.”

Lees ook: ‘Overstap naar elektrisch is financieel nog niet rond te krijgen’

scania met nieuwe updates
“Het aandeel duurzame biobrandstoffen en elektrische voertuigen zal de komende jaren sterk toenemen, maar voor ons dagelijks leven zijn we allemaal nog steeds afhankelijk van combimotoren”, aldus Alexander Vlaskamp (Scania).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie