Renault Trucks ook aan de turbo compound: tot 10 procent brandstofbesparing
Voor een betere verbranding zijn de DE11- en DE13-motoren uitgerust met de gepatenteerde Wave Piston-technologie. Door deze technologie worden de vlammen tijdens de verbranding nog beter naar het verbrandingscentrum gericht, wat zorgt voor een gecontroleerde menging met de zuurstof en daardoor dus voor een betere en efficiëntere verbranding. De motoren zijn tevens uitgerust met nieuwe injectoren met verbeterde precisie, die zijn aangepast aan de nieuwe verbranding.
Renault Trucks kijkt naar rendement
Om het rendement te verbeteren heeft Renault Trucks ook aandacht besteed aan de vermindering van de wrijvingsverliezen: de drijfstangen, zuigers en krukas zijn opnieuw ontworpen en de cartergasregulatie is geoptimaliseerd. Renault maakt ook gebruik van een nieuwe turbocompressor met een vernieuwde hoogwaardige lagering waardoor de weerstand vermindert en de reactietijd wordt verhoogd. Ook is er een nieuwe oliepomp geïntroduceerd met een variabel debiet en een nieuwe hoogwaardige olie met lage viscositeit. Ten slotte heeft Renault Trucks gekozen voor een geoptimaliseerd nabehandelingssysteem en een nieuwe motorregelunit.
Turbo compound-technologie
Voor optimale prestaties kunnen de Renault Trucks T, T High en C als optie worden uitgerust met de DE13 TC-motor met turbo compound-technologie, die een aanzienlijke brandstofbesparing oplevert zonder in te boeten aan rijcomfort of commerciële snelheid.
Een extra turbine, die na de turbocompressor wordt geplaatst, zet de restenergie in de uitlaatgassen om in mechanische energie en brengt die over op de krukas in de vorm van extra motorkoppel. Turbo compound maakt het daarmee mogelijk om een hoger koppel te bereiken bij lagere motortoerentallen. Op de snelweg, tijdens het rijden op cruisecontrol en bij rijden bergop kan in de klim langer een constante snelheid worden aangehouden zonder dat er teruggeschakeld hoeft te worden.
Soepeler en sneller schakelen
De Renault-vrachtwagens worden uitgerust met de nieuwe generatie Optidriver-versnellingsbak, met een nieuwe calculator, nieuwe regelsoftware en een nieuwe koppelingsbediening voor soepeler en sneller schakelen.
Lees ook: Volvo FH I-Save zet nieuwe waarden neer
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?